Af Kenneth Karskov
2,4 meter høje vingespidser, der peger lige op i luften, kan skære op til fire procent af brændstofforbruget, og en tilsvarende mængde CO2.
Vingespidserne kaldes for ‘sharklets’ hos Airbus, og Lufthansa har netop modtaget selskabets første Airbus A320 med disse særlige vingespidser.
[caption id="attachment_4096" align="alignright" width="310" caption="Lufthansas Airbus A320 med 'sharklets'"]

[/caption]
Sharklets er udviklet ved at lære fra naturen: Store fugle som tranen eller kondoren vipper deres vingespidsfjer opad for at spare betydeligt på kræfterne, når de flyver.
Tager ved lære af naturen
Tilsvarende reduceres modstanden og aerodynamikken ved vingespidserne forbedres. For en Airbus 320 betyder det ikke kun et reduceret brændstofforbrug, men vingens form gør det også muligt at stige hurtigere, hvilket reducerer støjen.
Lufthansa Group investerer løbende i modernisering af flåden. Op til 2025 vil koncernen have 239 fly af den nyeste generation i drift. Dette flådefornyelses-program ligger i størrelsesordenen af 23 milliarder Euro.