Første indtryk: Ikke helt godt, Norwegian

Af Kenneth Karskov
[caption id="attachment_3346" align="alignright" width="331"] Norwegian har fået hård start på USA og Asien eventyret[/caption] En opstart med turbulens. Det er det billede, der tegner sig ovenpå Norwegians lancering af langdistanceflyvninger til USA og Thailand. De første artikler og indtryk fra rejsende begynder at dukke op på nettet, og overordnet set tegner der sig et relativt negativt billede af Norwegians satsning på de oversøiske flyvninger. Jeg har sakset syv indtryk herunder fra en række forskellige kilder.

1) Ingen Dreamliner oplevelse

Ikke den store overraskelse, da Boeing har haft problemer med flyets batteri. Derfor har Norwegian Indlejet nogle Airbus 340 fra HiFly, som tidligere bl.a. har fløjet for Singapore AIrlines og Emirates. Ikke de nyeste maskiner, men dog god benplads.

2) Lange forsinkelser

De første flyvninger til USA har været præget af store forsinkelser, som forplanter sig igennem systemet. På en tur fra USA var Norwegian fem timer forsinket. Norwegian betegner det som “indkøringsproblemer”

3) Ingen film eller tv ombord

Der er skam skærme på de indlejede fly, men de er ikke loadet med film eller tv. En kanal med koran-oplæsning er dog tilgængelig, rapporteres det.

4) Lang ventetid på maden

Ifølge denne rapport tog det tre timer efter take-off fra New York før aftensmaden blev serveret. Tilmed havde personalet problemer med at hitte ud af, hvem der havde forudbestilt og hvem som ikke havde. Det gav yderligere ventetid. Læs mere her: http://hansson.vg.no/2013/05/31/med-kjos-til-usa-ovelse-gjor-mester/ og her http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=857441&postcount=2

5) Dårlig mad

Flymad er en sjov størrelse. Er den der ikke, så klager folk over den mangler. Er den der, så klager folk over den er dårlig. Forskellen er, at Norwegian tager sig betalt ekstra for maden, og så stiger forventningerne. De første billeder af maden viser, at portionerne er små, og det ikke er mad, der hæver sig over niveauet for den gratis flymad hos andre aktører – nærmest tværtimod.

6) Vand koster ekstra

Det burde ikke være en overraskelse, for Norwegian er lavpris, og det betyder at alt er skåret ind til benet. Så vand koster naturligvis ekstra på den lange tur. Det kan være en fordel at købe noget i lufthavnen og tage med ombord, hvis man er en tørstig type.

7) Ikke megen luksus over “Premium”

“Sparsommelige porsjoner, ingen etterfylling av brus, vann og kaffe, plastbestikk og –kopper”. Læs mere her: http://hansson.vg.no/2013/05/31/med-kjos-til-usa-ovelse-gjor-mester/

Al opstart er svær

Retfærdigvis bør det siges, at al opstart er præget af problemer. En del af fejlene vil der stensikkert blive rettet op på, når Norwegian får leveret deres Dreamliner fly, det gælder f.eks. den manglende underholdning. En fintuning af konceptet vil ske over de kommende måneder og når personalet begynder at finde rutinerne, så vil det sikkert blive en lidt mere smooth oplevelse. Måske ikke smooth as silk, men på Norwegians egen skrabede lavprisfacon, som har vundet mange fans i de skandinaviske lande.


Posted

in

by