RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Lufthansa CEO: Flat beds på Business Class ‘en uheldig udvikling’

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

De flyrejsende elsker den. Lufthansa chefen hader den. Business Class stolen, der kan trylles om til en 180 grader flad seng.

Men hvad kan man egentlig have imod en stol, der giver tilfredse kunder – især når det er dem som betaler allermest, som bliver glade?

For øverste chef i Lufthansa, Christoph Franz, handler det om bundlinjen. Hver gang der skal nye sæder i flyene er det en massiv udskrivning og samtidig giver den nye sæder plads til færre passagerer i Business Class kabinen, fortæller han i et interview.

Er man typen, der ser virkeligheden igennem et regneark, så går regnestykket kun op, hvis prisen samtidig stiger. Det sidste er bare ikke tilfældet, og derfor er Lufthansa chefen ikke glad.

“Business class is where competition really is serious,” says Björn Bosler, the Lufthansas manager for passenger experience design, business and premium

Bob Lange, senior vice president, head of market and product strategy at Airbus: “There’s an arms race going on among carriers.”

Citater fra: The Race to Build a Better Business Class

British Airways var det første selskab til at introducere helt flade senge i Business Class. Det skete i 1999, hvor det britiske flyselskab introducerede første generation af de revolutionerende flat-beds i Club World (Business Class).

Otte år senere – i 2007 – introducerede British Airways anden generation af af flat-bed sædet, der gav passagererne endnu bedre komfort på de lange flyvninger.

Dette kalder Lufthansa chefen for en “tendens til permanent opgradering” af kabinen, hvilket er bekosteligt.

“Until about five years ago, the norm was for business seats to provide a lie-flat surface at an angle, what was called a “faux flat,” says Mark Hiller, chief executive of Recaro Aircraft Seating, based in Germany, one of three large seat manufacturers. But frequent fliers complained that they slid down their seats during the flight.”

Citat fra: The Race to Build a Better Business Class

I al den tid British Airways har tilbudt kunder “den flade fornemmelse” har Lufthansa sværget til et sæde, der nok kunne foldes ud til en seng, men som aldrig kom ned i 180 grader.

Den hang omkring de 170 og blev derfor oplevet som et skråt bræt, man langsomt gled ned ad under søvnen.

Ville man have en flad seng hos Lufthansa, så måtte man købe sig en billet på selskabet First Class. Dermed var der orden i sagerne, og forskellen mellem Business og First var tydelig.

I Lufthansa-chefens optik, så forsvinder en del af incitamentet til at opgradere til First Class med introduktionen af helt flade senge på Business Class.

Det pudsige er, at Lufthansa datterselskabers – Swiss, Austrian og Brussels Airlines – alle har 180 grader flade senge på deres langdistancefly.

“PASSENGERS still pick airlines based on the availability of flights and schedule, says Mr. Lange of Airbus, a former vice president for marketing there. “But the cabin product is now right behind that.”

This is especially true when it comes to business-class clients. “The business case for airlines to renew their business class,” he says, “is driven by their calculus to gain market share.”

Citat fra: The Race to Build a Better Business Class

Lufthansa er i øvrigt ikke det eneste store europæiske flyselskab, der kæmper med at følge i trop med konkurrenterne. Air France har ligeledes “skrå planker” på Business Class, men også det stolte franske flyselskab kæmper på at løse dette og præsenterer en ny Business Class kabine i 2014.

På samme måde har heller ikke SAS helt flade senge på Business Class, og flere andre selskaber er midt i en overgangsfase. Selv et selskab som Emirates har kun 180-grader-flade-senge på en del af flåden, mens en lang række af de arabiske fly faktisk byder på skrå senge i Business Class.