RSS

Lufthansa CEO: Flat beds på Business Class ‘en uheldig udvikling’

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

De flyrejsende elsker den. Lufthansa chefen hader den. Business Class stolen, der kan trylles om til en 180 grader flad seng.

Men hvad kan man egentlig have imod en stol, der giver tilfredse kunder – især når det er dem som betaler allermest, som bliver glade?

For øverste chef i Lufthansa, Christoph Franz, handler det om bundlinjen. Hver gang der skal nye sæder i flyene er det en massiv udskrivning og samtidig giver den nye sæder plads til færre passagerer i Business Class kabinen, fortæller han i et interview.

Er man typen, der ser virkeligheden igennem et regneark, så går regnestykket kun op, hvis prisen samtidig stiger. Det sidste er bare ikke tilfældet, og derfor er Lufthansa chefen ikke glad.

“Business class is where competition really is serious,” says Björn Bosler, the Lufthansas manager for passenger experience design, business and premium

Bob Lange, senior vice president, head of market and product strategy at Airbus: “There’s an arms race going on among carriers.”

Citater fra: The Race to Build a Better Business Class

British Airways var det første selskab til at introducere helt flade senge i Business Class. Det skete i 1999, hvor det britiske flyselskab introducerede første generation af de revolutionerende flat-beds i Club World (Business Class).

Otte år senere – i 2007 – introducerede British Airways anden generation af af flat-bed sædet, der gav passagererne endnu bedre komfort på de lange flyvninger.

Dette kalder Lufthansa chefen for en “tendens til permanent opgradering” af kabinen, hvilket er bekosteligt.

“Until about five years ago, the norm was for business seats to provide a lie-flat surface at an angle, what was called a “faux flat,” says Mark Hiller, chief executive of Recaro Aircraft Seating, based in Germany, one of three large seat manufacturers. But frequent fliers complained that they slid down their seats during the flight.”

Citat fra: The Race to Build a Better Business Class

I al den tid British Airways har tilbudt kunder “den flade fornemmelse” har Lufthansa sværget til et sæde, der nok kunne foldes ud til en seng, men som aldrig kom ned i 180 grader.

Den hang omkring de 170 og blev derfor oplevet som et skråt bræt, man langsomt gled ned ad under søvnen.

Ville man have en flad seng hos Lufthansa, så måtte man købe sig en billet på selskabet First Class. Dermed var der orden i sagerne, og forskellen mellem Business og First var tydelig.

I Lufthansa-chefens optik, så forsvinder en del af incitamentet til at opgradere til First Class med introduktionen af helt flade senge på Business Class.

Det pudsige er, at Lufthansa datterselskabers – Swiss, Austrian og Brussels Airlines – alle har 180 grader flade senge på deres langdistancefly.

“PASSENGERS still pick airlines based on the availability of flights and schedule, says Mr. Lange of Airbus, a former vice president for marketing there. “But the cabin product is now right behind that.”

This is especially true when it comes to business-class clients. “The business case for airlines to renew their business class,” he says, “is driven by their calculus to gain market share.”

Citat fra: The Race to Build a Better Business Class

Lufthansa er i øvrigt ikke det eneste store europæiske flyselskab, der kæmper med at følge i trop med konkurrenterne. Air France har ligeledes “skrå planker” på Business Class, men også det stolte franske flyselskab kæmper på at løse dette og præsenterer en ny Business Class kabine i 2014.

På samme måde har heller ikke SAS helt flade senge på Business Class, og flere andre selskaber er midt i en overgangsfase. Selv et selskab som Emirates har kun 180-grader-flade-senge på en del af flåden, mens en lang række af de arabiske fly faktisk byder på skrå senge i Business Class.

Flere nyheder

Er flyselskabernes "luksusmåltider" pengene værd?

Af Kenneth Karskov// Du skal ikke have fløjet mange gange, førend du levende kan forestille dig dette scenarie: Foran dig…

Billund Lufthavn på jagt efter vild rekord: Vil fordoble passagertallet

Af Kenneth Karskov // Billund lufthavn vil være endnu større og investerer mange hundrede millioner i nye bygninger og anlæg. Det…

Suite med egen dør: Her er British Airways' nye Business…

British Airways har løftet sløret for deres længe ventede nye Business Class. Og det er artige sager, som…

Lufthansa vokser: 10% flere rejsende fra Danmark

Lufthansa gruppen har godt fat i de flyrejsende fra Danmark. I løbet af 2018 steg trafikken med over 10% til…

Norwegian åbner ny dansk indenrigsrute

Af Kenneth Karskov // Norwegian åbner en ny dansk indenrigsrute, når det norske lavprisselskab kaster sig over ruten København-Billund. I forvejen…

Test: easyJet - skrabet, men fint

Af Kenneth Karskov // Flyselskab: easyJet Rute: Berlin Tegel til København Rutenummer: U2 5687 Klasse: Lavpris easyJet er et af Europas originale lavprisselskaber. Hvad der…