RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber i 2018

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines er verdens bedste flyselskab anno 2018. Flyselskabet topper en liste af 100 selskaber, som analysefirmaet Skytrax har udarbejdet på baggrund af feedback fra 19 millioner rejsende over en 10 måneders periode. Denne l…

Endnu mere Turkish Airlines fra København

Af Kenneth Karskov // Turkish Airlines er et selskab, der ofte glider under radaren i Københavns Lufthavn, hvor det er selskaber som Qatar Airways, Emirates, Norwegian og SAS, der ofte stjæler overskrifterne. Det tyrkiske flyselskab udvider dog hele tiden …

Se billederne: Her er den nye Airbus A220

Af Kenneth Karskov // Airbus har navngivet flyfabrikkens seneste skud på stammen. Det nyeste medlem af Airbus familien kommer til at hedde... tadaa... Airbus A220. Der er tale om et passagerfly med plads til mellem 100 og 160 passagerer, og dermed kommer A…

  • 1
  • 2
  • 3

Mørke skyer over Airbus A380

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det var en af de mest overraskende kunder til verdens største pasagerfly, det japanske flyselskab Skymark Airlines.

Tilmed ville det japanske flyselskab, der primært er stor på japanske indenrigsflyvninger, udelukkende indrette deres seks styks dobbeltdækkerfly med Premium Economy og Business Class. Der skulle ikke være ét eneste almindelige Economy Class sæde ombord.

Nu har japanerne så aflyst handlen, og skrinlagt planerne om at bruge det store fly på de tunge forretningsruter mellem Tokyo og London, Frankfurt, Paris og New York.

Dårligt nyt for Airbus

For det første var Skymark det hidtil eneste japanske flyselskab til at bestille Airbus’ kæmpefly, og gav den europæiske flyproducent en fod indenfor i et svært marked, hvor de to store japanske flyselskaber ANA og Japan Airlines længe har sværget til Boeing.

For det andet, så mister Airbus ikke blot en enkelt kunde. Faktisk er der ikke kommet nye bestillinger på kæmpeflyet de seneste to år, og heller ikke på årets Farnborough Air Show, som normalt er forum for handler i luftfarten.

For det tredje var Airbus allerede langt med Skymark’s første A380, der skulle leveres i løbet af efterået. F.eks. har flyproducenten tidligere på året udsendt officielle pressebilleder med japanernes første A380 med flyselskabets stjernelogo på halen (se billedet øverst).

Der begynder at tegne sig et billede af et fly, som der ganske vist fortsat er et stort antal bestillinger på – især fra Emirates – men som ikke er blevet handlet i det antal Airbus havde håbet på. Således er hele A380 projektet endnu langt fra at nå break-even.