RSS

BREAKING NEWS

Ekstra fly over jul og nytår

Af Kenneth Karskov // Emirates indsætter ekstrafly for at hamle op med efterspørgslen fra solhungrende danskere, der vil til Asien over jul og nytår. For mens en stor del af nationen har travlt med at tilberede and og lave risalamande, så er der nogle som …

Nu kan du flyve til Beirut året rundt

Af Kenneth Karskov // Middle East Airlines forlænger sommerruten fra København til Beirut, så flyvningerne fortsætter hele vinteren med. Planen var ellers at lukke ruten ned i de kolde vintermåneder, men Middle East Airlines - ofte kaldet "MEA" - har fået blo…

Finnair lancerer helt ny Premium Economy

Af Kenneth Karskov // Finnair vil introducere en helt ny kabineklasse på selskabets langdistancefly. Fra slutningen af næste år, vil passagererne på de finske fly kunne sætte sig til rette i en separat Premium Economy kabine, som bliver en mellemting mellem E…

  • 1
  • 2
  • 3

Mørke skyer over Airbus A380

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det var en af de mest overraskende kunder til verdens største pasagerfly, det japanske flyselskab Skymark Airlines.

Tilmed ville det japanske flyselskab, der primært er stor på japanske indenrigsflyvninger, udelukkende indrette deres seks styks dobbeltdækkerfly med Premium Economy og Business Class. Der skulle ikke være ét eneste almindelige Economy Class sæde ombord.

Nu har japanerne så aflyst handlen, og skrinlagt planerne om at bruge det store fly på de tunge forretningsruter mellem Tokyo og London, Frankfurt, Paris og New York.

Dårligt nyt for Airbus

For det første var Skymark det hidtil eneste japanske flyselskab til at bestille Airbus’ kæmpefly, og gav den europæiske flyproducent en fod indenfor i et svært marked, hvor de to store japanske flyselskaber ANA og Japan Airlines længe har sværget til Boeing.

For det andet, så mister Airbus ikke blot en enkelt kunde. Faktisk er der ikke kommet nye bestillinger på kæmpeflyet de seneste to år, og heller ikke på årets Farnborough Air Show, som normalt er forum for handler i luftfarten.

For det tredje var Airbus allerede langt med Skymark’s første A380, der skulle leveres i løbet af efterået. F.eks. har flyproducenten tidligere på året udsendt officielle pressebilleder med japanernes første A380 med flyselskabets stjernelogo på halen (se billedet øverst).

Der begynder at tegne sig et billede af et fly, som der ganske vist fortsat er et stort antal bestillinger på – især fra Emirates – men som ikke er blevet handlet i det antal Airbus havde håbet på. Således er hele A380 projektet endnu langt fra at nå break-even.