RSS

BREAKING NEWS

Flere fly-anmeldelser: 5 nye - og én klassiker du SKAL se

Af Kenneth Karskov // Nye flyanmeldelser kommer løbende til her på Flybranchen.dk, og arkivet med test af luftens produkter vokser hele tiden. På den måde kan du kigge med og se, hvad du kan forvente dig af flyveturen, inden du bestiller en billet med det påg…

1 million amerikanere flyver til København

Af Kenneth Karskov // Antallet af amerikanere i Københavns lufthavn er fordoblet på syv år. Flere direkte ruter og mange flere afgange over Atlanten har givet en betydelig vækst i antallet af amerikanske flyrejsende i København, viser en ny opgørelse fra Købe…

Air India fejrer 1 år i København

Af Kenneth Karskov // Det indiske flyselskab Air India fejrede sin 1 års fødselsdag i Danmark ved et stort arrangement i Odd Fellow Palæet i København. Blandt de mange hundrede inviterede var diplomater, erhvervsfolk, rejsebranche og presse. Fra scenen i O…

  • 1
  • 2
  • 3

Mørke skyer over Airbus A380

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det var en af de mest overraskende kunder til verdens største pasagerfly, det japanske flyselskab Skymark Airlines.

Tilmed ville det japanske flyselskab, der primært er stor på japanske indenrigsflyvninger, udelukkende indrette deres seks styks dobbeltdækkerfly med Premium Economy og Business Class. Der skulle ikke være ét eneste almindelige Economy Class sæde ombord.

Nu har japanerne så aflyst handlen, og skrinlagt planerne om at bruge det store fly på de tunge forretningsruter mellem Tokyo og London, Frankfurt, Paris og New York.

Dårligt nyt for Airbus

For det første var Skymark det hidtil eneste japanske flyselskab til at bestille Airbus’ kæmpefly, og gav den europæiske flyproducent en fod indenfor i et svært marked, hvor de to store japanske flyselskaber ANA og Japan Airlines længe har sværget til Boeing.

For det andet, så mister Airbus ikke blot en enkelt kunde. Faktisk er der ikke kommet nye bestillinger på kæmpeflyet de seneste to år, og heller ikke på årets Farnborough Air Show, som normalt er forum for handler i luftfarten.

For det tredje var Airbus allerede langt med Skymark’s første A380, der skulle leveres i løbet af efterået. F.eks. har flyproducenten tidligere på året udsendt officielle pressebilleder med japanernes første A380 med flyselskabets stjernelogo på halen (se billedet øverst).

Der begynder at tegne sig et billede af et fly, som der ganske vist fortsat er et stort antal bestillinger på – især fra Emirates – men som ikke er blevet handlet i det antal Airbus havde håbet på. Således er hele A380 projektet endnu langt fra at nå break-even.