RSS

BREAKING NEWS

Ekstra fly over jul og nytår

Af Kenneth Karskov // Emirates indsætter ekstrafly for at hamle op med efterspørgslen fra solhungrende danskere, der vil til Asien over jul og nytår. For mens en stor del af nationen har travlt med at tilberede and og lave risalamande, så er der nogle som …

Nu kan du flyve til Beirut året rundt

Af Kenneth Karskov // Middle East Airlines forlænger sommerruten fra København til Beirut, så flyvningerne fortsætter hele vinteren med. Planen var ellers at lukke ruten ned i de kolde vintermåneder, men Middle East Airlines - ofte kaldet "MEA" - har fået blo…

Finnair lancerer helt ny Premium Economy

Af Kenneth Karskov // Finnair vil introducere en helt ny kabineklasse på selskabets langdistancefly. Fra slutningen af næste år, vil passagererne på de finske fly kunne sætte sig til rette i en separat Premium Economy kabine, som bliver en mellemting mellem E…

  • 1
  • 2
  • 3

SAS åbner rute til Hong Kong

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

SAS åbner rute mellem Stockholm og Hong Kong. Dermed vender det fællesskandinaviske flyselskab tilbage til Hong Kong efter mange års fravær.

Nyheden kommer på en dag, hvor flyselskabet dominerer overskrifterne med et blodrødt regnskab, og lancerer – endnu – en spareplan, der skal barbere 1,64 milliarder danske kroner af udgifterne i SAS.

I den sammenhæng er den nye Hong Kong rute blot nævnt i en bisætning. Det er dog ikke en helt uinteressant nyhed, for rygterne har længe talt om, at Hong Kongs flyselskab Cathay Pacific var på vej til Skandinavien.

Ny rute med udfordringer

Baggrunden er, at Hong Kong længe har ligget højt på Københavns Lufthavns liste over destinationer med mange passagerer, som ikke er betjent af en direkte rute. Nu åbner SAS ruten fra Stockholm i september 2015 med fem flyvninger om ugen, hvilket kan være en kæp i hjulet på Cathay Pacifics overvejelser.

Udfordringen for SAS bliver, at Hong Kong er en decideret oneworld hub. Cathay Pacific og deres regionale flyselskab Dragonair sidder hårdt på ruterne videre til de attraktive kinesiske destinationer, og SAS’s partnere i Star Alliance har kun få rigtigt gode forbindelser videre fra Hong Kong.

Potentialet er dog til stede, for 37.882 passagerer fløj fra Kastrup med kurs mod Hong Kong i 2013, hvilket svarer til lidt over 100 passagerer pr. dag. Spørgsmålet er, om SAS er i stand til at vriste disse fri af konkurrenternes hårde greb og lokke dem til at flyve via Stockholm i stedet for at flyve via London, Frankfurt eller Paris med konkurrenterne.

SAS fløj i 90’erne og begyndelsen af nullerne fra København til Hong Kong.