RSS

BREAKING NEWS

Ekstra fly over jul og nytår

Af Kenneth Karskov // Emirates indsætter ekstrafly for at hamle op med efterspørgslen fra solhungrende danskere, der vil til Asien over jul og nytår. For mens en stor del af nationen har travlt med at tilberede and og lave risalamande, så er der nogle som …

Nu kan du flyve til Beirut året rundt

Af Kenneth Karskov // Middle East Airlines forlænger sommerruten fra København til Beirut, så flyvningerne fortsætter hele vinteren med. Planen var ellers at lukke ruten ned i de kolde vintermåneder, men Middle East Airlines - ofte kaldet "MEA" - har fået blo…

Finnair lancerer helt ny Premium Economy

Af Kenneth Karskov // Finnair vil introducere en helt ny kabineklasse på selskabets langdistancefly. Fra slutningen af næste år, vil passagererne på de finske fly kunne sætte sig til rette i en separat Premium Economy kabine, som bliver en mellemting mellem E…

  • 1
  • 2
  • 3

Ingen kompensation for mistet Dreamliner oplevelse

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Da Norwegian måtte udskifte Dreamliner flyet med ældre erstatningsfly, følte mange kunder sig snydt for den annoncerede ekslusive oplevelse ombord. Nu har Forbrugerklagenævnet slået fast i fem principielle sager, at det ikke giver grundlag for at forvente en kompensation.

”I de fem sager er forbrugerne nået frem til den aftalte destination på det aftalte tidspunkt. Derfor har et flertal i nævnet vurderet, at forbrugerne har fået, hvad de betalte for, nemlig transporten, og at de ikke har krav på et afslag i prisen,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.

Norwegian slog stort på Dreamliner oplevelsen, da selskabet søsatte planerne om langdistanceflyvninger. Da tidspunktet for opstart af ruterne nærmede sig, stod det imidlertid klart, at Norwegian ikke ville kunne levere den lovede Dreamliner oplevelse, og derfor tilbød selskabet at kunderne kunne annullere rejsen og få refunderet flybillettens fulde værdi.

Nu har Forbrugerklagenævnet afgjort, at rejsende ikke kan forvente at blive transporteret af en særlig flytype.

I sin vurdering af sagerne har Forbrugerklagenævnet lagt vægt på:

•    at forbrugerne blev transporteret til de aftalte destinationer til aftalt tid
•    at der må være et vist råderum for flyselskabet til udførelsen af transportaftalen
•    at forbrugerne ved bestillingen accepterede Norwegians aftalebetingelser, hvor det fremgår, at selskabet til enhver tid efter bookingen kan ”… change the timetable or cancel, change, reroute or delay a flight if this is warranted for reasons beyond the control of the Carrier, of for safety/security reasons.”
•    at Norwegians markedsføring af Dreamlineren ikke har været så markant og massiv, at flyvningen med denne bestemte flytype kan anses som en del af aftalen mellem Norwegian og forbrugerne