RSS

BREAKING NEWS

Ekstra fly over jul og nytår

Af Kenneth Karskov // Emirates indsætter ekstrafly for at hamle op med efterspørgslen fra solhungrende danskere, der vil til Asien over jul og nytår. For mens en stor del af nationen har travlt med at tilberede and og lave risalamande, så er der nogle som …

Nu kan du flyve til Beirut året rundt

Af Kenneth Karskov // Middle East Airlines forlænger sommerruten fra København til Beirut, så flyvningerne fortsætter hele vinteren med. Planen var ellers at lukke ruten ned i de kolde vintermåneder, men Middle East Airlines - ofte kaldet "MEA" - har fået blo…

Finnair lancerer helt ny Premium Economy

Af Kenneth Karskov // Finnair vil introducere en helt ny kabineklasse på selskabets langdistancefly. Fra slutningen af næste år, vil passagererne på de finske fly kunne sætte sig til rette i en separat Premium Economy kabine, som bliver en mellemting mellem E…

  • 1
  • 2
  • 3

LO klar til at lukke flybranchen i Danmark

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Fronterne er trukket hårdt op i kampen mellem LO og Ryanair. Så hårdt, at LO er klar til at lukke luftfarten i Danmark, hvis det bliver nødvendigt. Den udmelding kommer formand Harald Børsting med i et interview med Mandag Morgen.

LO-formanden slår fast, at “Ryanair kommer ikke til at flyve uden dansk overenskomst. Det giver vi dem ikke lov til”. Ryanair, på den anden side, siger at de ikke indgår overenskomster med fagforeninger.

Så parterne står stejlt. Hos LO er holdningen, at de hellere vil undvære de arbejdspladser som Ryanair bidrager med ved at oprette base i København, hvis der ikke kommer en overenskomst på plads.

Harald Børsting: “Ikke at vi mener, at der behøves være nogen modsætning mellem billige flybilletter og overenskomst. Men hvis man ikke kan drive konkurrencedygtig luftfartsvirksomhed under danske vilkår i Danmark, så må man flytte sin virksomhed ud af landet”.

Det unikke ved situationen omkring Ryanair er, at selskabet vil flyve til og fra København uanset om det har base i Danmark eller ej. Forskellen er, at i stedet for at flyene som udgangspunkt står i København og flyver ud i Europa, så vil maskiner have base andre steder i Europa, og lette derfra med kurs mod København.

Det giver det samme: Ryanair vil flyve til og fra København. Base i Danmark eller ej.

Journalist: Men det hjælper ikke de ansatte på Ryanairs fly, at de flyver til København i stedet for fra København. Så skubber I i virkeligheden ikke problemet ud af landet i stedet for at løse det?

Harald Børsting: ”Den danske fagbevægelses opgave er ikke at sikre, at virksomheder bliver i Danmark, men at sikre, at virksomheder betaler dansk løn og tilbyder danske vilkår, hvis de er i Danmark. Ellers må de rykke ud af landet”.

 

LO-formanden mener, at ligesom værftsindustrien og tekstilindustrien ikke kunne overleve i Danmark, så kan flybranchen blive den næste, der må bukke under.

Fagforbundet er villig til at påtage ansvaret for at lukke for luftfarten i Danmark, hvis alternativet er ringere løn- og arbejdsvilkår.

Journalist: Vi må acceptere, at Danmark ikke nødvendigvis kan have en luftfartsindustri?

Harald Børsting: ”Ja. Flybranchen adskiller sig ikke fra alle mulige andre brancher. Hvis man ikke kan skabe en tilstrækkelig stærk forretning til at betale de lønninger, der er nødvendige for at leve i det danske samfund, så må man finde et andet sted at drive sin forretning fra”.

Journalist: Og den konsekvens er du klar til at tage ansvaret for?

Harald Børsting: ”Ja”

Ryanair har første flyvning fra Københavns Lufthavn i dag. Turen går fra København til Dublin.