RSS

BREAKING NEWS

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for at flyve hjem fra San Fransisco på biobrændstof. Biobrændstof er 2-3 gange så dyrt som almindeligt flybrændstof, og derfor er det en s…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Nyheder

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes. Dermed er Københavns Lufthavn vokset fra syv til ti franske ruter i løbet af blot to år. "Nantes er et utroligt spændende rejse…

Flyselskab i betalingsstandsning

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er Avianca Brasil, som ikke længere kan betale regningerne. De brasilianske regler gør, at selskabet kan fortsætte fly…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den nye feature hedder "Point sharing", og er den ene af to nyheder fra SAS. Den anden nyskabelse er et livsvarigt guldkort, kaldet "L…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så det første fly kunne komme afsted på fornemmeste vis. Erhvervsminister Rasmus Jarlov var dog…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Hvad foregår foran gardinet? Sådan er Business Class i Europa

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Stewardessen trækker med en resolut mine gardinet for, og afskærmer dermed de forreste rækker i flyet fra resten af passagererne. Derefter er det kun lyden af metalbestikkets klirren mod tallerkenerne og et stille pop fra champagneflasken, som slipper igennem gardinet.

Men først: Hvorfor overhovedet have Business Class på europæiske flyvninger? Giver det mening med Champagne, luksus og tre-retters menu på en flyvning til London?

Det korte svar er: nej!

Ingen ved sine fulde fem betaler 7.500,- for at flyve to timer til London på Business Class, og derfor har SAS da også taget konsekvensen og afskaffet luksusklassen på flyvninger i Skandinavien og Europa. Ligesom det ikke findes hos noget lavprisselskab.

Det lidt længere svar er: JA!

Derfor kan du stadig booke billetter på Business Class hos hovedparten af de traditionelle europæiske flyselskaber som British Airways, Lufthansa, Finnair, LOT, SWISS, Austrian, Brussels Airlines, Air France, KLM, Iberia, Finnair, TAP, Czech Airlines og Icelandair.

Disse selskaber har alle beholdt luksusklassen ud fra kommercielle overvejelser. Det er ikke så meget for at glæde den ene rigmand, kendis eller direktør, som du kan se sidde deroppe, og det er heller ikke for at opretholde et forrygende salg af Business Class billetter indenfor Europa, for det tal er meget lavere i dag end for 20 år siden.

Til gengæld er salget af Business Class på de interkontinentale flyvninger stadig en stor del af flyselskabernes indtjening. Det er disse passagerer, der holder luksusklassen flyvene.

Her er tale om passagerer, der skal videre med f.eks. British Airways, Lufthansa eller KLM på Business Class til oversøiske destinationer i USA, Asien, Afrika og Sydamerika. For at kunne lokke dem til at flyve via London, Frankfurt eller Amsterdam, så er selskaberne tvunget til også at levere et opgraderet produkt på den korte flyvning.

Det er primært for disse mennesker – transfer passagererne – at der stadig findes Business Class på de europæiske flyvninger.

Med det på plads, så lad os komme op foran gardinet og se, hvor meget luksus der kan klemmes ind på en tur mellem Europas hovedstæder.

Komforten: Standarden på Business Class på europæiske flyvninger er, at sædet ved siden af dig blokeret. Her sidder ikke nogen, og du har dermed bedre albuerum. Derudover har mange selskaber også lidt ekstra benplads på de forreste rækker, men derudover er der faktisk tale om et helt normalt Economy Class flysæde.

Maden: Typisk bliver der serveret en tre retters menu med en varm hovedret. På de kortere ture en kold hovedret, men derudover også en lille en forret, en dessert og måske endda et stykke ost. I bedste fald er hele herligheden præsenteret i et lille menukort. Typisk vil det blive serveret på rigtigt porcelæn og med et metalbestik. Det kunne være et måltid som på billedet øverst, i artiklen der er taget fra en tur på Business Class med KLM fra Amsterdam til København.

Drikkevarer: På Business Class er der naturligvis fri bar med øl, vin og vand. Hos de bedste selskaber også champagne, men flere selskaber har skåret de dyre franske dråber væk og erstattet det med spanske bobler i stedet. Læg dertil cognac til kaffen og andre former for spiritus.

Gardinet: Formålet med gardinet er ikke at afskære folk på økonomiklassen fra at se, hvad der foregår, som man ellers godt kunne tro. Formålet er derimod, at skabe følelsen af en eksklusiv kabine med fred og ro for passagererne på de forreste rækker. Og det virker! Desværre er det ikke alle selskaber, som har beholdt gardinet, f.eks. er det afskaffet hos det Lufthansa-ejede Brussels Airlines.

Loungen: Inden ombordstigning er der adgang til lounge i lufthavnen. Her vil der være snacks, drikkevarer og lænestole, men sjældent helt overdreven luksus. I dag har mange flypassagerer også adgang til loungen med guldkort, Priority Pass eller kreditkort.

Check-in: Business Class passagerer har egne skranker i lufthavnen, så de ikke skal stå i kø. I mange lufthavne kan de også benytte fast-track ved sikkerhedskontrollen, men også disse to fordele er ofte tilgængelige for indehavere af guldkort hos flyselskaberne.

Bagage: Typisk kan Business Class passagerer medbringe et ekstra stykke bagage. De vil også ofte blive markeret med en “priority” tag, der i teorien skulle få disse udvalgte kufferter til at dukke først op på bagagebåndet. Det virker dog ikke altid i praksis.

Herunder kan du se eksempler på maden hos udvalgte selskaber på europæiske Business Class flyvninger.

Icelandair-KEF-CPH-Busines-Class-Breakfast

Herover: Morgenmad med Champagne på morgenflyet fra Reykjavik til København med Icelandair på Saga Class (Business Class). Lunt brød, ost, marmelade, pålæg, frugt og yoghurt.

Air-France-Business-Class-CPH-CDG-web

Herover: Frokost på Air France flyet fra København til Paris Charles de Gaulle. Oksekød med krydderurter, bearnaise sauce, kartoffelsalat, ost og kager i form af en macaron og rabarbertærte.

SAS-Plus-Breakfast

Herover: SAS har afskaffet Business Class på de europæiske flyvninger, og i stedet indført SAS Plus, der skal opfattes som en slags “Premium Economy”. På morgenafgangen fra Oslo til København får alle SAS Plus passagerer en madkasse som denne samt kaffe og thé.

Finnair-Business-Class-breakfast

Herover: Varmt morgenmåltid på den tidlige Finnair afgang fra København til Helsinki. Omelet med laks, flødestuvet spinat og kartoffel rösti med friskost. Dertil frisk frugt, lunt brød, kaffe/the og Nicolas Feuilatte Grande Reserve Champagne.

BA-Club-Europe-dinner

Herover: På den sidste maskine fra London Heathrow til København byder British Airways på varm aftensmad til alle “Club Europe” (Business Class) passagerer. Valget står mellem bagt torsk eller en salat med kyllingespyd. Dertil en ostetallerken med Stilton og lun bolle, kiks samt en dessert. 

turkish-airlines-business-class-cph-ist-starter-3

Herover: På ruten København – Istanbul med Turkish Airlines ifører en fra personalet sig kokkeuniform, omdeler menukort og serverer maden. Først kommer forretten på bordet (se billedet), dernæst kommer serveringsvognen rullende igennem kabinen med de tre forskellige varme hovedretter og til sidst ægte tyrkisk kaffe og avec. Det er næsten samme serviceniveau som på de lange oversøiske flyselskaber.

brussels-airlines-business-class-bru-cph-breakfastHerover: Morgenmad på 9:30 flyet fra Bruxelles til København med Brussels Airlines. På afgang SN2257 får Business Class passagererne serveret en bakke med pålæg, ost, marmelade, lun bolle, frisk frugt og dertil serveres gerne et glas Duval-Leroy Brut Champagne.

 

Flere nyheder

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes.…

Flyselskab i betalingsstandsning

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

“Sir, we have upgraded you to Business Class”

Af Kenneth Karskov // “Sir, we have upgraded you to Business Class”. Det findes ganske enkelt ikke en bedre sætning at…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…