Bagagegebyr: 23 milliarder kroner

Af Kenneth Karskov
De amerikanske luftfartsmyndigheder – Department of Transportation (ofte forkortet: DoT) – har kigget de amerikanske flyselskaber i kortene, og billedet viser, at en stadig større del af indtægterne kommer fra gebyrer. I 2014 betalte passagererne 23 milliarder kroner til de amerikanske flyselskaber for at medbringe bagage. Det udgør 2,1 % af selskabernes indtægter. Det næststørste gebyr er omkostninger ved at ændring af flyreservationer, som bidrager med 20 milliarder danske kroner i flyselskabernes regnskaber. Bagagegebyret og ekspeditionsgebyret ved ombookinger er de to eneste gebyrer som bliver indrapporteret til de amerikanske myndigheder. Således er indtægterne fra salg af mad og drikke ombord, gebyrer for at vælge siddeplads, puder, tæpper, underholdning, internet etc. ikke identificeret, da de indgår i andre kategorier i regnskaberne. Det er således sandsynligt, at der ligger endog store beløb gemt i disse ekstra gebyrer. Disse tal understreger hvorfor flere og flere flyselskaber begynder at opkræve gebyrer for service-elementer som tidligere var en del af rejsens pris, f.eks. gratis bagage, mad ombord og valg af siddeplads, fremfor at inkludere disse i flybillettens grundpris. Den amerikanske flybranche havde et nettooverskud på 50 milliarder danske kroner i 2014.

Kilde: 2014 Airline Financial Data


Posted

in

by