RSS

BREAKING NEWS

Luftbro til Folkemødet 2019 med 50 EKSTRA afgange

Af Kenneth Karskov // Hvis du aldrig har været til Folkemødet på Bornholm, så kan det være overvældende at læse, at et flyselskab må indsætte hele 50 ekstra afgange for at dække efterspørgslen. Folkemødet samler over 100.000 mennesker i Allinge på Bornholm…

Ekstra fly over jul og nytår

Af Kenneth Karskov // Emirates indsætter ekstrafly for at hamle op med efterspørgslen fra solhungrende danskere, der vil til Asien over jul og nytår. For mens en stor del af nationen har travlt med at tilberede and og lave risalamande, så er der nogle som …

Nu kan du flyve til Beirut året rundt

Af Kenneth Karskov // Middle East Airlines forlænger sommerruten fra København til Beirut, så flyvningerne fortsætter hele vinteren med. Planen var ellers at lukke ruten ned i de kolde vintermåneder, men Middle East Airlines - ofte kaldet "MEA" - har fået blo…

  • 1
  • 2
  • 3

Flyver-guide: Hvad er det for en lyd?

  • Written by:
Kenneth Karskov

Har du nogensinde siddet på et fly og undret dig over lydene? Så er denne lille guide til dig.

Læs beskrivelserne af de seks mest almindelige lyde og fænomener, du kan opleve under en flyvetur – og den naturlige forklaring bag!

1)
Lige før starten går lyset ud og aircondition stopper et kort øjeblik – for så at starte igen. Hvorfor?
Flyet skifter forsyningen af strøm – fra ekstern generator til en intern.

2)
Under køreturen fra gaten til startbanen bevæger den yderste vingespids sig op og ned. Hvorfor?
Dette er de såkaldte “flaps” som udvider sig for at give flyet mere ‘lift’ under take-off. Efter take-off vil flapsene igen trække sig tilbage indtil landing.

3)
Umiddelbart efter take-off kan du høre en en lyd fra undersiden af flyet. Hvad er det?
Det er blot hjulene som bliver trukket op. Det kan lyde mere eller mindre voldsomt alt efter hvor I flyet du sidder.

4)
Under opstigningen virker det som om lyden fra motorerne bliver svagere. Hvorfor det?
Under starter er der ‘fuld skrald’ på motorerne, men efter den kraftige start har motorerne brug for mindre kraft.

5)
Nogle gange når man flyver kan man se vingerne bevæge sig op eller ned. Hvad er det?
Det ses f.eks. under turbulens, men er helt normalt. Vingerne er fleksible og kan sagtens klare det.

6)
Efter landing kan man nogle gange høre en høj lyd fra motorerne. Hvad er det?
Det er motorerne, der vender luftstrømmen for at bremse flyet efter landing. Det kan lyde som en meget kraftig hårtørrer og nogle gange også med meget motorlarm.

ANDRE NYHEDER FRA FLYBRANCHEN.DK

Kig ind i Thailands dyreste hotel

Vil du betale en formue for et hotel bygget i træ, hvor alle går barfodet rundt og personalet er klædt…

Luftbro til Folkemødet 2019 med 50 EKSTRA afgange

Af Kenneth Karskov // Hvis du aldrig har været til Folkemødet på Bornholm, så kan det være overvældende at læse, at…

Ekstra fly over jul og nytår

Af Kenneth Karskov // Emirates indsætter ekstrafly for at hamle op med efterspørgslen fra solhungrende danskere, der vil til Asien over…

Nu kan du flyve til Beirut året rundt

Af Kenneth Karskov // Middle East Airlines forlænger sommerruten fra København til Beirut, så flyvningerne fortsætter hele vinteren med. Planen var…

Finnair lancerer helt ny Premium Economy

Af Kenneth Karskov // Finnair vil introducere en helt ny kabineklasse på selskabets langdistancefly. Fra slutningen af næste år, vil passagererne…

Icelandair overtager konkurrenten WOW air

Af Kenneth Karskov // Den islandske flykrig ser ud til at have fundet en vinder. Icelandair med sine 81 år på…

Nu gælder Ryanairs nye regler: Håndbagage koster ekstra

Af Kenneth Karskov // Fra 1. november koster det ekstra at have en rullekuffert med i kabinen hos Ryanair. Det var…

Første rute fra Europa til amerikansk sydstatsby

Af Kenneth Karskov // Engang hed byen Charles’ Towne. Det blev så til Charleston, og i brede kredse er byen måske…