RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber i 2018

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines er verdens bedste flyselskab anno 2018. Flyselskabet topper en liste af 100 selskaber, som analysefirmaet Skytrax har udarbejdet på baggrund af feedback fra 19 millioner rejsende over en 10 måneders periode. Denne l…

Endnu mere Turkish Airlines fra København

Af Kenneth Karskov // Turkish Airlines er et selskab, der ofte glider under radaren i Københavns Lufthavn, hvor det er selskaber som Qatar Airways, Emirates, Norwegian og SAS, der ofte stjæler overskrifterne. Det tyrkiske flyselskab udvider dog hele tiden …

Se billederne: Her er den nye Airbus A220

Af Kenneth Karskov // Airbus har navngivet flyfabrikkens seneste skud på stammen. Det nyeste medlem af Airbus familien kommer til at hedde... tadaa... Airbus A220. Der er tale om et passagerfly med plads til mellem 100 og 160 passagerer, og dermed kommer A…

  • 1
  • 2
  • 3

Flyver-guide: Hvad er det for en lyd?

  • Written by:
Kenneth Karskov

Har du nogensinde siddet på et fly og undret dig over lydene? Så er denne lille guide til dig.

Læs beskrivelserne af de seks mest almindelige lyde og fænomener, du kan opleve under en flyvetur – og den naturlige forklaring bag!

1)
Lige før starten går lyset ud og aircondition stopper et kort øjeblik – for så at starte igen. Hvorfor?
Flyet skifter forsyningen af strøm – fra ekstern generator til en intern.

2)
Under køreturen fra gaten til startbanen bevæger den yderste vingespids sig op og ned. Hvorfor?
Dette er de såkaldte “flaps” som udvider sig for at give flyet mere ‘lift’ under take-off. Efter take-off vil flapsene igen trække sig tilbage indtil landing.

3)
Umiddelbart efter take-off kan du høre en en lyd fra undersiden af flyet. Hvad er det?
Det er blot hjulene som bliver trukket op. Det kan lyde mere eller mindre voldsomt alt efter hvor I flyet du sidder.

4)
Under opstigningen virker det som om lyden fra motorerne bliver svagere. Hvorfor det?
Under starter er der ‘fuld skrald’ på motorerne, men efter den kraftige start har motorerne brug for mindre kraft.

5)
Nogle gange når man flyver kan man se vingerne bevæge sig op eller ned. Hvad er det?
Det ses f.eks. under turbulens, men er helt normalt. Vingerne er fleksible og kan sagtens klare det.

6)
Efter landing kan man nogle gange høre en høj lyd fra motorerne. Hvad er det?
Det er motorerne, der vender luftstrømmen for at bremse flyet efter landing. Det kan lyde som en meget kraftig hårtørrer og nogle gange også med meget motorlarm.