Et glas kølig Champagne, en bakke med varm mad og ekstra service i lufthavnen. Sådan er livet på Business Class på Finnairs flyvninger til og fra København. For hvor konkurrenten SAS har afskaffet Business Class på de europæiske flyvninger, så holder finnerne stædigt fat i luksuskonceptet på de forreste rækker.
Hvem rejser på Business Class?
Men lad os være ærlige: Det er et fåtal af rejsende, som betaler de ca. 7.500,- en Business Class billet koster på ruten København – Helsinki tur/retur. Det er ingen hemmelighed, at flyselskaberne klapper i deres små hænder, hvis der er en enkelt eller to af disse passagerer på hver afgang. Til gengæld så har Finnair en stor del transferpassagerer, som skal videre med det finske flyselskab til rejsemål i Asien. Der er stadig mange firmaer, som tillader Business Class på lange flyvninger til Asien, og da den hurtigste vej dertil ofte er via Helsinki, har Finnair en betydelig del transfer-passager på Business Class. Og de som betaler 15.000,- og opefter for at flyve med Finnair til Asien skal ikke sidde klemt sammen med de øvrige passagerer på den korte flyvning, så for deres skyld er der sørget for lidt ekstra lir på ruten til København.Hvad er forskellen på Economy og Business?
På flyet er forskellen mellem Economy Class og Business Class basalt set tre ting: 1) Du er garanteret at du ikke har nogen sidemand. Sædet ved siden af dig er markeret med “Complimentary Seat. Enjoy!” 2) Du har lidt ekstra benplads med nogle få ekstra centimeter til fødderne. 3) Du får et varmt måltid mad og har fri bar, inklusive Champagne I lufthavnen er der også inkluderet en række fordele, og i København inkluderer det separat check-in, for det tilfælde du har bagage med – hvilket typisk er en fordel for de som rejser videre til Asien – samt lounge adgang og CPH Express køen ved sikkerhedskontrollen. Denne morgen er den normale kø syv minutter lang, mens CPH Express køen er tom.Business Class fordelene
Loungen i København deler Finnair med en række andre flyselsker. CPH Lounge blev markedsført som en særlig luksuriøs lounge, hvilket måske er at skyde over målet. Den rummer et klassisk skandinavisk interiør samt en buffet med lidt at spise og drikke, men den er ikke luksus i samme forstand som kan opleves hos udvalgte mellemøstlige eller asiatiske flyselskaber. Morgenbuffeten minder lidt om, hvad du kan forvente på et mindre dansk hotel med brød, ost, pålæg, marmelade, yoghurt, corn flakes, kaffe, juice, the og lidt alkohol, men hvad der er måske allervigtigst er, at du du kommer lidt væk fra stress, jag og menneskeflokkene i lufthavnen. Så her sidder du med udsigt til flymaskiner og drikker en kop kaffe, inden du spadserer mod gaten og ombord på Finnair flyet.Ombord på flyet
Det er arbejdshesten Airbus A320 som tager turen fra København til Helsinki denne torsdag morgen. Ved døren står to medlemmer af besætningen og tager imod passagererne, men de fleste passagerer har bare travlt med at komme ombord og få sat sig ned, og ænser knap nok personalet.
Gardinet bliver trukket for
Gardinet bliver trukket for, og dermed er Business Class en lille kabine med blot seks rækker. Udover at det bliver tydeligt markeret, at der er en forskel på Economy og Business Class, så har det også andre positive effekter for oplevelsen. Primært skaber det en mere eksklusiv og afstressende atmosfære i den forreste del af flyet. Pludselig forsvinder følelsen af at sidde mange hundrede mennesker klemt sammen, og oplevelsen af rummelighed opstår. Samtidig er der mindre trafik op og ned ad midtergangen og støjen bliver mindsket. Studier har vist at sidstnævnte har en markant indvirkning på oplevelsen af serveringen ombord på flyet, for støj blokerer for vores oplevelse af mad.Maden kommer på bordet
Der går ikke længe inden duften af varm mad begynder at breder sig i kabinen. På denne morgenflyvningen fra København til Helsinki bliver der serveret en varm ret, som personalet ombord præsenterer med ordene: “Det er en lakseomelet”.