RSS

Icelandairs “nye” fly på vingerne

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Flyselskabet Icelandair har ellers stædigt holdt fast i en strategi med kun én flytype til hele rutenetværket, hvad enten det var en destination i USA eller Europa: Boeing 757.

Men det er nu slut.

Hvor mange andre flyselskaber ellers råder over et væld af forskellige flytyper, så har Icelandair formået at drage fordel af kun at flyve Boeing 757. En hel flåde af samme model betyder, at det bliver nemmere for teknikerne, som kun være eksperter i en model, nemt at træne piloter og personale og nemt for kunderne at vide, hvad de kan forvente af oplevelsen om bord.

Problemet er, at Boeing 757 er en gammel flytype, og produktionen af maskinen stoppede i 2004. Dertil kommer, at det er en flytype med kun én midtergang og maksimalt 222 passagerer (se flytyperne her:

Det er lige i underkanten til de mest populære ruter, f.eks. København og New York, og derfor bringer Icelandair nu en ny flytype i spil: Boeing 767-300ER, der kan tage 262 passagerer.

Netop de to flytyper – Boeing 757 og 767 – er udviklet, så de har en hel del fælles komponenter til fælles, og det således er muligt at blive uddannet til begge typer på én licens. Så flyselskabet beholder stordriftsfordelene, selvom de tager en anden type ind.

Icelandair-767-cabin

For passagererne betyder det nye fly, at der kommer mere rummelighed i kabinen med to midtergange. Sæderne er opstillet 2-3-2 på Economy og Economy Comfort og 2-1-2 på Saga Class (se seat map under artiklen)

De to nye maskiner er dog ikke fabriksnye som sådan, så Icelandair har gennemrenoveret flyene, installeret nye sæder og skærme i alle sæderne, stemningslys i kabinen og gate-to-gate Wi-Fi. Således er de fuldstændig magen til selskabets andre fly indvendigt.

Det første af Icelandairs to nye Boeing 767 fly lettede i første uge af maj og det andet er i luften 15. maj. De to fly bliver anvendt på udvalgte ruter fra Island til New York (JFK), Chicago (ORD) og Boston i USA og til London, København og Amsterdam i Europa.

Icelandairs flåde er dermed oppe på 28 fly: To Boeing 767 og 26 Boeing 757. Selskabet har bestilet en række helt nye fly fra Boeing i form af Boeing 737 MAX8 og MAX9, som de forventer at modtage de første eksemplarer af i 2018.

IcelandairBoeingSeatMap_767_300Kilde: http://www.icelandair.dk/information/about-icelandair/our-fleet/

Flere nyheder

Nyt land på kortet: CPH får rute til verdens næstældste…

Af Kenneth Karskov // Internationale rejsemagasiner nævner det ofte som et af verdens smukkeste lande, men det er samtidig et sted…

Har du set CPHs “hemmelige” venterum?

Af Kenneth Karskov // Den ligger godt gemt væk. Du kommer ikke sådan lige forbi, og du skal nærmest vide at…

1.830 danskere kan GRATIS tage en partner med til USA

Af Kenneth Karskov // Kender du en, som hedder Valentin eller Valentina? Så send dem lige en hilsen og sig, at…

Ville du flyve på skiferie til Japan?

Af Kenneth Karskov // Skolernes vinterferie nærmer sig med hastige skridt, og mens flere og flere søger mod Fjernøsten for at…

Se listen: Disse ruter var CPHs mest populære i 2018

Af Kenneth Karskov // ]>Over 30 millioner mennesker…

6 steder jeg vil ELSKE at rejse til i 2019

Af Kenneth Karskov // Luk øjnene. Træk vejret dybt. Forestil dig så, at du kan vælge et hvilket som helst sted…

Norwegian slår rekord: Flere passagerer i 2018 end nogensinde før

Af Kenneth Karskov // Over 37 millioner mennesker fløj med Norwegian i 2018. Det er ny rekord for det norske lavprisselskab. 35…

Emirates serverer denne danske specialitet til verdens mest eksklusive kundegruppe

Af Kenneth Karskov // Der findes mennesker på denne jord, som gladeligt smider 70-80.000 kroner for en flybillet. For den sum…

Så mange tager lavprisfly mellem København og New York

Af Kenneth Karskov // Det er ikke mange år siden, at eksperterne rystede på hovedet af idéen om oversøiske lavprisflyvninger. Det…