RSS

Her er selskaberne med mest luksus i luften

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Der er delte meninger i flykredse om, hvor meget værdi man skal tillægge analysefirmaet Skytrax’ tildeling af 1-5 stjerner til flyselskaberne.

Skeptikerne vil pege på en række punkter, hvor Skytrax’ tildeling af stjerner er helt hen i vejret – f.eks. de fem stjerner til Hainan Airlines –  og på den baggrund forkaste samtlige vurderinger.

Omvendt så elsker de Skytrax hos de flyselskaber, der får gode karakterer, og f.eks. Qatar Airways blærer sig gerne med deres fem stjerner i alle former for markedsføring fra det mellemøstlige selskab.

I mangel af bedre er Skytrax dog stadig det bedste pejlemærke for, hvordan de forskellige flyselskaber klarer sig på servicefronten, og nu har Skytrax offentliggjort et ottende medlem af den eksklusive klub af femstjernede flyselskaber.

Det er taiwanesiske Eva Air, der nu er blevet kategoriseret som fem-stjernet selskab.

Eva Air hører hjemme i Taipei og er medlem af Star Alliance sammen med bl.a. SAS, Lufthansa og Thai Airways. Selskabet blev etableret i 1989 som Taiwans første privatejede flyselskab, og er et datterselskab af shipping-giganten Evergreen Line.

Med Eva Air tæller listen af fem-stjernede flyselskaber nu: All Nippon Airways (Japan), Asiana Airlines (Sydkorea), Cathay Pacific Airways (Hong Kong), Garuda Indonesia (Indonesien), Hainan Airlines (Kina), Qatar Airways og Singapore Airlines.

Det er interessant at syv ud af de otte femstjernede flyselskaber er asiatiske, for det efterlader spørgsmålet: Hvor er Mellemøstens tre store spillere?

Ja, Qatar Airways optræder på listen med fem stjerner. Emirates er tildelt fire stjerner og så mangler vi Etihad.

Og deri gemmer sig en interessant historie, for Etihad valgte for to år siden at træde ud af Skytrax. Det fremadstormende arabiske flyselskab tilbyder nogle af luftens mest ypperlige forhold, bl.a. en to-værelses lejlighed på øverste etage af deres A380 til deres bedste kunder, og selskabet er således anerkendt for at være med til at løfte barren for luksus i luften.

Etihad følte ikke, at Skytrax’ vurderinger var fair, og valgte derfor – som det hidtil største flyselskab – at stå udenfor.

Helt præcist hvordan det bliver vurderet hvordan et flyselskab få tre, fire eller fem stjerner står nemlig hen i det uvisse, for Skytrax offentliggør ikke de præcise kriterier, men siger at der indgår over 800 forskellige parametre i vurderingen.

 

Flere nyheder

Qsuite på København-ruten - se her hvilke afgange

Af Kenneth Karskov // Så kommer luftens ypperligste Business Class produkt endelig til København. Qatar Airways præsenterer de nye Qsuites på…

Test: Aldeles glimrende tur med Turkish Airlines

Af Per Heide, korrespondent for Flybranchen.dk Skribenten har tidligere arbejdet for British Airways, Emirates og Austrian Airlines, men aldrig for Turkish…

De rejsende er klimabekymrede, men vil ikke betale CO2-kompensation

Af Kenneth Karskov // Hold fast: 8 ud af 10 danskere mener, at flyvning udgør et miljøproblem. 40% siger tilmed, at…

Dødskamp slut: Flyselskab indstiller alle flyvninger

Af Kenneth Karskov // Det indiske flyselskab Jet Airways har indstillet alle flyvninger. Langsomt, men sikkert, er luften sivet ud af…

Test: MEA var et stort og vigtigt flyselskab. Engang.

Flyselskab: Middle East Airlines (MEA)Klasse: Economy ClassRute: ME210 Paris (CDG) - Beirut (BEY)Flytype: Airbus A330-200 (reg: OD-MED)Flyvetid: 3 timer 57…

Gider du heller ikke mellemlandinger?

Af Kenneth Karskov // Tilsyneladende gider vi ikke mellemlandinger, når vi skal til Thailand. Det viser en undersøgelse lavet af Yougov…