SUN-AIR fejrer 20 år som “British Airways”

Af Kenneth Karskov
I år er det 20 år siden at det danske flyselskab SUN-AIR indgik en franchise aftale med et af verdens største flyselskaber og blev til British Airways. Dermed er det to årtier siden, at det pludselig blev almindeligt at se det britiske haleror på ruter indenfor Skandinavien. Offentliggørelsen af franchisesamarbejdet mellem British Airways og SUN-AIR blev offentliggjort ved en ceremoni i Københavns Lufthavn i august 1996, som tog både presse og konkurrenter på sengen. I lufthavnen stod to SUN-AIR fly i deres nye British Airways bemaling og den legendariske Concorde, der var blevet fløjet ind til anledningen. Begivenheden fik stor medieopmærksomhed med livereportager på begge danske tv-kanaler, og for de inviterede gæster var der en stor fest i København senere samme aften. For at forstå baggrunden for samarbejde mellem SUN-AIR og British Airways er det nødvendigt at kigge på historien. Aftalen kom i stand i en periode, hvor British Airways skiftede udsyn, og ville foretage en bevægelse væk fra “blot” at være et britisk flyselskab til at blive opfattet som et globalt brand. “The World’s Favourite Airline” blev det nye slogan for British Airways, og det traditionelle haleror med en stiliseret udgave af det britiske flag Union Jack blev skrottet til fordel for “World Images”, der skulle afspejle de mange destinationer, som selskabet fløj til. Disse blev kaldt for “etniske designs” og inkluderede haleror med kinesisk kaligrafi, aboriginal motiver fra Australien og sågar et design af danskeren Per Arnoldi. Briterne hadede alt ved det. Margaret Thatcher var endda så stærk modstander af kampagnen, at hun for rullende kameraer dækkede haleroret på et Boeing 747 modelfly over med en serviet. Det klip blev vist igen og igen på britisk tv, og skabte en indædt folkelig modstand mod projektet. En anden del af planen var, at brandet British Airways skulle ud i verden. En række samarbejder blev indledt, så der pludselig fløj British Airways fly rundt i lande som Tyskland, Sydafrika og Danmark. I 1992 lancerede British Airways et flyselskab i Tyskland, da briterne opkøbte et regionalt selskab fra Friedrichshafen og omdøbte det til “Deutsche BA”. Satsningen gik på indenrigstrafik i Tyskland samt enkelte udenrigsruter, men selskabet blev solgt fra i 2003 og siden opkøbt af airberlin. I 1996 opstod franchisesamarbejdet med ikke blot SUN-AIR i Danmark, men også med det sydafrikanske flyselskab Comair. Herefter er Comair fløjet rundt i det sydlige Afrika med British Airways bemaling på flyene, British Airways uniformer på personalet og British Airways branding i markedsføringen.. Hos SUN-AIR er de meget stolte over, at det for 20 år siden lykkedes flyselskabet at få en aftale i stand med British Airways. SUN-AIRs stifter, Niels Sundberg, udtaler: ”Jeg husker tydeligt, hvilken ære det var at underskrive en sådan aftale som det første flyselskab uden for Storbritannien. Vi havde kæmpestore forventninger til det nye partnerskab og de er alle blevet indfriet. Vi har lært en masse igennem årene især af British Airways’ høje sikkerhedskrav og det har løftet os op på et helt nyt niveau”. For British Airways har det betydet, at selskabets brand har været grundigt indarbejdet i det jyske marked, hvor det har været helt almindeligt at se SUN-AIR’s maskiner i British Airways bemaling i lufthavnene i Billund, Århus og Aalborg. Det kom British Airways til gavn, da selskabet sidste år åbnede en direkte rute mellem Billund og London Heathrow lufthavnen, i tillæg til ruten Billund – London City, som SUN-AIR flyver.


Posted

in

by