RSS

Test: KLM “Economy Comfort” – det lille “ekstra”

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Flyselskab: KLM Royal Dutch Airlines
Rute: Hong Kong – Amsterdam

Klasse: Economy Comfort
Sæde: 14D
Flytype: Boeing 747-400 Combi
Flyvetid: 12 timer 9 minutter

Economy Comfort er KLMs idé om lidt mere luksus end på almindelige Economy Class, men uden at prisen stiger astronomisk. Da det særligt er pladsen til benene, som folk jamrer over på lange flyrejser, så har hollænderne givet de forreste rækker på Economy Class ti centimeters ekstra benplads og kaldt dem “Economy Comfort”.

Samtidig har selskabet justeret på stolene, så de kan lægges længere tilbage end de almindelige sæder, og det giver mulighed for at slappe mere af i overkroppen, når øjenlågene bliver tunge og Ole Lukøje trænger sig på.

Bortset fra den ekstra plads, så er mad, drikke, service og underholdning fuldstændig identisk med almindelig Economy Class. Prisen for Economy Comfort varierer efter rute og bestillingstidspunkt, men ligger mellem EUR 60 og EUR 180 (450–1.350 danske kroner) pr. vej på flyvninger på tværs af kontinenterne.

KLM har normalt 31 tommer mellem sæderne på Economy Class, mens afstanden på Economy Comfort er 35″.

klm-economy-comfort-seat
Herover: KLM Economy Comfort sædet med 10 cm ekstra benplads

Komfort *****

Sædet er egentlig et helt almindeligt Economy Class sæde, men det har to fordele: Her er 10 cm ekstra benplads og det kan lægges lidt længere tilbage. Selv om ti centimeter måske ikke lyder af meget, så gør den ekstra benplads virkelig en forskel.

Det betyder også, at det faktisk er muligt at sidde og arbejde på den lange flyvetur. Selv med sædet lagt tilbage er her plads til en computer på bordet, noget som er blevet sværere i takt med at pladsen på almindelig Economy Class bliver mere og mere trang.

En sidste fordel er, at Economy Comfort er placeret i den forreste del af Economy Class kabinen, så passagererne på Comfort er nogle af de første til at komme ud af flyet, og dermed får en kortere kø ved paskontrollen efter landing.

Dermed fjerner “Economy Comfort” lige det værste af det ubehag, som kan være forbundet med en lang oversøisk flyrejse på økonomiklasse.

klm-747-400-kombi-hkg-ams-kl888-economy-class-main-meallHerover: Frokost efter afgangen fra Hong Kong med salat, hovedret, dessert, brød og ost

Mad & drikke ****

Mad og drikke er nøjagtig som på almindelig Economy Class. Hos KLM er det hele inkluderet i flybillettens pris, så turen starter med en Gin & Tonic og en lille pose cashewnødder en times tid efter afgang fra Hong Kong.

Personalet kommer dernæst rundt med varme vaskeklude til hænderne, inden de serverer frokost og over højttaleren forlyder det, at dagens hovedretter er enten “Kylling med ris og grøntsager” eller “oksekød med kartoffelmos”.

Der er altid to valgmuligheder hos det hollandske flyselskab, og måltidet består desuden af en lille blandet salat, en lun bolle, en æske med smøreost og kiks samt passionsfrugt-mousse til dessert (se billedet herover). Den varme ret er ikke overdådig i størrelse, men kyllingestykkerne i den sur-søde sauce smager fint.

Der er fri bar på hele turen med både varme og kolde drikkevarer. Øl, vin og spiritus er gratis, så passagererne på Economy Class kan få både en velkomstdrink, vin til maden, cognac til kaffen og øl mellem måltiderne, hvis de skulle ønske.

Undervejs på den næsten 12 timer lange flyvetur er der små sandwich, småkager, chips og slik, og inden landing kommer endnu et måltid på bordet. Denne gang er det en varm pastaret, salat og frisk frugt i tern (se billedet nederst).

klm-economy-comfort-cabin-747-400-combiHerover: Den lille Economy Comfort kabine på Boeing 747-400 Combi flyet

Service ***

Erfaring synes at være kodeordet til at få en plads på holdet som kabinepersonale på denne afgang. Det kan være både godt og skidt.

Fordelen ved et kabinepersonale med høj anciennitet er, at flyveturen kører efter bogen og bliver afviklet i god ro og orden, men omvendt kan det også give et serviceniveau som er knap så sprudlende og imødekommende.

Det her var lidt en kombination. Kvinden, som betjener passagererne på Economy Comfort, er både erfaren og imødekommende, men resten af personalet kan til gengæld være svære at få øje på. Det går fint så længe de er på patrulje i kabinen med snacks eller drikkevarer, men når der opstår et særligt behov undervejs – f.eks. et simpelt ønske om en kop varm thé – så er de svære at spotte.

klm-economy-comfort-serviceHerover: Serveringsvognen ruller igennem Economy Comfort kabinen

Underholdning ***

Turen fra Hong Kong til Amsterdam er en dagsflyvning med afgang fra Hong Kong kl. 13:35. Det betyder, at de fleste passagerer måske blunder lidt undervejs, men ellers er de vågne det meste af den næsten 12 timer lange flyrejse.

Til at fordrive ventetiden har hver passagerer en individuel skærm med film, tv, musik, spil samt en særlig børnekanal. Skærmen styres fra en lille fjernbetjening, og filmene er et miks af både nye og gamle titler, fra nyere film som “Captain Fantastic”, “Bad Moms” og “The Infiltrator” over klassikere som Gladiator, Mrs. Doubt Fire og Den danske pige.

Skærmen er bedst, når lyset i kabinen er slukket, hvilket sker midtvejs på turen, for ellers kan det være svært at se filmen ordentligt.

Denne tur foregår ombord på en Boeing 747-400 Kombi, som blev leveret fra fabrikken i 1994. Hvor mange af de nyere fly har installeret wifi ombord, så er trådløst internet mulighed ikke tilgængelig på denne maskine.

Her er heller ikke stikkontakter til mobil eller tablet, så sørg for at alle elektroniske dimser er fuldt opladt inden afgang. Dette er dog at finde på Economy Comfort på de fleste andre flytyper hos KLM.

Konklusion ****

KLM har et solidt udgangspunkt for “Economy Comfort”-produktet med deres økonomiklasse, som hører til blandt Europas bedste. Når selskabet så bygger ovenpå med ekstra benplads og mere “recline”, så bliver det jo ikke dårligere. Skal du have lavet noget arbejde på din computer undervejs, så giver merudgiften god mening, fordi du får god plads til at tage den bærbare frem og så kommer investeringen hjem igen i ekstra produktivitet.

klm-747-400-kombi-hkg-ams-kl888-economy-class-second-mealHerover: Pastaret, salat og frugt inden landing i Amsterdam

 

Flybranchen.dk var inviteret af KLM

Flere nyheder

Nyt land på kortet: CPH får rute til verdens næstældste…

Af Kenneth Karskov // Internationale rejsemagasiner nævner det ofte som et af verdens smukkeste lande, men det er samtidig et sted…

Har du set CPHs “hemmelige” venterum?

Af Kenneth Karskov // Den ligger godt gemt væk. Du kommer ikke sådan lige forbi, og du skal nærmest vide at…

1.830 danskere kan GRATIS tage en partner med til USA

Af Kenneth Karskov // Kender du en, som hedder Valentin eller Valentina? Så send dem lige en hilsen og sig, at…

Ville du flyve på skiferie til Japan?

Af Kenneth Karskov // Skolernes vinterferie nærmer sig med hastige skridt, og mens flere og flere søger mod Fjernøsten for at…

Se listen: Disse ruter var CPHs mest populære i 2018

Af Kenneth Karskov // ]>Over 30 millioner mennesker…

6 steder jeg vil ELSKE at rejse til i 2019

Af Kenneth Karskov // Luk øjnene. Træk vejret dybt. Forestil dig så, at du kan vælge et hvilket som helst sted…

Norwegian slår rekord: Flere passagerer i 2018 end nogensinde før

Af Kenneth Karskov // Over 37 millioner mennesker fløj med Norwegian i 2018. Det er ny rekord for det norske lavprisselskab. 35…

Emirates serverer denne danske specialitet til verdens mest eksklusive kundegruppe

Af Kenneth Karskov // Der findes mennesker på denne jord, som gladeligt smider 70-80.000 kroner for en flybillet. For den sum…

Så mange tager lavprisfly mellem København og New York

Af Kenneth Karskov // Det er ikke mange år siden, at eksperterne rystede på hovedet af idéen om oversøiske lavprisflyvninger. Det…