RSS

BREAKING NEWS

Flyselskab konkurs - men fortsætter med at flyve...

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet har indgivet konkursbegæring. Det er Avianca Brasil, som ikke længere kan betale regningerne. De brasilianske regler gør dog, at selskabet kan fortsætte …

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den nye feature hedder "Point sharing", og er den ene af to nyheder fra SAS. Den anden nyskabelse er et livsvarigt guldkort, kaldet "L…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så det første fly kunne komme afsted på fornemmeste vis. Erhvervsminister Rasmus Jarlov var dog…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks år, at der tilføjes et medlem til oneworld-familien og samtidig det første afrikanske flyselskab for alliancen. Oneworld er en klub …

Stort selskab forlader fly-alliance

Nyheder

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart og samtidig til et af de største flyselskaber flyselskaber verden, og det er dette kinesiske selskab, der vil forlade SkyTeam…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Bjørn Kjos: Gamle regler forhindrer nye danske ruter

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Lavprisselskabet Norwegian vil gerne åbne nye ruter fra Danmark, men gamle regler og visumproblemer står i vejen. Det var budskabet ved et pressemøde med Norwegians topchef Bjørn Kjos onsdag eftermiddag i København.

Det er især markederne i Asien, som Norwegian chefen har kastet et sultent blik på, og han kunne således fremvise en liste med ti destinationer, som Norwegian gerne vil beflyve fra København.

“Vi vil i løbet af næste 18 måneder vokse med 20 nye Dreamliner fly, så vi kommer op på 32 af dem”, siger Bjørn Kjos og peger på, at Norwegian alene i år vil lancere 50 nye ruter.

Spørgsmålet er, om Norwegians kommende ruter skal etableres fra København eller gå til selskabets andre baser. Så hårdt tegnede Norwegian-chefen banen op.

Udfordringen for Norwegian er, at ruter til lande som Kina, Japan og Korea kræver rettigheder til at overflyve russisk territorium, og dem har Norwegian ikke. Den nuværende aftale mellem de tre skandinaviske lande og Rusland giver kun ét russisk flyselskab ret til at overflyve Skandinavien og ét skandinavisk flyselskab ret til at overflyve Rusland.

Dét skandinaviske selskab er SAS, og det generer – ikke overraskende – Norwegian chefen.

“Den danske regering bør fokusere på at lande en ny luftfartsaftale, der sikrer at flere skandinaviske flyselskaber kan overflyve Rusland”, formaner Bjørn Kjos og fremviser en beregning med ti nye ruter, der vil give en stigning i Danmarks bruttonationalprodukt på 2,2 mia.

De ti byer, som Norwegian chefen gerne vil beflyve fra København er Delhi, Karachi, Calcutta, Mumbai, Islamabad, Lahore, Chengdu, Seoul, Osaka og Hong Kong.

Listen skal sandsynligvis ikke læses som en guide til, hvor kommende Norwegian ruter vil gå hen. Flere forhold antyder, at listen først og fremmest er sammensat for at gøre journalister og politikere opmærksomme på Norwegians problemer med de eksisterende regler, der forhinder selskabet i at overflyve Rusland.

Samtlige ti af de nævnte ruter er således betinget af politiske og lovgivningsmæssige forandringer, og sammenholdt med ønskelisten fra Københavns Lufthavn er der kun få overlap.

Administrerende direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye var også til stede ved mødet og forsvarer Norwegians bud på nye langdistanceruter: “San Juan og St. Thomas var heller ikke på vores liste, men Norwegian har bevist, at de kan sætte et enkelt fly ind om ugen og skabe trafikken på ruten”, siger han.

Der blev ved pressemødet ikke talt om ruter til hverken Sydamerika, som Norwegian offentligt har udnævnt til fokusområde, eller til destinationer i Asien, der ikke kræver politiske forandringer.

Skærmbillede 2017-02-22 kl. 14.32.40Kilde: Københavns Lufthavns liste over de 25 største uservicerede ruter

Flere nyheder

Flyselskab konkurs - men fortsætter med at flyve...

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet har indgivet konkursbegæring. Det er Avianca…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

“Sir, we have upgraded you to Business Class”

Af Kenneth Karskov // “Sir, we have upgraded you to Business Class”. Det findes ganske enkelt ikke en bedre sætning at…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…

Ny præsident vil sælge Mexicos to år gamle præsidentfly

Af Kenneth Karskov // Den mexicanske præsidents fly vil blive sat til salg. Flyet er et blot to år gammelt Boeing…

EU: Disse flyselskaber er farlige

Af Kenneth Karskov // EU har opdateret den sorte liste over usikre flyselskaber, og i alt 109 selskaber har denne gang…