RSS

BREAKING NEWS

Endnu mere Turkish Airlines fra København

Af Kenneth Karskov // Turkish Airlines er et selskab, der ofte glider under radaren i Københavns Lufthavn, hvor det er selskaber som Qatar Airways, Emirates, Norwegian og SAS, der ofte stjæler overskrifterne. Det tyrkiske flyselskab udvider dog hele tiden …

Se billederne: Her er den nye Airbus A220

Af Kenneth Karskov // Airbus har navngivet flyfabrikkens seneste skud på stammen. Det nyeste medlem af Airbus familien kommer til at hedde... tadaa... Airbus A220. Der er tale om et passagerfly med plads til mellem 100 og 160 passagerer, og dermed kommer A…

Ny Dreamliner rute til København

Af Kenneth Karskov // ]>Københavns Lufthavn får ny Dreamliner-rute - endda med et helt nyt selskab. Det e…

  • 1
  • 2
  • 3

SAS flager ud

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Fremgangsmåden er kendt fra lavprisselskaber som Norwegian og Ryanair, og tidligere har SAS markeret sig som indædt modstander af denne måde at drive flyselskab på og har tidligere udtrykt håb for, at der ville findes en politisk løsning for at sikre ensartede vilkår for flyselskaberne i Europa.

Nu erkender selskabet at den politiske løsning er langt væk, og går derfor lavprisselskaberne i bedene og kvitter tjansen som ‘den pæne dreng i klassen’.

Formålet med manøvren er at nedbringe omkostningerne, og derfor anser SAS det for nødvendigt at følge i hælene på lavprisselskaber for at sikre selskabets konkurrenceevne. Flyselskabet har således fået en driftstilladelse – den såkaldte AOC – i Irland med operationelle baser i London og Spanien, sandsynligvis i Malaga.

Det betyder ikke, at SAS fraviger strategien om at fokusere på rejsende til, fra og indenfor Skandinavien. Selskabet vil fortsat have fokus på det skandinaviske marked, men pønser på at lade en del af de Airbus A320neo-fly blive leveret til det nye irske datterselskab og operere fra de to nye baser.

SAS vil ansætte lokalt personale på lokale vilkår og med lokale overenskomster, og planen er, at den nye operation skal være klar fra vinteren 2017/2018 med et lille antal flyvninger til at komplementere den eksisterende produktion fra de tre skandinaviske lande.