Glem alt om flyvning som noget der bare skal overstås. Når Lufthansa skruer op for charmen så kan en 11 timers flyvetur hurtigt føles for kort. Tag med på turen fra Shanghai til Frankfurt som koster 55.000,- kroner. For en enkeltbillet!
Af Kenneth KarskovFirst Class er det ypperste som luftfarten kan tilbyde. Luksusklassen er et helt niveau over Business Class og udbydes kun af en lille håndfuld af de største og bedste flyselskaber.
Her forventer passagererne mere end blot en behagelig stol, lidt ekstra benplads og god mad. På First Class gælder det personlig service, ægte caviar og champagne i tusindkroners klassen.
Selv på verdens største passagerfly, der tager over 500 passagerer, er der kun otte pladser på First Class. Disse pladser er optaget af mennesker, som hver især har betalt en mindre formue for at komme med, men til gengæld minder deres flyvetur heller ikke om nogen af de andre passagerers.
Dette kan du læse om
Herover: Lufthansa A380 ved gaten i Shanghai Pudong lufthavn
Service ******
”Hr. Karskov, kunne De tænke Dem et glas Champagne?”, spørger det kvindelige besætningsmedlem. Flasken er en Taittinger Comtes de Champagne 2007, som i en butik koster på den dyre side af tusinde kroner.
Mens glasset fyldes, finder de øvrige First Class passagerer deres pladser. Her er overdådig fornemmelse af rummelighed med blot otte sæder i denne eksklusive kabine, der er placeret allerforrest på førstesalen på verdens største passagerfly, Airbus A380.
Flyets øvrige passagerer – dem på Economy, Premium Economy og Business Class – er forment adgang hertil, og må end ikke gå igennem for at finde vej til deres pladser.
Et tykt gardin en et tydelig afspærring sørger for, at her kun er adgang for de som har betalt for at flyve First Class. Kabinen er derfor præget af en ypperlig ro og alle samtaler er lavmælte.
Dermed er stilen lagt for de næste 11 timer og 15 minutter, som turen fra Shanghai til Frankfurt varer. Oplevelsen er tilrettelagt den enkelte passager, hvilket betyder, at her ikke er nogen faste spisetider, men at maden kommer på bordet, når sulten melder sig.
På samme måde bliver sengen bliver redt med en madras, dyne og hovedpude, når søvnen trænger sig på, og drikkevarerne bliver fyldt op, så snart bunden i glasset nærmer sig.
Personalet har et øje på hver finger, og det er som at træde ind i en ekstravagant, men høflig verden af überluksus, som hele tiden er hele tiden er holdt diskret og raffineret.
Komfort ******
Enhver som har gennemført en lang flyvetur på bageste række op ad toilettet ved, hvor langt der er til Asien, når man i tolv timer gnubber skuldre med sidemanden. Dér lærer man, at den allerstørste luksus på et fly er plads.
Derfor føles det decideret ekstravagant at sætte sig til rette i det store, brede First Class sæde, hvor der ikke er nogen sidemand, og hvor hver passager i vinduesrækken har ikke bare et eller to, men hele tre vinduer til sig selv.
Og det er ikke kun sædet og benpladsen som er af en helt anden verden, her er også højere til loftet. Tricket er, at der i denne del af flyet ikke er nogen bagagebokse over sæderne.
I stedet har hver passager sit eget klædeskab til jakke, sko og tøj, og personalet hjælper naturligvis gerne med at lægge tingene på plads.
En rød rose står i en lille vase ved hvert sæde, og et stykke foran stolen står en fodskammel, som dog er placeret så langt væk, at benene ikke umiddelbart kan nå den.
Det fortæller sin egen historie om, hvor god pladsen egentlig er, men det kan virke fjollet med en ottoman, som fødderne ikke kan nå. Det er dog kun indtil fingrene finder frem til knappen ved armlænet, som sætter gang i en lille motor, der kører skamlen frem.
Det kan i sig selv virke helt arrogant at se en fodskammel, der er bredere end et almindeligt Economy Class sæde, komme kørende hen mod ens fødder på den måde.
Mad og drikke ******
En hvid dug kommer på bordet, bestikket er elegant foldet ind i en stofserviet, en lille skål med olivenolie bliver placeret i det ene hjørne, lidt smør i det andet og lunt brød bliver tilbudt fra en kurv.
Og dermed starter forestillingen. ”Vinothek” og ”Menu” står der på de to hæfter på 12 sider hver, der indeholder en grundig gennemgang af henholdsvis maden og vinene på turen.
Først akt er caviar serveret med rødlæg, en fed creme fraiche, æg, toast og tilbuddet om et skud iskold vodka. Dernæst står den på tre forskellige forretter samt en salat med kandiserede valnødder og så kommer hovedretten på bordet.
Valgmulighederne er enten langtidsstegt lammemørbrad i svøb, Atlanterhavslaks med macadamia nødder, ristet græskar med risotto og svamperagout eller braisseret svineskank i sød soyasauce med ris. Dermed er der noget for enhver smag: Kød, fisk, vegetar og kinesisk.
Sidste akt består af både dessert og ost. Fem gode oste og et stykke valnøddetærte senere er det simpelthen umuligt at presse mere mad ned.
Det hele bliver akkompagneret af udsøgte røde og hvide druer samt portvin til osten. En dobbelt espresso og en cognac er decideret påkrævet for at sætte ordentligt skub i fordøjelsen af dette måltid. Vinkortet er ligeledes af høj kvalitet og rummer flere gode flasker.
Der er selvfølgelig mere mad på den lange rejse. Når sulten melder sig er det blot at bestille fra a la carte kortet, der indeholder alt fra burger med pomfritter over en tapas tallerken til kinesiske specialiteter.
Det er ikke kun mad og drikke som er af høj standard. Porcelænet er også af tårnhøj kvalitet, ligesom bestikket er lækkert og glassene har rigtig størrelse. Det her kunne lige så vel have foregået på en finere restaurant på landjorden.
Underholdning *****
En stor skærm hænger på væggen henover fodskamlen og fjernbetjeningen i armlænet sætter hurtigt gang i underholdningssystemet. Hvis der er et lille svagt punkt i oplevelsen hos Lufthansa, så er det dog nu, at den giver sig til kende.
Som udgangspunkt virker det vanvittigt at brokke sig, når man sidder med lækker mad på tallerkenen, gode vine i glasset, benene der hviler på en fodskammel, og ser en premierefilm på fjernsynet.
Alligevel er underholdningen det svageste punkt. Det er nu ikke fordi der mangler valgmuligheder, men sammenlignet med nogle af de bedste asiatiske og arabiske flyselskaber, der har flere tusinde titler klar til afspilning, så er udvalget mere begrænset hos Lufthansa.
Et par gode støjreducerende hovedtelefoner fjerner den sidste smule baggrundsstøj fra det i forvejen støjsvage fly, og med dem på hovedet skal man virkelig minde sig selv om, at man rent faktisk sidder i på et fly sammen med 500 andre mennesker.
Til allersidst er der internettet med dets uanede muligheder. Om bord på Lufthansas Airbus A380 er der installeret wifi, men det har ét problem: Lige præcis i kinesisk luftrum duer det ikke.
Skylden skal skydes på de kinesiske myndigheder, der har det virkelig stramt med Facebook, Twitter, Instragram, Snapchat og mange andre internetsider, men på en tur fra Shanghai i Kina er det trods alt nogle timer, hvor internettet ikke er tilgængeligt.
Rute: Shanghai – Frankfurt
Flytype: Airbus A380-800
Klasse: First Class
Sæde: 1A
Herover: First Class *snack* menu på Lufthansa LH729 fra Shanghai til Frankfurt