RSS

Desværre… Minimal interesse for bæredygtig flyvning

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Kun hver tiende dansker har betalt ekstra for at kompensere for flyrejsens CO2 udledning, viser en undersøgelse som analyseinstituttet Ipsos har foretaget for KLM.

Det tal står i skarp kontrast til et udtalt ønske fra en tredjedel af danskerne, der faktisk gerne vil flyve med et selskab, der har fokus på bæredygtighed.

“Hvis man har dårlig samvittighed over at flyve, så kan man faktisk spille en aktiv rolle for at mindske klimapåvirkningen. Det kan ske gennem såkaldt klimakompensation, som både har en effekt i forhold til den enkelte flyvning, men også på lang sigt i forhold til flyvning generelt”, siger Paul Terstegge, Nordisk chef for Air France-KLM.

Med klimakompensation er det muligt at betale sig fra den negative miljøpåvirkening, som flyrejsens CO2-udledning medfører. Hos KLM går disse penge til et infrastruktur-projekt for genanvendelig energi i udviklingslande.

Mens forbrugerne således selv kan medvirke til at kompensere for miljøpåvirkningen, så investerer KLM samtidig massivt i biobrændstof. Ifølge flyselskabet kan det reducere luftfartens CO2-udledning med op til 80%, og biobrændstof kan bruges i eksisterende fly.

“KLM investerer mange ressourcer på at øge brugen af biobrændstof, men vi ser, at viden om biobrændstoffets positive klimaeffekt er lav hos forbrugerne, så efterspørgslen, og dermed købelysten, på markedet er endnu lavere. Hvis produktionen af biobrændstof for alvor skal øges, så vil det være afgørende at efterspørgslen hos flyrejsende øges”, siger han.

Desværre er biobrændstof i dag 2-3 gange så dyrt som almindeligt fossilt brændstof, og den høje pris gør det vanskeligt for luftfartsselskaberne, at skifte til biobrændstof og samtidig holde på passagererne.

“KLM mener, at der er brug for politisk lederskab hvis luftfarten hurtigere skal blive mere bæredygtig. Frem for alt, er der et behov for et klart økonomisk incitament til at flyve mere bæredygtigt og øge brugen af biobrændstof – dér spiller politikerne en vigtig rolle”, siger Paul Terstegge.

Det er endnu ikke er muligt at flyve med 100% biobrændstof. De strenge sikkerhedsregler for lufttrafik betyder, at maksimalt 50% af flyvemaskinens brændstof må være biobrændsel.

Flere nyheder

Nyt land på kortet: CPH får rute til verdens næstældste…

Af Kenneth Karskov // Internationale rejsemagasiner nævner det ofte som et af verdens smukkeste lande, men det er samtidig et sted…

Har du set CPHs “hemmelige” venterum?

Af Kenneth Karskov // Den ligger godt gemt væk. Du kommer ikke sådan lige forbi, og du skal nærmest vide at…

1.830 danskere kan GRATIS tage en partner med til USA

Af Kenneth Karskov // Kender du en, som hedder Valentin eller Valentina? Så send dem lige en hilsen og sig, at…

Ville du flyve på skiferie til Japan?

Af Kenneth Karskov // Skolernes vinterferie nærmer sig med hastige skridt, og mens flere og flere søger mod Fjernøsten for at…

Se listen: Disse ruter var CPHs mest populære i 2018

Af Kenneth Karskov // ]>Over 30 millioner mennesker…

6 steder jeg vil ELSKE at rejse til i 2019

Af Kenneth Karskov // Luk øjnene. Træk vejret dybt. Forestil dig så, at du kan vælge et hvilket som helst sted…

Norwegian slår rekord: Flere passagerer i 2018 end nogensinde før

Af Kenneth Karskov // Over 37 millioner mennesker fløj med Norwegian i 2018. Det er ny rekord for det norske lavprisselskab. 35…

Emirates serverer denne danske specialitet til verdens mest eksklusive kundegruppe

Af Kenneth Karskov // Der findes mennesker på denne jord, som gladeligt smider 70-80.000 kroner for en flybillet. For den sum…

Så mange tager lavprisfly mellem København og New York

Af Kenneth Karskov // Det er ikke mange år siden, at eksperterne rystede på hovedet af idéen om oversøiske lavprisflyvninger. Det…