RSS

BREAKING NEWS

Endnu mere Turkish Airlines fra København

Af Kenneth Karskov // Turkish Airlines er et selskab, der ofte glider under radaren i Københavns Lufthavn, hvor det er selskaber som Qatar Airways, Emirates, Norwegian og SAS, der ofte stjæler overskrifterne. Det tyrkiske flyselskab udvider dog hele tiden …

Se billederne: Her er den nye Airbus A220

Af Kenneth Karskov // Airbus har navngivet flyfabrikkens seneste skud på stammen. Det nyeste medlem af Airbus familien kommer til at hedde... tadaa... Airbus A220. Der er tale om et passagerfly med plads til mellem 100 og 160 passagerer, og dermed kommer A…

Ny Dreamliner rute til København

Af Kenneth Karskov // ]>Københavns Lufthavn får ny Dreamliner-rute - endda med et helt nyt selskab. Det e…

  • 1
  • 2
  • 3

Fly-topmøde i København

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Et historisk stort antal chefer fra europæiske flyselskaber er samlet i København i disse dage til den årlige ERA konference. Over 230 ledere har indfundet sig på Radisson Blu Scandinavia på Amager for at diskutere flybranchen de næste to døgn.

På dagsordenen er særligt to emner: Sikkerhed i flybranchen samt en større miljødebat med overskriften “Aviation vs the environmentalists? Will we ever find a compromise?”.

ERA er sammenslutningen af Europas regionale flyselskaber, og medlemmerne tæller de danske selskaber DAT og Jet Time samt Air Greenland.

Også lidt større selskaber er medlemmer af sammenslutningen, såsom Star Alliance selskaberne Adria Airways (Slovenien) og Croatia Airlines (Kroatien), ligesom KLMs datterselskab KLM Cityhopper, der ofte tager sig af flyvningerne fra Amsterdam til København, Billund og Aalborg, samt Air France datterselskabet Hop! er med.

I alt beflyver ERAs medlemmer på 1.100 ruter, udfører over 1,1 million flyvninger om året og transporterer mere end 62 millioner passagerer. Typisk foregår det med mindre fly – halvdelen af turene med propelfly – med en gennemsnitsstørrelse på 73 sæder.

Det er således luftens arbejdsheste, der er samlet i København. ERA medlemmer står således i høj grad for at flyve de tyndere ruter som de traditionelle flyselskaber ikke kan løfte.