RSS

BREAKING NEWS

Ekstra fly over jul og nytår

Af Kenneth Karskov // Emirates indsætter ekstrafly for at hamle op med efterspørgslen fra solhungrende danskere, der vil til Asien over jul og nytår. For mens en stor del af nationen har travlt med at tilberede and og lave risalamande, så er der nogle som …

Nu kan du flyve til Beirut året rundt

Af Kenneth Karskov // Middle East Airlines forlænger sommerruten fra København til Beirut, så flyvningerne fortsætter hele vinteren med. Planen var ellers at lukke ruten ned i de kolde vintermåneder, men Middle East Airlines - ofte kaldet "MEA" - har fået blo…

Finnair lancerer helt ny Premium Economy

Af Kenneth Karskov // Finnair vil introducere en helt ny kabineklasse på selskabets langdistancefly. Fra slutningen af næste år, vil passagererne på de finske fly kunne sætte sig til rette i en separat Premium Economy kabine, som bliver en mellemting mellem E…

  • 1
  • 2
  • 3

Fly-topmøde i København

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Et historisk stort antal chefer fra europæiske flyselskaber er samlet i København i disse dage til den årlige ERA konference. Over 230 ledere har indfundet sig på Radisson Blu Scandinavia på Amager for at diskutere flybranchen de næste to døgn.

På dagsordenen er særligt to emner: Sikkerhed i flybranchen samt en større miljødebat med overskriften “Aviation vs the environmentalists? Will we ever find a compromise?”.

ERA er sammenslutningen af Europas regionale flyselskaber, og medlemmerne tæller de danske selskaber DAT og Jet Time samt Air Greenland.

Også lidt større selskaber er medlemmer af sammenslutningen, såsom Star Alliance selskaberne Adria Airways (Slovenien) og Croatia Airlines (Kroatien), ligesom KLMs datterselskab KLM Cityhopper, der ofte tager sig af flyvningerne fra Amsterdam til København, Billund og Aalborg, samt Air France datterselskabet Hop! er med.

I alt beflyver ERAs medlemmer på 1.100 ruter, udfører over 1,1 million flyvninger om året og transporterer mere end 62 millioner passagerer. Typisk foregår det med mindre fly – halvdelen af turene med propelfly – med en gennemsnitsstørrelse på 73 sæder.

Det er således luftens arbejdsheste, der er samlet i København. ERA medlemmer står således i høj grad for at flyve de tyndere ruter som de traditionelle flyselskaber ikke kan løfte.