RSS

Ryanair åbner to nye ruter fra København

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Kaffen var gratis for journalisterne, og dermed er et pressemøde med Ryanair chefen en mere luksuriøs omgang end en rejse med hans flyselskab.

Ryanair er kendt for minimal service med endnu lavere priser, og den kombination har gjort Ryanair til Europas største flyselskab. Nu lancerer selskabet, som i 2016 år havde flere end 100 mio. passagerer, to nye ruter fra København til henholdsvis Liverpool og Sevilla.

Et pressemøde med Ryanair følger en helt særlig drejebog. Det starter med at Michael O’Leary skærer ansigter og holder et skilt op med de to nye ruter til ære for fotograferne, som både sælger flyselskabets budskab og samtidig giver fotograferne nogle billeder i kassen.

Derefter starter en længere enetale fra Ryanair-chefen, der kort konstaterer, at de åbner to nye ruter, og derefter giver sig i kast med alle konkurrenterne, som får en på hatten.

SAS lukker indenfor fem år. Københavns Lufthavn er for dyr. Norwegian skranter. Fagforeningerne er tosser. Politikerne er idioter. Den danske model er roden til alt ondt. Og så lige: Ryanair har den laveste billetpris af alle.

Michael O’Leary er luftens Donald Trump, en uortodoks erhvervsleder, der taler anderledes end de andre flychefer. En journalist spørger til baggrunden for åbningen af de to nye ruter, og hvor flyselskaberne normalt vil benytte den slags muligheder til at fortælle stolpe og ned om destinationernes mange fortræffeligheder, så vælger Ryanairchefen en anden tilgang.

“Jeg ved det ikke…. I Sevilla er der trods alt mulighed for lidt vintersol, men Liverpool… puhhhh [ryster på hovedet]… aner virkelig ikke hvorfor vi åbner den rute. Jeg antager vi har et fly med ledig kapacitet stående i Liverpool, som kan tage turen”, svarer han.

Michael O’Leary er af den overbevisning, at hvis prisen er lav nok, så skal folk nok tage afsted. Både den ene og anden vej. De nye ruter er ikke kun til ære for danskere, som fremover kan flyve direkte over at se fodbold på Anfield og ned at besøge hovedstaden i Andalusien, men også for briter og spaniere, som vil på sightseeing i København.

Således er hans budskab til København – både politikere og lufthavnen – at afgifterne skal helt i bund, for så kommer der flere turister til byen og flere rejsende til lufthavnen.

“København er en skøn by, men lad os være ærlige, det er ikke noget turistmekka. Den er fin til en weekend, og folk skal nok komme her, hvis bare priserne er lave nok”, lyder tesen fra Michael O’Leary.

Ryanair-at-Krakow-Airport

Flere nyheder

Qsuite på København-ruten - se her hvilke afgange

Af Kenneth Karskov // Så kommer luftens ypperligste Business Class produkt endelig til København. Qatar Airways præsenterer de nye Qsuites på…

Test: Aldeles glimrende tur med Turkish Airlines

Af Per Heide, korrespondent for Flybranchen.dk Skribenten har tidligere arbejdet for British Airways, Emirates og Austrian Airlines, men aldrig for Turkish…

De rejsende er klimabekymrede, men vil ikke betale CO2-kompensation

Af Kenneth Karskov // Hold fast: 8 ud af 10 danskere mener, at flyvning udgør et miljøproblem. 40% siger tilmed, at…

Dødskamp slut: Flyselskab indstiller alle flyvninger

Af Kenneth Karskov // Det indiske flyselskab Jet Airways har indstillet alle flyvninger. Langsomt, men sikkert, er luften sivet ud af…

Test: MEA var et stort og vigtigt flyselskab. Engang.

Flyselskab: Middle East Airlines (MEA)Klasse: Economy ClassRute: ME210 Paris (CDG) - Beirut (BEY)Flytype: Airbus A330-200 (reg: OD-MED)Flyvetid: 3 timer 57…

Gider du heller ikke mellemlandinger?

Af Kenneth Karskov // Tilsyneladende gider vi ikke mellemlandinger, når vi skal til Thailand. Det viser en undersøgelse lavet af Yougov…