RSS

BREAKING NEWS

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for at flyve hjem fra San Fransisco på biobrændstof. Biobrændstof er 2-3 gange så dyrt som almindeligt flybrændstof, og derfor er det en s…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Nyheder

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes. Dermed er Københavns Lufthavn vokset fra syv til ti franske ruter i løbet af blot to år. "Nantes er et utroligt spændende rejse…

Flyselskab i betalingsstandsning

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er Avianca Brasil, som ikke længere kan betale regningerne. De brasilianske regler gør, at selskabet kan fortsætte fly…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den nye feature hedder "Point sharing", og er den ene af to nyheder fra SAS. Den anden nyskabelse er et livsvarigt guldkort, kaldet "L…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så det første fly kunne komme afsted på fornemmeste vis. Erhvervsminister Rasmus Jarlov var dog…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Test: Emirates Business Class Airbus A380 København – Dubai

  • Written by:

Rute: København – Dubai
Flytype: Airbus A380-800
Klasse: Business Class
Karakter fra 1-6 : ******
Flybranchen.dk var inviteret af Emirates

Livet på øverste dæk på verdens største passagerfly er en arabisk prins værdigt: Limousine til lufthavnen, frit flydende champagne på flyet og en tur i baren i 10 kilometers højde.

Af Kenneth Karskov

Emirates er det eneste flyselskab, der sender verdens største passagerfly til København. Ombord på dobbeltdækkerflyet Airbus A380 er der skruet helt op for charmen, og det er svært at forestille sig en mere luksuriøs måde at forlade den danske hovedstad på. Men faktisk tager oplevelsen fart allerede på landjorden.

EK152-Menus

 

Service ******
Det starter med en sort Mercedes med diskret Emirates logo på døren. Chaufføren, der er elegant klædt i mørkt jakkesæt, ankommer præcis tre timer før afgang på den aftalte adresse, lægger kufferten i bagagerummet og kører den direkte vej til lufthavnen.

Om bord på flyet fortsætter dekadencen. Et glas Veuve Clicquot
Champagne bliver serveret som velkomstdrink, personalet omdeler et udførligt menukort med separat vinliste, og flyet er dermed klar til afgang.

En større frokost bliver afløst af en invitation til en drink i baren bagest i flyet. Det er ret vildt at tænke på, at her kunne have stået adskillige rækker med sæder, men disse er sløjfet til fordel for et barområde, hvor gæsterne sidder i sofaen og hyggesnakker, hænger i baren med en cocktail eller nipper lidt til de små snacks, der står på serveringsfade.

Emirates lægger således et højt niveau for dagen. Der er gjort alt for at turen skal være så behagelig som mulig, så mens de øvrige passagerer på flyet glæder sig til at stige ud efter seks timers flyvning, så sidder passagererne på Business Class og håber at turen ville vare lidt længere.

EK152-Menu

 

Mad & drikke *****
En hvid dug kommer på bordet og en tallerken med laks rullet i nori-tang bliver serveret. Det er en af de tre valgmuligheder til forret, og på samme måde er der tre hovedretter, tre desserter samt et ostebræt at vælge mellem.

Det er således en solid frokost, der bliver serveret på turen fra København til Dubai.

EK152-Starter

Til hovedret falder valget på den arabiske specialitet Machbous med fisk og skalddyr. Det er en ret tilberedt af langkornede ris, der koges i en fond med kardemomme, kanel, kommen, koriander og sort peber.

Retten er lige på den tørre side, og det måske svageste punkt i en ellers glimrende frokost.

Dernæst står den på ost og kage. Ostebrættet kommer med et lille kort, der angiver både navn, oprindelse og smagsnoter på de fire oste og er en servering, der er en restaurant værdig.

EK152-Cheese

Vinkortet rummer også en lang række valgmuligheder med flere forskellige hvid- og rødvine. Personalet er flinke til at anbefale de rette druer til retterne, fylde op i glassene og i det hele taget sørge for at ingen forlader maskinen dehydreret.

Komfort *****

Business Class kabinen ligger på øverste dæk på den store Airbus A380. Her er god plads med et enkelt sæde i vinduesrækken og to i midten af flyet, hvilket betyder, at de som rejser alene kan sidde helt for sig selv, mens de som rejser sammen kan nyde turen i selskab med deres partner.

EK152-Red-wine

For et dansk øje kan det virke voldsomt med de glitrede overflader og den brune imiterede træ, som kabinen rummer. Der er langt fra klassisk skandinavisk minimalisme til dette, men omvendt giver det et umiskendeligt arabisk præg som sætter rammerne for en oplevelse af 1001 nats eventyr i luften.

Selve stolen er vidunderlig. Som det er standard på Business Class kan den foldes ud til en flad seng, så det er muligt at få sig en lur undervejs, og over fødderne hænger en 23 tommer skærm, der er loadet med timevis af film, tv-udsendelser, spil og musik.

En feature som er unik for Emirates er den lille minibar ved hvert sæde. I et rum er placeret Perrier danskvand, Pepsi-Cola, æblejuice, Evian og 7 UP, så tørsten kan slukkes uden at skulle ulejlige personalet. Det er smart!

EK152-TV-screen

Underholdning ******

Turen fra København til Dubai tager typisk lige over seks timer. Første del af rejsen går med frokosten, og mens maden serveres er det bare at fyre op for ICE underholdningssystemet, der bugner af valgmuligheder.

Et par gode støjreducerende hovedtelefoner sørger for at den minimale støj fra flyet fortoner sig og lyden står knivskarpt. Skulle det ikke kunne friste, så er der trådløst internet på flyet, så der er ingen undskyldning for ikke at få lavet lidt arbejde undervejs.

Skulle der ikke være nogen mails, der skal ekspederes, så er det tid til at forlade sædet og stavre ned i den bageste del af det store fly, hvor baren ligger.

Mens der er helt stille i Business Class kabinen, hvor lyset er slukket og flere har lagt sædet ned og puttet sig under dynen, så er det latter og højlydte samtaler i baren. Ingen kommer således til at kede sig undervejs.

EK152-Fast-Track

 

Flere nyheder

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes.…

Flyselskab i betalingsstandsning

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

“Sir, we have upgraded you to Business Class”

Af Kenneth Karskov // “Sir, we have upgraded you to Business Class”. Det findes ganske enkelt ikke en bedre sætning at…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…