RSS

BREAKING NEWS

Endnu mere Turkish Airlines fra København

Af Kenneth Karskov // Turkish Airlines er et selskab, der ofte glider under radaren i Københavns Lufthavn, hvor det er selskaber som Qatar Airways, Emirates, Norwegian og SAS, der ofte stjæler overskrifterne. Det tyrkiske flyselskab udvider dog hele tiden …

Se billederne: Her er den nye Airbus A220

Af Kenneth Karskov // Airbus har navngivet flyfabrikkens seneste skud på stammen. Det nyeste medlem af Airbus familien kommer til at hedde... tadaa... Airbus A220. Der er tale om et passagerfly med plads til mellem 100 og 160 passagerer, og dermed kommer A…

Ny Dreamliner rute til København

Af Kenneth Karskov // ]>Københavns Lufthavn får ny Dreamliner-rute - endda med et helt nyt selskab. Det e…

  • 1
  • 2
  • 3

Lufthansa-selskab med russiske passagerfly

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Vestlige flyselskaber har længe gået i en stor bue udenom russisk-byggede fly. Maskinerne fra Ilyushin, Tupolev og Yakovlev faldt ikke i de vestlige rejsendes smag, og derfor er det interessant, når et flyselskab fra Lufthansa-gruppen nu kan byde passagerne velkommen ombord på et russisk passagerfly.

Det er det Lufthansa-ejede Star Alliance medlem Brussels Airlines, der nu sætter den russiske Sukhoi Superjet 100 i drift.

Det første russiske fly er nu malet i det belgiske flyselskabs farver, og i øjeblikket flyver maskinen en af de daglige afgange til og fra København. Danske passagerer skal dog skynde sig at opleve “Superjet”-flyet, for maskinen er kun på København-rotationerne til udgangen af maj måned (med flynumrene SN2263 Bruxelles-København og SN2264 København-Bruxelles).

Derefter bliver det sat ind på ruterne fra Bruxelles til Bastia, Manchester, Stockholm Bromma og Strasbourg fra juni måned. Planen er, at flyet vender tilbage til Danmark i løbet af vinteren, hvor det vil være at finde på Billund-Bruxelles ruten.

Første russiske passagerfly i 25 år

Flyet er det første passagerfly, der er blevet udviklet i Rusland siden Sovjetunionens sammenbrud. Inden kommunismens fald var Sovjetunionen en stor producent af kommercielle fly, der dog primært blev købt af flyselskaber fra andre kommunistiske lande, f.eks. Kina og landene i Østblokken.

SSJ 100 er godkendt på alle tænkelige måder af EASA, det europæiske luftsikkerhedsagentur, og ombord er der plads til 98 passagerer i konfiguration med tre sæder i den ene side af kabinen og to sæder i den anden side.

Brussels AIrlines er ikke det første europæiske flyselskab til at tage imod et eksemplar af det russiske fly. Irske CityJet fik i efteråret 2015 leveret sin første SSJ 100, og har i alt fire af disse maskiner i flåden samt bestilt yderligere ti styks af typen.

Det fly som nu er malet i Brussels Airlines farver (se videoen herunder) er netop leaset fra CityJet. Brussels Airlines har lavet en aftale om at wetlease i alt tre SSJ 100 inklusive cew til at erstatte selskabets aldrende Avro RJ 100 fly.