RSS

Rutetjek: Er Finnairs ‘Economy Comfort’ merprisen værd?

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Lad os starte med prisen, for det er afgørende, når du skal vurdere om Finnairs “Economy Comfort” er noget for dig. Det koster omkring en femhundredemand at “opgradere”, når du flyver til Asien eller USA med Finnair – uanset hvor dyr din flybillet i øvrigt har været.

For den merpris får du plads på de forreste fire-fem rækker i Economy Class kabinen og en god sjat ekstra benplads.

Sæderne er identiske med de almindelige økonomiklasse stole, men du køber dig til 8-13 cm ekstra plads (afhængig af flytype) til knæene.

Oveni kommer kommer de samme støjreducerede hovedtelefoner som på Business Class samt en lille toilettaske med tandbørste, flyverbriller og ørepropper. Samtidig er Economy Comfort passagererne de første til at forlade flyet, hvilket kan være en fordel i køen til paskontrollen, og der er steder som New York, hvor det virkelig gør en forskel om man kommer først eller sidst i den alenlange kø ved “Immigration”.

Finnair Economy Comfort toilettaske (foto: Kenneth Karskov)

Er ‘Economy Comfort’ merprisen værd?

Så opsummeret er der fem fordele for merprisen på mellem 475,- og 625,- danske kroner (afhængig af destination).

  1. Mere benplads
  2. Plads forrest i kabinen
  3. Bedre hovedtelefoner
  4. Lille toilettaske
  5. Først ud af flyet

Resten – dvs. mad og service – er den samme som på Economy Class. Så spørgsmålet er, om disse opjusteringer af produktet gør en reel forskel? Med andre ord: Er det merprisen værd?

Der er dog lige en anden faktor som skal med i regnestykket. For at reservere sæde koster ekstra hos Finnair, og du du tager det med i betragtningen, så bliver prisen for Economy Comfort faktisk mere rimelig.

En sædereservation på en flyvning til Asien koster som minimum 15 EUR for et midtersæde, 20 EUR for en gangplads, 25 EUR for et vinduessæde og 60 EUR for en plads ved nødudgangen.

Lige pludselig er der ikke langt op til Economy Comfort som koster 65-85 EUR, og set i det lys, bliver Economy Comfort pludselig meget mere interessant.

Og det er sådan jeg ender på den allerforreste række på Finnair flyet hjem fra Hongkong. For det må jo komme an på en prøve.


Priser for sædevalg på Finnair (screenshot fra Finnairs hjemmeside)

Ombord på Finnair AY70: Hong Kong – Helsinki

Kabinen på denne Airbus A330-200 fra Hong Kong til Helsinki er indrettet med 8 lyseblå sæder i hver række, konfigureret 2-4-2. Economy Comfort er de første fem række i Economy Class kabinen, og bortset fra en bedre nakkestøtte, så er sædet helt identisk med det almindelige Economy Class sæde.

Den primære forskel er altså benpladsen. Der er 8-13 cm ekstra benplads til Economy Comfort passagererne og særligt sæderne 21 DEFG har rigtig god plads. Det er forreste stolerække på Economy Class, så der er ikke nogen foran, der lægger sædet tilbage.

Det er et godt udgangspunkt for den 11 timer lange flyvetur fra Hong Kong til Helsinki. Resten af serviceoplægget er det samme for både “Economy Comfort” og “Economy Class”, og på Finnairs flyvninger til Asien vil det sige to gratis måltider undervejs samt gratis drikkevarer i form af juice, vand, kaffe, the, øl og vin.

Spiritus er ikke en del af den gratis forplejning, så mens et glas vin er gratis, så koster en Gin Tonic 6 EUR (ca. 45 danske kroner). Det samme gælder en cognac til kaffen eller små snacks undervejs på den lange rejse, som alt sammen skal betales med cash eller kort.

Forsinket

Flyet fra Hong Kong skulle afgå kl. 00.25, men tavlen viser stadig blot “boarding soon”. En halv time efter den planlagte afgangstid begynder ombordstigningen så langsomt, men der lurer en dårlig nyhed i horisonten.

Så folk finder deres pladser, sætter sig til rette og venter. Og venter. Og venter lidt mere, indtil kaptajnen kommer på højttalerne og siger, at flyet nu er nummer 11 i køen, og fordi der er restriktioner i overflyvninger over Kina fra Hong Kong, så vil det give en forsinkelse på 7 timer.

Syv. Timer.

Der bliver decideret iltfattigt i kabinen, da alle simultant tager en dyb indånding. Smager på ordene. Synker dem langsomt.

“Men vi arbejder med hovedkvarteret i Finland på at skaffe en alternativ rute”, siger han. Dermed har han præsenteret problemstillingen på den mest optimale måde, for da flyet to timer efter planlagt afgang begynder at rulle, er alle passagerer taknemmelige for at komme afsted.

Det betyder dog, at forbindelsen videre til København ryger. En af fordelene ved at flyve med Finnair er den korte transfertid i Helsinki, men opstår der en forsinkelse, så kan det let gå ud over det næste fly, når der kun er halvanden time imellem dem.

Normalt har Finnairs Hong Kong afgange en god punktlighed, men denne flyvning har tilsyneladende været udfordret på flere måder. Oprindelig var den sat op til at blive fløjet med en af Finnairs nye Airbus A350, men i stedet var det en af de gode gamle A330, der blev sendt til Hong Kong denne dag. Og oveni kommer noget software-opdatering, der driller i cockpittet, så de har rigeligt at se til.

Service og underholdning

Den ekstra ventetid giver lidt ekstra pres på passagerernes elektroniske grej, så det er belejligt med et stik til at holde computer/telefon/tablet kørende. Der er dog kun ét stik til to sæder, så det kræver lidt disciplin at deles om strømmen med sidemanden.

Det lille fjernsyn er fyldt med film og underholdning, og maskinen er udstyret med internet til de, som måtte have lyst til at sidde på nettet hele natten. Det koster dog ekstra at benytte flyets wifi.

Servicen ombord foregår som om intet var hændt, selvom tidspunkterne bliver lidt skæve på denne afgang. Klokken 03:00 om natten kommer drinksvognen rundt, og lyset er stadig tændt i kabinen, så ingen får helt ro endnu, selvom mange sidder og småblunder.

Middagen bliver serveret på en bakke med en lille salat med skinketern til forret, en varm ret i form af enten pasta med rejer i hvid sauce eller kylling med ris. Dertil kommer to kiks, en smøreost og til dessert et stykke gulerodskage.

Det er svært ikke at savne en lun bolle fra en kurv, som personalet går rundt med. Det ville hæve oplevelsen i forhold til den færdigindpakkede bolle, der ligger på bakken, som har en trist krumme.

Personalet kommer en ekstra gang rundt med vinflasken, så ingen mangler noget. Mange passagerer springer maden over og sover allerede, og klokken er da også halv fire om morgenen, da kaffe og the bliver serveret. Først derefter bliver bakkerne samlet ind.

Med middagen – eller rettere natmaden – vel overstået, bliver lyset slukket. Næste punkt på dagsordenen er morgenmad, som bliver serveret to timer før landing, hvilket er syv timer efter middagsbakken er fjernet.

Så timingen er egentlig fin – den er blot blevet skubbet lidt skævt af forsinkelsen fra Hong Kong.

En stor del af passagererne – og faktisk også af personalet ombord – er kinesere, og det er nok i det lys at de to valgmuligheder til morgenmad skal ses: American Breakfast med æg eller kinesisk morgenmad med nudler.

Udover den varme ret består morgenmaden af jordbæryoghurt, en vacuumpakket bolle, tre stykker frugt og et glas appelsinjuice. Dertil kommer kaffe/the og vand/æble-/appelsin-/tomatjuice fra drinksvognen.

“Undskyld forsinkelsen”

En stor del af passagererne på flyet skal videre med et andet fly, men med forsinket afgang fra Hong Kong og lidt længere flyvetid end normalt, så vil mange komme til at misse deres fly.

Her er Finnair tjekket. Allerede inden passagererne er steget af Hong Kong maskinen, står personalet klar med nye boardingkort til alle de, som er berørt af forsinkelsen. Ikke noget med at skulle hen til en skranke og stå i kø, nej, her er det hele printet og klart.

En lille folder bliver udleveret med nyt boardingkort, en skriftlig undskyldning for forsinkelsen, passagerernes rettigheder i forbindelse med forsinkelse samt en “service voucher” på 8 EUR til køb af mad og drikke i lufthavnen.

Forsinkelser er noget som alle selskaber bliver ramt af indimellem, men det er måden de bliver håndteret på, som adskiller selskaberne. Finnair var i dette tilfælde gode til at holde folk orienteret og velforberedte på de trætte rejsende, der var frustreret over udsigten til at misse deres fly videre.

Konklusion

Dernæst er det blot at vente på flyet til Danmark og i mellemtiden drage en konklusion omkring Economy Comfort produktet:

  1. Den ekstra benplads er dejlig – det gør en reel forskel på en lang flyrejse
  2. Hovedtelefonerne er markant bedre, hvilket løfter oplevelsen af underholdningssystemet overraskende meget
  3. Toilettasken er fin og flyverbrillerne er bestemt brugbare på en natflyvning
  4. Prisen er ikke uoverkommelig for den ekstra komfort

Flybranchen.dk var inviteret af Finnair

Disse anmeldelser bliver tit læst