RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

30 mio har fløjet med disse fly – nu forsvinder de

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det er en arbejdshest af en helt særlig kaliber, som flyselskabet Brussels Airlines tager afsked med. I løbet af de seneste 15 år har 31,5 millioner taget turen med en selskabets mange AVRO fly, som i årevis har pisket rundt mellem de europæiske lufthavne.

Nu er det imidlertid slut for de små fire-motorers fly med den karakteristiske høje vinge. Sidste flyvning var SN2720 fra Geneve til Bruxelles i lørdags, og da den sidste AVRO landede klokken 19:40 i Europas hovedstad, var en æra endegyldigt forbi.

Især de fire brændstofglade motorer har gjort AVRO’en dyr at operere i forhold til moderne to-motorers fly. AVRO’en var – og er – det mest populære britisk-byggede jetfly nogensinde med 387 eksemplarer, men selv de nyeste fly er 15 år gamle, da produktionen stoppede i 2002. Det betyder, at reparationerne begynder at blive hyppige og reservedelene dyre.

I alt blev det til 606.000 flyvninger til 89 forskellige destinationer med AVRO flyet for Brussels Airlines. Maskinen har været en hyppig gæst i København, og så sent som i sidste uge var flere afgange planlagt med AVRO.

På et tidspunkt havde Brussels Airlines 32 af disse fly i flåden, men nu er den sidste AVRO parkeret. Dermed består Brussels Airlines flåde udelukkende af Airbus fly, henholdsvis A319 og A320 på de korte europæiske flyvninger samt A330 til destinationer i Afrika, Indien og Nordamerika.

Med belgiernes farvel til det karakteristiske fly, bliver AVRO’en endnu mere sjældent i europæisk luftrum. Enkelte eksemplarer findes stadig i flåden hos små europæiske flyselskaber, og faktisk er en del af disse tidligere Brussels Airlines fly.

Andre af belgiernes pensionerede fly er endt som brandfly i USA og Canada eller flyver rundt i Sydamerika og Ghana. Endelig er enkelte maskiner taget ud af drift og bliver brugt til reservedele.

Farvel og tak, siger det sidste AVRO-crew (Foto: Brussels Airlines)

Flyet var kendt for sin høje vinge og fire brændstofglade motorer (foto: Brussels Airlines)

Kaptajn Teugels og Kaptajn Peeters i cockpittet på den sidste flyvning (foto: Brussels Airlines)