RSS

BREAKING NEWS

Ekstra fly over jul og nytår

Af Kenneth Karskov // Emirates indsætter ekstrafly for at hamle op med efterspørgslen fra solhungrende danskere, der vil til Asien over jul og nytår. For mens en stor del af nationen har travlt med at tilberede and og lave risalamande, så er der nogle som …

Nu kan du flyve til Beirut året rundt

Af Kenneth Karskov // Middle East Airlines forlænger sommerruten fra København til Beirut, så flyvningerne fortsætter hele vinteren med. Planen var ellers at lukke ruten ned i de kolde vintermåneder, men Middle East Airlines - ofte kaldet "MEA" - har fået blo…

Finnair lancerer helt ny Premium Economy

Af Kenneth Karskov // Finnair vil introducere en helt ny kabineklasse på selskabets langdistancefly. Fra slutningen af næste år, vil passagererne på de finske fly kunne sætte sig til rette i en separat Premium Economy kabine, som bliver en mellemting mellem E…

  • 1
  • 2
  • 3

30 mio har fløjet med disse fly – nu forsvinder de

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Det er en arbejdshest af en helt særlig kaliber, som flyselskabet Brussels Airlines tager afsked med. I løbet af de seneste 15 år har 31,5 millioner taget turen med en selskabets mange AVRO fly, som i årevis har pisket rundt mellem de europæiske lufthavne.

Nu er det imidlertid slut for de små fire-motorers fly med den karakteristiske høje vinge. Sidste flyvning var SN2720 fra Geneve til Bruxelles i lørdags, og da den sidste AVRO landede klokken 19:40 i Europas hovedstad, var en æra endegyldigt forbi.

Især de fire brændstofglade motorer har gjort AVRO’en dyr at operere i forhold til moderne to-motorers fly. AVRO’en var – og er – det mest populære britisk-byggede jetfly nogensinde med 387 eksemplarer, men selv de nyeste fly er 15 år gamle, da produktionen stoppede i 2002. Det betyder, at reparationerne begynder at blive hyppige og reservedelene dyre.

I alt blev det til 606.000 flyvninger til 89 forskellige destinationer med AVRO flyet for Brussels Airlines. Maskinen har været en hyppig gæst i København, og så sent som i sidste uge var flere afgange planlagt med AVRO.

På et tidspunkt havde Brussels Airlines 32 af disse fly i flåden, men nu er den sidste AVRO parkeret. Dermed består Brussels Airlines flåde udelukkende af Airbus fly, henholdsvis A319 og A320 på de korte europæiske flyvninger samt A330 til destinationer i Afrika, Indien og Nordamerika.

Med belgiernes farvel til det karakteristiske fly, bliver AVRO’en endnu mere sjældent i europæisk luftrum. Enkelte eksemplarer findes stadig i flåden hos små europæiske flyselskaber, og faktisk er en del af disse tidligere Brussels Airlines fly.

Andre af belgiernes pensionerede fly er endt som brandfly i USA og Canada eller flyver rundt i Sydamerika og Ghana. Endelig er enkelte maskiner taget ud af drift og bliver brugt til reservedele.

Farvel og tak, siger det sidste AVRO-crew (Foto: Brussels Airlines)

Flyet var kendt for sin høje vinge og fire brændstofglade motorer (foto: Brussels Airlines)

Kaptajn Teugels og Kaptajn Peeters i cockpittet på den sidste flyvning (foto: Brussels Airlines)