RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Efter 97 års ægteskab: KLM siger farvel

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

De har holdt sammen siden 1920, men nu er det forbi. Efter 97 års parløb siger KLM farvel til det ikoniske Fokker fly, der har været en fast bestanddel af flåden i alle årene.

Efter en allersidste tur lørdag aften fra London til Amsterdam, tog KLM afsked med flytypen Fokker 70. Fokker var en hollandsk flyproducent, som gik konkurs i 1996, og mere end tyve år efter produktionens ophør var driftomkostninger og vedligehold af flyet blevet for dyr.

Schiphol lufthavnens brandvæsen var i dagens anledning rykket ud for at give en vandsalut til ære for flyets sidste tur. Topchefer og medarbejdere fra KLM samt presse og gæster stod derefter klar til at tage at sige ordentligt farvel til maskinen.

KLMs sidste fire Fokker 70 fly fortsætter tilværelsen hos en ny ejer. Maskinerne er allerede fløjet til Norwich i England, hvor KLMs karakteristiske blå maling vil blive skrabet af, og flyene klargjort til deres nye liv.

I stedet vil KLM bruge Embraer 175 og 190 fly på ruterne, hvor de tidligere sendte deres Fokker. Fokker 70 flyet havde 80 sæder, mens Embraer flyene har mellem 88 og 100 pladser afhængig af type.

Er der to, som har holdt sammen i hollandsk luftfart, har det været KLM og Fokker. Fokker leverede de to første flyvemaskiner til KLM allerede i 1920, og derfor var det vigtigt, at få skrevet en ordentlig slutning på denne bemærkelsesværdige fælles historie.

KLM tager afsked med Fokker 70 flyet (foto: KLM / PR)

KLM og Fokker har en fælles historie, der går tilbage til 1920 (foto: KLM / PR)

Sidste Fokker flyvning gik fra London til Amsterdam (foto: KLM / PR)