RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Nu er det helt slut: Farvel, Air Berlin

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Air Berlin var ikke som de andre. Det var et flyselskab, der gerne ville kombinere lav pris og høj service, rutetrafik og charterflyvninger, europæisk og oversøisk netværk i ét. Det gik desværre ikke.

I dag er teksten på flyselskabets hjemmeside ganske kort: “Kære gæster, airberlin har permanent lukket ned for operationen. Vi vil gerne benytte lejligheden til at sig tak til jer alle på vores sædvanlige måde “Farvel, på gensyn og bye-bye”.

Fredag aften landede det sidste Air Berlin fly i selskabets hjemby. AB6210 fløj fra München kl. 20:35 og satte hjulene på jorden i Berlin Tegel lufthavnen kl. 21:45, og med en vandsalut fra lufthavnens brandvæsen var det endegyldigt forbi.

Air Berlin – eller airberlin, som selskabet markedsførte sig i sine sidste år – blev grundlagt i 1978, da Berlin var en delt by. Dengang måtte kun franske, engelske og amerikanske flyselskaber betjene hovedstaden, og det udnyttede en amerikansk pilot til at etablere “Air Berlin USA”.

Efter Tysklands genforening forsvandt “USA” fra navnet, og Air Berlin fik ny investor, som gennem vækst og opkøb gjorde selskabet til Tysklands næststørste. Air Berlin var kendt for sin høje service, der udmøntede sig i gratis mad og drikke til alle, og kun til allersidst i selskabets levetid gik det over til buy-onboard i et forsøg på at rette op på den skrantende økonomi.

Blandt valgmulighederne i menukortet var signaturretten Curry Wurst. Den klassiske pølse blev serveret i luften præcis som på landjorden i den tyske hovedstad: I små mundrette størrelse i en tyk karryketchup med et brød og en lille pose løs karry til at drysse over. Det er ikke en ret noget andet flyselskab har eksperimenteret med før eller siden.

Air Berlin transporterede årligt 30 millioner passagerer, var medlem af oneworld alliancen med British Airways, Finnair samt Cathay Pacific og fra Danmark var der afgange fra både København og Billund.

Ikke alt var dog en dans på roser, og Air Berlin blev hårdt påvirket af det skandaleramte lufthavnsbyggeri i Berlin, som skulle have været udgangspunkt for en stor ekspansion, men lufthavnen nåede aldrig at åbne i flyselskabets levetid.

Samtidig var Air Berlin tynget af gæld, og omstændighederne tvang tyskerne i armene på det Abu Dhabi baserede flyselskab Etihad. Det var denne ejer, der til sidst trak tæppet væk under Air Berlin, da de ikke længere ville holde hånden økonomisk under selskabet.

15. august 2017 erklærede Air Berlin sig insolvent og d. 27. oktober landede det sidste fly. Efter 38 år er et stykke moderne tysk luftfartshistorie endegyldigt forbi. “Tschüss, auf Wiedersehen and bye-bye”.

 

Herover: Det var tradition, at passagererne fik et chokoladehjerte på vej ud af flyvet hos Air Berlin. Nu er det endegyldigt slut for det tyske flyselskab.