RSS

BREAKING NEWS

Ekstra fly over jul og nytår

Af Kenneth Karskov // Emirates indsætter ekstrafly for at hamle op med efterspørgslen fra solhungrende danskere, der vil til Asien over jul og nytår. For mens en stor del af nationen har travlt med at tilberede and og lave risalamande, så er der nogle som …

Nu kan du flyve til Beirut året rundt

Af Kenneth Karskov // Middle East Airlines forlænger sommerruten fra København til Beirut, så flyvningerne fortsætter hele vinteren med. Planen var ellers at lukke ruten ned i de kolde vintermåneder, men Middle East Airlines - ofte kaldet "MEA" - har fået blo…

Finnair lancerer helt ny Premium Economy

Af Kenneth Karskov // Finnair vil introducere en helt ny kabineklasse på selskabets langdistancefly. Fra slutningen af næste år, vil passagererne på de finske fly kunne sætte sig til rette i en separat Premium Economy kabine, som bliver en mellemting mellem E…

  • 1
  • 2
  • 3

Nu er det helt slut: Farvel, Air Berlin

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Air Berlin var ikke som de andre. Det var et flyselskab, der gerne ville kombinere lav pris og høj service, rutetrafik og charterflyvninger, europæisk og oversøisk netværk i ét. Det gik desværre ikke.

I dag er teksten på flyselskabets hjemmeside ganske kort: “Kære gæster, airberlin har permanent lukket ned for operationen. Vi vil gerne benytte lejligheden til at sig tak til jer alle på vores sædvanlige måde “Farvel, på gensyn og bye-bye”.

Fredag aften landede det sidste Air Berlin fly i selskabets hjemby. AB6210 fløj fra München kl. 20:35 og satte hjulene på jorden i Berlin Tegel lufthavnen kl. 21:45, og med en vandsalut fra lufthavnens brandvæsen var det endegyldigt forbi.

Air Berlin – eller airberlin, som selskabet markedsførte sig i sine sidste år – blev grundlagt i 1978, da Berlin var en delt by. Dengang måtte kun franske, engelske og amerikanske flyselskaber betjene hovedstaden, og det udnyttede en amerikansk pilot til at etablere “Air Berlin USA”.

Efter Tysklands genforening forsvandt “USA” fra navnet, og Air Berlin fik ny investor, som gennem vækst og opkøb gjorde selskabet til Tysklands næststørste. Air Berlin var kendt for sin høje service, der udmøntede sig i gratis mad og drikke til alle, og kun til allersidst i selskabets levetid gik det over til buy-onboard i et forsøg på at rette op på den skrantende økonomi.

Blandt valgmulighederne i menukortet var signaturretten Curry Wurst. Den klassiske pølse blev serveret i luften præcis som på landjorden i den tyske hovedstad: I små mundrette størrelse i en tyk karryketchup med et brød og en lille pose løs karry til at drysse over. Det er ikke en ret noget andet flyselskab har eksperimenteret med før eller siden.

Air Berlin transporterede årligt 30 millioner passagerer, var medlem af oneworld alliancen med British Airways, Finnair samt Cathay Pacific og fra Danmark var der afgange fra både København og Billund.

Ikke alt var dog en dans på roser, og Air Berlin blev hårdt påvirket af det skandaleramte lufthavnsbyggeri i Berlin, som skulle have været udgangspunkt for en stor ekspansion, men lufthavnen nåede aldrig at åbne i flyselskabets levetid.

Samtidig var Air Berlin tynget af gæld, og omstændighederne tvang tyskerne i armene på det Abu Dhabi baserede flyselskab Etihad. Det var denne ejer, der til sidst trak tæppet væk under Air Berlin, da de ikke længere ville holde hånden økonomisk under selskabet.

15. august 2017 erklærede Air Berlin sig insolvent og d. 27. oktober landede det sidste fly. Efter 38 år er et stykke moderne tysk luftfartshistorie endegyldigt forbi. “Tschüss, auf Wiedersehen and bye-bye”.

 

Herover: Det var tradition, at passagererne fik et chokoladehjerte på vej ud af flyvet hos Air Berlin. Nu er det endegyldigt slut for det tyske flyselskab.