RSS

BREAKING NEWS

Her er verdens 10 bedste flyselskaber i 2018

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines er verdens bedste flyselskab anno 2018. Flyselskabet topper en liste af 100 selskaber, som analysefirmaet Skytrax har udarbejdet på baggrund af feedback fra 19 millioner rejsende over en 10 måneders periode. Denne l…

Endnu mere Turkish Airlines fra København

Af Kenneth Karskov // Turkish Airlines er et selskab, der ofte glider under radaren i Københavns Lufthavn, hvor det er selskaber som Qatar Airways, Emirates, Norwegian og SAS, der ofte stjæler overskrifterne. Det tyrkiske flyselskab udvider dog hele tiden …

Se billederne: Her er den nye Airbus A220

Af Kenneth Karskov // Airbus har navngivet flyfabrikkens seneste skud på stammen. Det nyeste medlem af Airbus familien kommer til at hedde... tadaa... Airbus A220. Der er tale om et passagerfly med plads til mellem 100 og 160 passagerer, og dermed kommer A…

  • 1
  • 2
  • 3

A380 reddet – Emirates bestiller 36 fly mere

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Emirates køber 20 nye dobbeltdækkerfly og får en option på yderligere 16 eksemplarer af verdens største passagerfly, og dermed kan Airbus holde gang i produktionen af det enorme fly frem til 2029.

Der er et nærmest symbiotisk forhold mellem flyselskabet Emirates og flyproducenten Airbus, når det kommer til Airbus A380 flyet. Det mellemøstlige selskab er med afstand den største aftager af det enorme fly, og selskabet har lige nu 101 eksemplarer af dobbeltdækkeren i flåden.

Så med den nye ordre holder flyselskabet liv i en maskine, der ellers var dømt ude. Rygterne har svirret om et stop for produktionen af A380, men nu kan Airbus fortsætte indtil 2029.

Problemet for Airbus er, at ingen andre selskaber ser en fidus i A380. Nok er flyet solgt og leveret til en række forskellige selskaber, men ingen af disse har kastet samme kærlighed på maskinen som Emirates.

Så for flyproducenten er det også et spørgsmål om at have is i maven, og håbe på at denne ‘livsforlængende behandling’ betyder, at markedet udvikler sig med den hast, som Airbus hele tiden har spået om, så efterspørgslen efter de helt store maskiner igen begynder at stige.

Listeprisen for ordren fra Emirates på 36 fly er svimlende 97 milliarder danske kroner, men så meget har Emirates ikke betalt. Det er utænkeligt at det mellemøstlige flyselskab skulle have gennemført en så vital ordre for Airbus uden at have fået en massiv rabat, men det præcise ordrebeløb er ikke offentliggjort.