RSS

BREAKING NEWS

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for at flyve hjem fra San Fransisco på biobrændstof. Biobrændstof er 2-3 gange så dyrt som almindeligt flybrændstof, og derfor er det en s…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Nyheder

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes. Dermed er Københavns Lufthavn vokset fra syv til ti franske ruter i løbet af blot to år. "Nantes er et utroligt spændende rejse…

Flyselskab i betalingsstandsning

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er Avianca Brasil, som ikke længere kan betale regningerne. De brasilianske regler gør, at selskabet kan fortsætte fly…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den nye feature hedder "Point sharing", og er den ene af to nyheder fra SAS. Den anden nyskabelse er et livsvarigt guldkort, kaldet "L…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Nyheder

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint besøg til åbningen af ruten, så det første fly kunne komme afsted på fornemmeste vis. Erhvervsminister Rasmus Jarlov var dog…

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Test: SAS Plus til USA

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Hver gang jeg flyver Premium Economy sidder jeg og tænker: Ahh, det er sådan her Economy Class burde være.

For SAS Plus er ikke vild luksus, men det tager lige toppen af ubehaget ved en oversøisk flyvning. Det fjerner med et trylleslag bøvlet med at sidde bænket i syv timer i et sæde uden plads til hverken knæ eller albuer.

Komforten er da også den helt store forskel på SAS Plus (Premium Economy) og SAS Go (Economy Class). Her er lidt mere af det hele på SAS Plus, og den ekstra plads gør, at du ikke sidder og gnubber dig op af sidemanden eller skal kæmpe om armlænet. Det er perfekt!

Servicen er også lidt bedre i denne del af flyet, så SAS Plus er på mange måder som Economy Class var engang: Gratis mad med to forskellige varme retter samt vin og øl ad libitum.

I stolelommen ligger allerede en flaske vand samt en skopose, som er en opfordring til at tage skoene af, lægge dem op i bagageboksen og gøre sig behagelig. SAS Plus sæderne har en fodstøtte, så det er bare at smide fødderne op, læne sig tilbage og nyde turen.

På sædet er der placeret et tykt tæppe, en stor hovedpude samt et sæt hovedtelefoner. Mens de to første er af god kvalitet er hovedtelefonerne nogle tarvelige små, blå ørepropper.

Så selvom skærmen er stor og fyldt med underholdning, så er de små øretelefoner fesne. Det er da også interessant at kigge rundt i kabinen og se, at en stor del af passagererne bruger egne, medbragte hovedtelefoner, og man forstår det godt!

Turen fra New York til København tager i dag 7 timer og 23 minutter i dag. Check-in i New Yorks Newark lufthavn er hurtigt overstået, men til gengæld tager sikkerhedskontrollen sin tid,  og da en gruppe på 20-25 SAS medarbejdere bliver ledt ind foran køen, går det hele i stå.

Der er afgang med SAS SK910 fra New Yorks klokken halv seks om aftenen. SAS Plus passagererne har adgang til SAS loungen i Newark lufthavnens terminal B. Den er fyldt til randen, da både København og Stockholm maskinerne er på vej afsted, så der er ikke mange tomme pladser.

Snart er det tid til at gå til gate Gate 68 for afgang. SAS boarder efter rejseklasse og status, så SAS Business, SAS Plus, Platin- og guldkortholdere går først ombord, og dernæst resten af flyet, og det fungerer forbilledligt denne aften.

“Noget koldt at drikke?”, spørger det mandlige kabinemedlem, da det splinternye Airbus A330 Enhanced er i luften og langsomt lægger New York bag sig.
Ja tak, det er jo en oplagt chance for at prøve en af de fremragende Mikkeller øl, som bryggeriet har lavet i samarbejde med SAS.

Der er fri bar hele vejen, men SAS har dog skåret ned i service intervallerne, så alle drikkevarer til aftenen skal bestilles på én gang: Velkomstdrink, vin til maden og cognac til kaffen.

Så udover en Mikkeller øl står her også en flaske Francois Montand mousserende vin, en cognac til kaffen og et glas danskvand. Det bliver et rodet bord, og konceptet tager lige toppen af premium oplevelsen i et ellers godt Premium Economy produkt.

Personalet kommer som udgangspunkt ikke rundt med drikkevarer til maden, men det mandlige besætningsmedlem hænger sig dog ikke i den slags detaljer, og han har besluttet sig at tage sig godt af mig: “…så du siger bare til, hvis der er noget du mangler!”, lyder opfordringen. Det er fremragende!

Efter en times tid lyder spørgsmålet: “Laks eller kylling?”. Det er tid til aftensmad og SAS byder på to forskellige varme hovedretter på SAS Plus (til sammenligning er der ikke valgmuligheder SAS Go – Economy Class).

Valget falder på kyllingen, som bliver serveret med ris og broccoli. På bakken er også en grøn salat med tynde skiver oksekød og “ranch dressing”, ostekiks og en skive “medium cheddar” samt et stykke cheesecake til dessert. Bestikket er af metal, og her er også et rigtigt glas på bakken – en opgradering fra plastkopperne til de andre drikkevarer. 

Personalet kommer rundt med lune boller, og hele måltidet er faktisk glimrende af flymad at være.

Hvis den store forskel mellem SAS Go (Economy Class) og SAS Plus (Premium Economy) er den ekstra plads, så er forskellen mellem SAS Plus op til SAS Business en helt anden.

For på SAS Plus sidder du stadig op og sover. Mens passagererne på SAS Business har en  seng til rådighed, så de kan ligge ned og sove, så sidder du stadig stadig i en stol og hviler dig på SAS Plus. På dette punkt minder oplevelsen mere om Economy Class, hvor det kan være svært at ramme den rigtige position til at slumre hen. Det er dog trods alt en del nemmere på SAS Plus med den ekstra plads.

Den præcise distance for flyvningen mellem New York Newark og København er 6400 kilometer. Omkring en time inden landing i København melder kabinepersonalet sig på banen igen, og denne gang er det med en kold anretning til morgenmad. Her står den på yoghurt, müsli, frugt, hårdkogt æg, ost og skinke.

Dermed er turen fra New York til København slut. SAS Plus er et skønt produkt med nogle enkelte mangler, men ellers en dejlig måde at flyve på. Det er ustressende og rart at være ombord.

En gang i mellem er det muligt at købe SAS Plus til 6-7.000,- tur/retur til USA eller Asien, og er prisen i det leje, så får du rigtigt meget for pengene.

Og så kan man sige, hvad man vil om SAS, men intet slår en direkte flyvning. Intet.

Flere nyheder

Klimabevidst? Du kan flyve hjem fra USA på biobrændstof

Af Kenneth Karskov // Hvis du er klimabevidst og gerne vil flyve lidt grønnere, så giver flyselskabet KLM nu mulighed for…

Her er CPHs 10. direkte rute til Frankrig

Af Kenneth Karskov // København får sin tiende rute til Frankrig, når easyJet til foråret begynder at flyve direkte til Nantes.…

Flyselskab i betalingsstandsning

Af Kenneth Karskov // Brasiliens fjerdestørste flyselskab er kommet så meget i problemer, at selskabet er gået i betalingsstandsning. Det er…

SAS løfter Eurobonus med to nye features

Af Kenneth Karskov // Fremover kan du samle bonuspoint med familie og venner, når du opsparer i SAS Eurobonus programmet. Den…

CPHs nyeste Kina-rute er i luften

Af Kenneth Karskov // Den nye flyforbindelse mellem København og Chengdu i Kina er officielt åbnet. Lufthavnen havde inviteret på fint…

“Sir, we have upgraded you to Business Class”

Af Kenneth Karskov // “Sir, we have upgraded you to Business Class”. Det findes ganske enkelt ikke en bedre sætning at…

For første gang i 6 år får alliance nyt medlem

Af Kenneth Karskov // Det marrokanske flyselskab Royal Air Maroc træder ind i oneworld alliancen. Det er første gang i seks…

Stort selskab forlader fly-alliance

Af Kenneth Karskov // 85 millioner årlige passagerer. Det tal alene gør China Southern Airlines til en magtfaktor i kinesisk luftfart…

Undersøgelse: Vi prioriterer komfort og kort rejsetid højest

Af Kenneth Karskov // Singapore Airlines har bedt analyseinstituttet YouGov om at undersøge, hvad der er vigtigst for danske rejsende, når…