RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Undersøgelse: Danskerne har ikke dårlig samvittighed over at flyve

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Flyselskabet KLM har for andet år i træk lavet en stor undersøgelse af danskernes syn på miljø og flyvning, og konklusionen er klar: De færreste danskere har dårlig samvittighed over at flyve, og vi planlægger ikke at skrue ned for vores rejseaktivitet.

Til gengæld vil halvdelen af os gerne betale mere for at flyve med et selskab, der investerer i en grøn profil.

“Flypassagerer stiller større krav til flyselskabernes ”klimaprofil” og deres måde at indtænke bestræbelserne i deres drift på end tidligere. Det gælder alt fra økologisk mad på flyet til klimasmart servicehåndtering før og efter flyrejsen,” siger Paul Terstegge, nordisk chef for Air France og KLM.

Som et af punkterne i KLMs bestræbelser på en mere grøn profil har det hollandske flyselskab stor fokus biobrændstof. Som det eneste europæiske flyselskab bruger KLM biobrændstof på oversøiske flyvninger, bl.a. på ruten mellem Amsterdam og Los Angeles.

Biobrændstoffet er udvundet af råmaterialer som madolie og camelina, en plante der vokser i Spanien i næsten helt ufrugtbar jord. Camelina kan mindske kuldioxidudledningen med op mod 50%, mens madolie kan reducere udslippet med op mod 80%.

“KLM er kommet langt i deres bæredygtighedsarbejde med biobrændstof, klimakompensation og bæredygtige måltider, men der er altid plads til forbedring,” siger Paul Terstegge.

32% af danskerne i KLMs undersøgelse svarer, at de har dårlig samvittighed over at booke en flybillet, men kun 11% betaler i realiteten for at kompensere C02 udslippet fra flyturen.