RSS

BREAKING NEWS

Ekstra fly over jul og nytår

Af Kenneth Karskov // Emirates indsætter ekstrafly for at hamle op med efterspørgslen fra solhungrende danskere, der vil til Asien over jul og nytår. For mens en stor del af nationen har travlt med at tilberede and og lave risalamande, så er der nogle som …

Nu kan du flyve til Beirut året rundt

Af Kenneth Karskov // Middle East Airlines forlænger sommerruten fra København til Beirut, så flyvningerne fortsætter hele vinteren med. Planen var ellers at lukke ruten ned i de kolde vintermåneder, men Middle East Airlines - ofte kaldet "MEA" - har fået blo…

Finnair lancerer helt ny Premium Economy

Af Kenneth Karskov // Finnair vil introducere en helt ny kabineklasse på selskabets langdistancefly. Fra slutningen af næste år, vil passagererne på de finske fly kunne sætte sig til rette i en separat Premium Economy kabine, som bliver en mellemting mellem E…

  • 1
  • 2
  • 3

Se billederne: Her er den nye Airbus A220

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Airbus har navngivet flyfabrikkens seneste skud på stammen. Det nyeste medlem af Airbus familien kommer til at hedde… tadaa… Airbus A220.

Der er tale om et passagerfly med plads til mellem 100 og 160 passagerer, og dermed kommer Airbus A220 til at dække et hul i produktporteføljen hos den europæiske flyproducent, hvis mindste passagerfly tidligere har været Airbus A318.

Den lille A318 var den mini-modellen i den ellers ekstremt populære A320 familie, men i modsætning til de andre typer, blev den mindste variant kun bestilt i 80 eksemplarer, som alle er bygget og leveret.

Udover den ikoniske British Airways rute med Airbus A318 fra London City til New Yorks JFK lufthavn, så har den lille A318 Airbus aldrig rigtigt følt kærligheden fra flyselskaberne, og ordrebogen hos Airbus er tom for denne model.

Airbus A220 bliver præsenteret for pressen (foto: Airbus /PR)

A220 er et markant anderledes fly end A320 familien, og med denne tilføjelse til produktprogrammet får Airbus en maskine, der som standard er bygget til flyselskabernes mindste ruter.

Ombord sidder passagererne i en 2-3 konfiguration med tre sæder på den ene side af midtergangen og to sæder på den anden side.

A220 serien er udviklet af canadiske Bombardier under modelbetegnelserne CS100 og CS300. Det er disse fly, som nu har fået nyt navn, efter at Airbus har overtaget 50,1% af aktierne i C-serien.

Airbus A220 er konfigureret med 2 sæder på den ene side af midterganen og tre sæder på den anden side (foto: Airbus /PR)

Mens CS100 – nu Airbus A220-100 – blev skabt til et sted mellem 100 og 135 passagerer og fløj sin jomfrutur i 2013, så var CS300 – nu Airbus A220-300 – designet til at rumme 130-160 sæder. Forskellen er, at -300 varianten er 3,7 meter længere.

Det er blot to år siden, at flyselskabet SWISS indsatte det første eksemplar af flyet på sit europæiske rutenetværk, men den canadiske flyproducent måtte hurtigt erkende, at det kunne ikke fortsætte sin enegang på markedet. Så det er Bombardiers C-serie som nu får betegnelsen Airbus A220.

I Europa ses A220 flytypen hos SWISS og airBaltic. SWISS var første selskabet med A220-100 flyet, som selskabet tog i brug d. 15. juli 2016, mens airBaltic var første kunde til A220-300 flyet, som fløj første tur d. 14. december 2016.

Den nyeste Airbus: Airbus A220 til mellem 100 og 160 passagerer (foto: Airbus /PR)

Airbus A220 er indrettet med store bagagebokse til den voksende mængde håndbagage (foto: Airbus /PR)

Cockpittet på Airbus A220 – tidligere kendt som Bombardier CS100 og CS300 (foto: Airbus /PR)

Airbus A220 er landet (foto: Airbus /PR)

Airbus A220 bliver det mindste passagerfly i Airbus’ produktportefølje  (foto: Airbus /PR)