RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Dansk selskab køber 60% af Finnair-flyselskab

  • Written by:

Den danske flyselskab DAT køber 60% af aktierne i Finnair-selskabet Norra (Nordic Regional Airlines AB) og får aktiemajoriteten.

Det finske flyselskab Norra har frem til nu været ejet af Finnair, men siden efteråret 2017 har Finnair været i dialog med DAT, om et muligt opkøb. DAT har nu købt 60% af aktierne og får aktiemajoriteten i Norra, mens Finnair fortsætter med at eje 40%.

”Vi ved, at der er store muligheder i sådan et strategisk partnerskab. Vi får blandt andet mulighed for at styrke vores tekniske og operative viden. Selskaberne har nogenlunde samme størrelse og begge flyver med flytypen ATR, som giver drifts- og indkøbsfordele. Derudover vurderer vi, at vores erfaring på både rute- og charterflyvning sammen med Norras erfaring, vil kunne udvikles i fællesskab. Og med spændende muligheder i Embraer 190 flytypen, som passer fint ind i niche charterproduktionen,” udtaler Jesper Rungholm, direktør i DAT.

Finnair har søgt en køber fra branchen, som har kendskab og erfaring til at udvikle Norras forretningsområder.

”Vi har aldrig lagt skjul på, at vi ønskede at sælge aktiemajoriteten i Norra. Vores mål var at finde en ny partner fra samme branche. Det skulle være en partner, som kunne styrke Norras forretning. DAT har stor erfaring i at producere effektive og profitable flyvninger. Deres profil passede med, hvad vi søgte, så de er et godt match,” udtaler Jaakko Schildt, Chief Operating Officer i Finnair.

Faktisk har Finnair og DAT allerede et samarbejde. Selskaberne indgik for et par år siden en interline-aftale, som betyder, at de accepterer hinandens billetter. Den rejsende fra Midtjyllands eller Bornholms Lufthavn kan checke bagage ind til hele turen og undgår at hente bagagen og checke ind på ny ved en mellemlanding. Derudover har DAT flere gange fløjet for Finnair på ad hoc kontrakter.

”Det nye partnerskab får ingen indflydelse for de ansatte. I DAT fortsætter vi med at betjene vores egne ruter og charterflyvninger for rejseoperatørerne. Norra vil fortsat flyve for Finnair på deres indenrigs- og europæiske udenrigsruter. Norra forbliver, som hidtil, blot med en ny dansk ejer af aktiemajoriteten,” slutter Jesper Rungholm.

Norra flyver en række indenrigsruter samt europæiske ruter for Finnair. Selskabet var tidligere kendt under navnet Flybe Finland Oy. Selskabet har en flåde af Embraer 190 samt ATR 72-500 propelfly, og mens sidsnævnte bærer selskabets eget navn på flyets krop, så er Embraer flyene malet i Finnairs farver.