RSS

Lufthansa tager hul på NDC i Danmark

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Lufthansa gruppen lancerer nu sit NDC Partner Program i Danmark. NDC beskrives som en vigtig del af rejsebranchens fremtid, og fra flyselskabernes side er ønsket, at flere bookinger i fremtiden skal foregå via NDC fremfor rejsebranchens nuværende reservationssystemer som Amadeus og Sabre.

Almindelige forbrugere vil ikke opleve, at NDC forandrer meget. Som udgangspunkt er målet med NDC nemlig ikke, at flyselskaberne skal drive mere trafik over på egne hjemmesider på bekostning af rejsebureauerne. Det handler om at skabe en ny platform for rejsebureauerne at booke billetterne på.

Flyselskaberne vil gerne se en større del af omsætningen fra rejsebureauerne gå udenom de traditionelle reservationssystemer, de såkaldte GDS’er. Omkostningerne ved at lade flybilletter distribuere gennem f.eks. Amadeus er store, og systemet har en række indbyggede begrænsninger.

Det er her NDC kommer ind i billedet. Fordelen skal være, at NDC giver mere klarhed og gennemsigtigt til branchen, og tydeliggør hvilke services de forskellige flyselskaber tilbyder.  

NDC er en ny standard, som flyselskaberne langsomt, men sikkert vil nærme sig, og Lufthansa har lanceret en ny hjemmeside – www.lhgroupairlines.com/ndc – som skal give overblik over eksklusive tilbud, bruger-support, træningsprogrammer og NDC API løsninger for flyselskaberne i Lufthansa gruppen.

“Det nye NDC Partner Program og den tilhørende hjemmeside er et vigtigt værktøj. Et støt stigende antal rejsebureauer bruger og drager allerede fordel af NDC Smart Offer,” siger Dr. Stefan Kreuzpaintner, Vice President Sales EMEA for Lufthansa Group.

“Vi er meget glade for, at vi har fået et af de største rejsebureauer i Danmark, Billetkontoret, med i vores NDC Partner Program,” fortæller han.

Rejsebureauer med interesse i den gratis, web-baserede NDC-løsning SPRK kan registrere sig og få adgang til booking-platformen, og Lufthansa Group tilbyder 1 Euro pr. kupon til rejsebureauer, der benytter SPRK platformen.

Flere nyheder

Er flyselskabernes "luksusmåltider" pengene værd?

Af Kenneth Karskov// Du skal ikke have fløjet mange gange, førend du levende kan forestille dig dette scenarie: Foran dig…

Billund Lufthavn på jagt efter vild rekord: Vil fordoble passagertallet

Af Kenneth Karskov // Billund lufthavn vil være endnu større og investerer mange hundrede millioner i nye bygninger og anlæg. Det…

Suite med egen dør: Her er British Airways' nye Business…

British Airways har løftet sløret for deres længe ventede nye Business Class. Og det er artige sager, som…

Lufthansa vokser: 10% flere rejsende fra Danmark

Lufthansa gruppen har godt fat i de flyrejsende fra Danmark. I løbet af 2018 steg trafikken med over 10% til…

Norwegian åbner ny dansk indenrigsrute

Af Kenneth Karskov // Norwegian åbner en ny dansk indenrigsrute, når det norske lavprisselskab kaster sig over ruten København-Billund. I forvejen…

Test: easyJet - skrabet, men fint

Af Kenneth Karskov // Flyselskab: easyJet Rute: Berlin Tegel til København Rutenummer: U2 5687 Klasse: Lavpris easyJet er et af Europas originale lavprisselskaber. Hvad der…