RSS

Lufthansa tager hul på NDC i Danmark

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Lufthansa gruppen lancerer nu sit NDC Partner Program i Danmark. NDC beskrives som en vigtig del af rejsebranchens fremtid, og fra flyselskabernes side er ønsket, at flere bookinger i fremtiden skal foregå via NDC fremfor rejsebranchens nuværende reservationssystemer som Amadeus og Sabre.

Almindelige forbrugere vil ikke opleve, at NDC forandrer meget. Som udgangspunkt er målet med NDC nemlig ikke, at flyselskaberne skal drive mere trafik over på egne hjemmesider på bekostning af rejsebureauerne. Det handler om at skabe en ny platform for rejsebureauerne at booke billetterne på.

Flyselskaberne vil gerne se en større del af omsætningen fra rejsebureauerne gå udenom de traditionelle reservationssystemer, de såkaldte GDS’er. Omkostningerne ved at lade flybilletter distribuere gennem f.eks. Amadeus er store, og systemet har en række indbyggede begrænsninger.

Det er her NDC kommer ind i billedet. Fordelen skal være, at NDC giver mere klarhed og gennemsigtigt til branchen, og tydeliggør hvilke services de forskellige flyselskaber tilbyder.  

NDC er en ny standard, som flyselskaberne langsomt, men sikkert vil nærme sig, og Lufthansa har lanceret en ny hjemmeside – www.lhgroupairlines.com/ndc – som skal give overblik over eksklusive tilbud, bruger-support, træningsprogrammer og NDC API løsninger for flyselskaberne i Lufthansa gruppen.

“Det nye NDC Partner Program og den tilhørende hjemmeside er et vigtigt værktøj. Et støt stigende antal rejsebureauer bruger og drager allerede fordel af NDC Smart Offer,” siger Dr. Stefan Kreuzpaintner, Vice President Sales EMEA for Lufthansa Group.

“Vi er meget glade for, at vi har fået et af de største rejsebureauer i Danmark, Billetkontoret, med i vores NDC Partner Program,” fortæller han.

Rejsebureauer med interesse i den gratis, web-baserede NDC-løsning SPRK kan registrere sig og få adgang til booking-platformen, og Lufthansa Group tilbyder 1 Euro pr. kupon til rejsebureauer, der benytter SPRK platformen.