RSS

BREAKING NEWS

Nu kan du flyve fra Odense til København - men det er rasende dyrt (og kun én dag)

Af Kenneth Karskov // Flyselskabet Primera Air har lagt en enkelt afgang op mellem Odense og København, så du kan genopleve tiden før Storebæltsforbindelsen, hvor det ikke var unormalt for travle forretningsfolk at flyve indenrigs mellem hovedstaden og Danmar…

Åh nej... vandflyet København-Aarhus er truet!

Af Kenneth Karskov // En manglende tilladelse kan blive enden på en af de mest charmerende indslag i dansk luftfart, nemlig vandflyveren mellem København og Aarhus. "Vi søgte i januar 2017 om permanente tilladelser til at flyve på vores vandflyvepladser, o…

Ny rute fra CPH til historisk fransk by

Af Kenneth Karskov // Lavprisselskabet Transavia vil forbinde København med det vestlige Frankrig, og fra næste forår lancere flyvninger til en destination, som ingen andre flyver til i øjeblikket. Dermed får de rejselystne en ny destination at flyve til i de…

  • 1
  • 2
  • 3

Se her hvilket flyselskab er grønnest

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

En ny rapport det internationale miljøinstitut The International Council on CleanTransportation (ICCT) har undersøgt flyselskabernes gennemsnitlige brændstofforbrug på flyvninger over Atlanten.

På baggrund af de oplysninger, har instituttet regnet sig frem til, hvilket selskab der flyver hver enkelt passager længst pr. liter.

ICCT har analyseret de 20 største flyselskaber, der fløj mellem Europa og USA i 2017. Det er anden gang at instituttet laver undersøgelsen – første gang var i 2014 – og begge gange er samme flyselskab kommet bedst ud af undersøgelsen: Norwegian.

“De senere år har der været en fremvækst af lavprisselskaber med unge flyflåder på de transatlantiske ruter, og Norwegian er fortsat det mest brændstofeffektive flyselskab, siger Brandon Graver, der er ansvarlig for ICCT-studiet.

Udklip fra ICCT’s rapport, der viser flyselskabernes gennemsnitlige brændstofforbrug pr. passagerkilometer på transatlantiske ruter

Hos Norwegian er der naturligvis glæde at spore over undersøgelsens resultatet.

“Det vigtigste, et flyselskab kan bidrage med for at reducere klimabelastningen, er at investere i nye fly. Nye fly er win-win for miljøet, passagerernes komfort om bord og billetpriserne, og det giver til lavere omkostninger for flyselskabet. Anerkendelsen fra ICCT er vigtig for os, fordi det bekræfter os i, at investering i markedets nyeste fly er det vigtigste miljøtiltag i luftfart”, siger Bjørn Kjos, koncernchef i Norwegian

ICCT er en miljøorganisation, som bedriver videnskabelige analyser og undersøgelser af miljøpåvirkningen i forskellige brancher. Det var ICCT, der i 2015 stod bag den undersøgelse, der førte til Volkswagens udledningsskandale.

Hele rapporten kan læses her: https://media.dk.norwegian.com/documents/icct-rapport-2018-81708