Rutetjek: Er dette måske det ypperste indenfor EU?

Af Kenneth Karskov
Flyselskab: Air France AF1151 Rute: København (CPH) – Paris Charles de Gaulle (CDG) Sæde: 7F (Economy Class) Flytype: Airbus A318 Hvis du skal fra København til Paris er der fire muligheder for at flyve direkte: SAS, Air France, Norwegian eller easyJet. Oplevelsen er dog forskellig alt efter hvilket selskab du vælger. Springer du på Air France flyet til Paris lander du i hovedlufthavnen Charles de Gaulle (CDG), mens f.eks. Norwegian lander i Orly lufthavnen. Det gør en forskel, for den store Charles de Gaulle lufthavn har forbindelsesfly videre til hele verden, er godt forbundet med bus og tog ind til hjertet af Paris samt har egen station for højhastighedstoget TGV til en lang række byer i Frankrig. Ombord er den helt store forskel, at Air France holder fast i, at en flyvetur inkluderer lidt at spise og drikke undervejs. Flyver du med franskmændene skal du ikke betale ekstra for hverken kaffe, the, sodavand, øl, vin eller sandwich. Air France er det eneste af de fire flyselskaber, der tilbyder flybilletter til Paris, som stadig har gratis mad og drikke inkluderet i flybillettens pris. [caption id="attachment_10485" align="alignnone" width="768"] Passagerer med status kan benytte Atelier Lounge i Københavns Lufthavn (foto: Kenneth Karskov)[/caption] Hvis du har status hos Air France eller en af selskabets partnere i Skyteam alliancen, så bliver din tur igennem lufhavnen endnu nemmere, og det gælder både i København og i Paris. Dit boardingkort vil få påtrykt et “SKYPRIORITY” stempel, og med et trylleslag har du adgang til en særlig check-in skranke, din kuffert får et priority mærke, du ryger i fast-track til sikkerhedskontrollen, kommer i loungen og går først ombord på flyet. I Københavns Lufthavn kan du benytte Atelier Lounge, som er placeret tæt ved Finger A. Det er helt perfekt for Air France afgang AF1151 til Paris afgår fra gate A12, så der er ikke langt fra loungen til gaten. [caption id="attachment_10484" align="alignnone" width="1024"] Atelier Lounge i Københavns Lufthavn ligger tæt ved Finger A (foto: Kenneth Karskov)[/caption] Som en sidste fordel må SKYPRIORITY passagererne træde først ombord på flyet. Det skal faktisk vise sig at være en markant fordel med prioriteret ombordsstigning, for pladsen til håndbagagen løber hurtigt ud. Flyet er smækfyldt, og personalet beder pænt folk om at bruge bagageboksene til rullekufferter og så lægge de små ting ned ved fødderne. Stolene er efterhånden de samme hos alle selskaber, og der er ikke den helt store forskel på, om du vælger et af de klassiske flyselskaber eller lavprisselskaberne, når det kommer til komforten. Vi taler tyndest mulige sæder med minimal polstring. Jo tyndere sæder, jo flere stole kan der klemmes ind i det lange metalrør, så det er et simpelt spørgsmål om økonomi. Her er præcis plads nok til at have benene med på rejsen, men heller ikke meget mere end det. [caption id="attachment_10478" align="alignnone" width="1024"] Benpladsen på sæde 7F på Air France Airbus A318. Der er plads til benene, men heller ikke meget mere end det (foto: Kenneth Karskov)[/caption] Personalet byder velkommen ombord, og da maskinen er i luften starter serveringen. Som nævnt er Air France er et af få flyselskaber i Europa, som holder fast i gratis mad og drikke på flyet. Valget på denne frokostafgang, som letter fra København kl. 12:10, står mellem en sandwich med kylling eller bagt aubergine. Jeg hopper på en vegetar sandwichen med en Perrier danskvand og en kop te. “Pain de mie au blé malté tomate ricotta aubergines”, står der på varedeklarationen, hvilket oversat til dansk er noget i retning af: En skive grovtoast med grillede auberginer og ricotta. Er det stor madkunst? Måske ikke, men den smager mindst lige så godt som de sandwich du kan købe i dyre domme hos de andre selskabet – omend den her er noget mindre. Jeg er godt tilfreds, og det er fint med lidt at tygge i og noget at drikke undervejs. [caption id="attachment_10479" align="alignnone" width="768"] Gratis mad og drikke er stadig en del af konceptet hos Air France (foto: Kenneth Karskov)[/caption] Øl og vin er også tilgængeligt uden det koster ekstra, og hvis man regner med priserne fra de andre selsabers “buy-on-board” menuer, så er det ikke helt ubetydelige beløb, der er tale om. SAS tager f.eks. 40 danske kroner for en Carlsberg pilsner og Norwegian opkræver 25 danske kroner for en kop kaffe/te. Hvis man regner det ud på den måde, så er det faktisk en kostbar menu, som Air France giver gratis ud til passagererne. Til gengæld har Air France ikke noget internet ombord på flyene indenfor Europa, så du må undvære at gå på nettet undervejs. Kattevideoerne på Youtube må vente til du lander igen. [caption id="attachment_10477" align="alignnone" width="768"] En sandwich og fri bar på Air France flyet til Parsi (foto: Air France /PR)[/caption] Personalet samler al affaldet ind, og herefter er det blot at vente på, at maskinen sætter hjulene på asfalten, og et “velkommen til Paris” kan lyde over flyets højttalere. Efter 1 time og 46 minutter står Airbus A318 maskinen ved gaten i Paris Charles de Gaulle Terminal F. Air France placerer sig som et solidt produkt på de europæiske flyvninger. De fleste vil sætte pris på den lille sandwich og fri bar undervejs, og begge dele er med til at hæve Air France over lavprisselskaberne, hvor flyveturen er er præget af en evig jagt på ekstra indtægter. Når du først sidder på Air France flyet, kan du beholde kreditkortet i inderlommen. Har du status bliver turen endnu nemmere med SKYPRIORITY, men selv uden status vil det være en helt igennem fin oplevelse at flyve med det hæderkronede franske flyselskab. Flyvning mellem EU-landene er ikke (længere) nogen luksuriøs oplevelse. Det er transport fra den ene lufthavn til den anden. Air France kaster lidt glans over flyvningen med de gratis glæder, så det her er vel næsten så godt som det kan blive indenfor Europa.


Posted

in

,

by