RSS

BREAKING NEWS

Ekstra fly over jul og nytår

Af Kenneth Karskov // Emirates indsætter ekstrafly for at hamle op med efterspørgslen fra solhungrende danskere, der vil til Asien over jul og nytår. For mens en stor del af nationen har travlt med at tilberede and og lave risalamande, så er der nogle som …

Nu kan du flyve til Beirut året rundt

Af Kenneth Karskov // Middle East Airlines forlænger sommerruten fra København til Beirut, så flyvningerne fortsætter hele vinteren med. Planen var ellers at lukke ruten ned i de kolde vintermåneder, men Middle East Airlines - ofte kaldet "MEA" - har fået blo…

Finnair lancerer helt ny Premium Economy

Af Kenneth Karskov // Finnair vil introducere en helt ny kabineklasse på selskabets langdistancefly. Fra slutningen af næste år, vil passagererne på de finske fly kunne sætte sig til rette i en separat Premium Economy kabine, som bliver en mellemting mellem E…

  • 1
  • 2
  • 3

Blog: 5 boardingkort HELT ud over det sædvanlige

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Nogle gange når jeg rydder op, støder jeg på gamle boardingkort, og så bliver jeg mindet om en flyvetur for længe siden.

Engang gemte jeg faktisk boardingkortene, for jeg tænkte de kunne være gode minder, men de senere år er de røget ud. På langt de fleste af dem forsvinder blækket efter nogen tid, og så kan man slet ikke se, hvad der står på dem alligevel.

Nu faldt jeg så over et boardingkort i bunden af en taske, som var fra en ret sjælden strækning, og det inspirerede mig til denne liste over 5 boardingkort ud over det sædvanlige.

Kriteriet er, at det skal være ruter, som jeg ikke flyver hver dag… eller måske nogensinde kommer til igen!

1) “Malé til Baa atollen” med Trans Maldivian Airways

På Maldiverne fungerer vandflyverne lidt ligesom bussen. Den lille maskine er pakket til sidste sæde, men flyet flyver ikke til en fast destination, men sætter folk af på de små øer efterhånden som den arbejder sig igennem det langstrakte ø-rige.

På mit boardingkort står der “Soneva Fushi” i Baa atollen, så jeg får det bageste sæde på flyet, for jeg er den første, der skal af. Flyet lægger an til landing på vandet, stopper ved en pontonbro midt i havet, personalet hiver kufferterne ud af flyet og så letter det igen. I det fjerne anes en speedbåd som er på vej, som skal sørge for det sidste stykke ind til hotellet.

En vandflyver er en helt særlig måde at flyve på. Turen i sig selv er guddommelig smuk, for maskinen flyver ikke højere end at der er uhindret udsyn til de små koraløer under hele rejsen. Læg dertil fornemmelsen af at lette og landet på vand. Wow!

2) Shanghai – Frankfurt på Lufthansa First

Strækningen mellem Shanghai og Frankfurt bliver fløjet af hundredevis af mennesker hver eneste dag, så i sig selv er det ikke noget særligt at flyve mellem disse to byer. Det ændrer sig dog i det sekund, personalet lægger boardingkortet i et sølvomslag med en rød stribe øverst.

Det betyder en plads helt fremme i flyet. På Lufthansa First Class.

Med en tømt bonuskonto bag mig, gælder det nu bare om at nyde rejsen og oplevelsen af et af luftens bedste produkter fra sæde 1A.

First Class er det ypperste, som flyselskaberne kan tilbyde. Det er en klasse, der får passagererne på Business Class til at sukke misundeligt. En gigantisk stol, et overdådigt menukort, 1000-kroners Champagne og en limousine videre til næste fly er alt sammen en del af oplevelsen på First Class hos Lufthansa.

Læs mere om Lufthansa First Class på Airbus A380: www.flybranchen.dk/test-lufthansa-first-class-paa-airbus-a380/

3) Astana – Frankfurt med Air Astana

Air Astana er et flyselskab, som du ikke ved, at du gerne vil flyve med. Til et land, du måske knap kan pege ud på et verdenskort. Til en by, som er bedste kendt for at være sponsor for et cykelhold.

Kasakhstans hovedstad Astana var blot en lille flække for tyve år siden, men med en stor portion oliemilliarder i ryggen, er byen blevet en slags Centralasiens Dubai, hvor verdens bedste arkitekter har fået frit spil til at skabe både forrygende og helt igennem forfærdelig arkitektur.

Air Astana er det nationale flyselskab, som forbinder verdens niendestørste land med resten af kloden. Der er ikke mange informationer om Air Astana på nettet, men Skytrax tildeler dem fire solide stjerner.

Det er stort set, hvad jeg ved, da jeg træder ombord på flyselskabets nyinrdrettede Boeing 767. Og sikken en glædelig overraskelse der ventede mig, for om bord på flyet leverer Air Astana fremragende service på den seks timer lange flyvetur mellem Frankfurt og Astana.

Du kan se boardingkortet fra turen øverst i artiklen, og læse mere om oplevelsen her: https://www.flybranchen.dk/test-air-astana-ukendt-flyselskab-men-rigtigt-godt/

4) Jinan – Harbin (Kina) med Shenzhen Airlines

Jeg har boet i Kina, studeret i Kina og rejst flittigt i Kina. Alligevel havde jeg aldrig hørt om byen Jinan, førend jeg pludselig står her på en råkold januardag i 2017.

Tilsyneladende er Jinan en ret stor by med flere indbyggere end Danmark, men den er altså forbigået min opmærksomhed. Der er vist ikke det store at se i byen, og Jinan er blot et stop på min vej til Harbin i det iskolde Nordkina. Harbin er stedet, hvor de hvert år i vintermånederne afholder den store is- og sneskulptur festival, og byen ligger halvanden times flyvning herfra.

Det lader i øvrigt ikke til, at Jinan lufthavn ser mange europæiske rejsende, for alle toiletter i lufthavnen ser ud som på billedet herunder. De er skabt til, at man sætter sig i “skovskidderstilling” – og der er ingen båse med en almindelig kummer.

Til gengæld viser det sig, at lufthavnen i Jinan rent faktisk har direkte ruter til internationale storbyer som Tokyo, Bangkok og Los Angeles.

Du kan læse mere om denne tur ombord på det det kinesiske flyselskab Shenzhen Airlines her: https://www.flybranchen.dk/test-shenzhen-airlines/

5) Århus – København med vandflyveren

Når turen går fra Aarhus til København, så tænker de fleste 1) toget 2) bilen 3) færgen til Odden og så en lang køretur.

Tænk om igen, for vandflyveren er den ultimativt sjoveste måde at komme mellem Danmarks to største byer på, og pludselig tager det ikke mere end 45 minutter.

Turen starter på havnen i Aarhus, og du kommer til at spejde forgæves efter noget, der ligner en traditionel lufthavnsbygning. Du træder ind i en kontorbygning og efter lynhurtig check-in er det videre ud til pontonbroen, hvor vandflyveren ligger klar.

De 45 minutter går lynhurtigt, og du må faktisk bruge din telefon undervejs. Flyet larmer dog en del, så det er svært at føre en samtale, men du kan snildt opdatere Facebook eller lægge et blærerøvsbillede på Instagram undervejs.

Læs mere om vandflyveren mellem Århus og København: www.flybranchen.dk/test-vandflyveren-fra-aarhus-til-koebenhavn/