RSS

Finnair lancerer helt ny Premium Economy

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Finnair vil introducere en helt ny kabineklasse på selskabets langdistancefly. Fra slutningen af næste år, vil passagererne på de finske fly kunne sætte sig til rette i en separat Premium Economy kabine, som bliver en mellemting mellem Economy Class og Business Class.

I dag har Finnair ikke en “rigtig” Premium Economy, som man kender det fra SAS, British Airways eller Lufthansa. Finnerne har dog et opgraderet Economy Class produkt, som de kalder “Economy Comfort”.

Selvom det er nemt at blive forvirret, når begreberne ligger så tæt op ad hinanden, så er forskellen markant. Det nuværende “Economy Comfort” produkt er i princippet en opgraderet udgave af et almindeligt Econonmy Class sæde, men med ekstra megen benplads, mulighed at lægge sæddet ekstra langt tilbage og visse andre fordele.

Du kan læse om Finnairs Economy Comfort, sådan som jeg oplevede det på en tur fra Hongkong til Helsinki herr: www.flybranchen.dk/test-finnair-economy-comfort-til-asien/)

Den kommende “Premium Economy” vil blive en helt anderledes oplevelse. Der er tale om en helt anden stol end på Economy Class og så vil Premium Economy passagerne får plads i en separat kabine, der giver mere ro.

Der er endnu ikke så mange detaljer om de nye Premium Economy klasse, for både kabinedesign og servicekonceptet er stadig i planlægningsfasen. Det er dog offentliggjort, at Premium Economy kommer til Finnair’s langdistanceflåde i slutningen af 2020, og selskabet regner med, at de kunne installeret de nye sæder på samtlige langdistancefly inden udgangen af 2022.

Samtidig med at flyene til de lange USA og Asien ruter får den nye Premium Economy, så giver finnerne også kabinen på ATR propelflyene en ordentlig overhaling. Det betyder nye sæder, nye tæpper og “et afbalanceret og forfriskende kabinedesign”, som Finnair beskriver det.

Disse små propelfly flyver på Finnairs ruter til til de baltiske lande, til Gdansk i Polen og til Bromma lufthavnen i Stockholm. Det er samarbejdspartneren Norra, som står for at flyve disse ruter for Finnair, og netop dette selskab har danske DAT for nylig købte 60% af.

Første ATR fly med den nye kabine forventes at lette i sommeren 2019, og renoveringen af de 12 fly vil være afsluttet i slutningen af foråret 2020.

 

Flere nyheder

Qsuite på København-ruten - se her hvilke afgange

Af Kenneth Karskov // Så kommer luftens ypperligste Business Class produkt endelig til København. Qatar Airways præsenterer de nye Qsuites på…

Test: Aldeles glimrende tur med Turkish Airlines

Af Per Heide, korrespondent for Flybranchen.dk Skribenten har tidligere arbejdet for British Airways, Emirates og Austrian Airlines, men aldrig for Turkish…

De rejsende er klimabekymrede, men vil ikke betale CO2-kompensation

Af Kenneth Karskov // Hold fast: 8 ud af 10 danskere mener, at flyvning udgør et miljøproblem. 40% siger tilmed, at…

Dødskamp slut: Flyselskab indstiller alle flyvninger

Af Kenneth Karskov // Det indiske flyselskab Jet Airways har indstillet alle flyvninger. Langsomt, men sikkert, er luften sivet ud af…

Test: MEA var et stort og vigtigt flyselskab. Engang.

Flyselskab: Middle East Airlines (MEA)Klasse: Economy ClassRute: ME210 Paris (CDG) - Beirut (BEY)Flytype: Airbus A330-200 (reg: OD-MED)Flyvetid: 3 timer 57…

Gider du heller ikke mellemlandinger?

Af Kenneth Karskov // Tilsyneladende gider vi ikke mellemlandinger, når vi skal til Thailand. Det viser en undersøgelse lavet af Yougov…