Rutetjek: China Eastern – solidt, men ikke overdådigt

China Eastern Airlines er et af de flyselskaber, som fragter millioner af rejsende rundt i verden, men som stort set er ukendt i Danmark.

Vi kender ikke så meget til 中国东方航空公司 på vore breddegrader, og det skyldes selvfølgelig, at en stor del af passagererne på China Eastern er asiater, og at selskabet ikke flyver til og fra Danmark.

Hvis man rejser i Asien – og særligt i Kina – er der dog en pæn stor chance for at se en China Eastern maskine. Selskabet har trods alt 627 fly (opgjort januar 2018) og China Eastern fragter hele 95 millioner mennesker rundt i verden.

Så er det ikke noget lille flyselskab, på trods af at det ikke får megen opmærksomhed i Danmark.

Alle passagerer på China Eastern flyet til Amsterdam har egen skærm

Selvom København ikke er på rutekortet hos det store kinesiske flyselskab, så rammer China Eastern dog både til Amsterdam, London, Madrid, Paris og Rom. I en kort periode i år fløj China Eastern også til Stockholm, men den rute blev dog hurtigt lukket ned igen.

Denne tur går fra selskabets hovedbase i Shanghai til Amsterdam. China Eastern afgang MU771 er en natflyvning med afrejse lige efter midnat fra Kina og med ankomst i Holland ved seks-tiden om morgenen.

China Eastern Business Class på Airbus A330 flyet til Amsterdam

Flyet, der skal gennemføre den knap 9.000 km lange tur fra Asien til Europa, er en syv år gammel Airbus A330-200 (registering B-6543).

Forrest er der 24 Business Class sæder, som er placeret med to brede sæder ved siden af hinanden. Sæderne kan foldes ud til en flad seng, og når sædet er oprejst er der en god fodskammel til at hvile benene på, som det ses på billedet herover.

Der står to sæder i vinduesrækkerne på dette Airbus A330-200 fra China Eastern

Dernæst kommer Economy Class, hvor der er plads til 240 passagerer, som sidder i 2-4-2 konfiguration. Det vil sige, at der er to sæder i vinduesrækkerne på begge sider af flyet samt fire sæder i midterrækken.

Opstillingen af stolene på denne måde giver god mulighed for at finde pladser sammen uanset om man rejser som par eller som en familie med børn. Samtidig er der aldrig mere end højst én person man skal ulejlige for at komme ud af sit sæde. Det er rart når naturen kalder.

Midterrækken på Airbus A330-200 flyet har fire sæder ved siden af hinanden.

Inden ombordstigning har personalet været rundt og placeret en pude og et tæppe på hvert sæde. Tæppet er pakket i en plastpose, som er din garanti for at der ikke er nogen andre, der har brugt det samme tæppe på flyet.

Sæderne er som udgangspunkt fine nok at sidde i, og nakkestøtten kan justeres på flere måder, men benpladsen er til gengæld trang. Selv med alle magasinerne fjernet fra stolelommen er der ikke meget plads at give af til knæene, som du kan se herunder.

Benpladsen er trang på turen fra Shanghai til Amsterdam med China Eastern

Der er skærm i alle sæder, og selv på Economy Class er der god størrelse på tv’et. Underholdningssystemet byder på 50 forskellige Hollywood film, og udvalget strækker sig over helt nye film, der næsten lige har været vist i biograferne, over de gode, gamle klassikere.

Så langt, så godt.

Men nu kommer problemet: Desværre er China Eastern et af de selskaber, der først tænder for underholdningssystemet, når flyet er oppe i luften. Det betyder, at der går et godt stykke tid af turen, inden underholdningen starter.

Der er skærm i alle sæder – læg også mærke til USB stikket til at oplade telefonen

Øv! Det ville have være rart, hvis filmene spillede fra det øjeblik, folk havde sat sig til rette i sæderne – som det er tilfældet hos f.eks. Qatar Airways – men så gode er forholdene ikke her.

Menuen til skærmen er på både engelsk og kinesisk, og det ser ud til, at der udover film, tv og musik også skulle være e-bøger til rådighed. Det er faktisk en god idé, men desværre sker der ikke noget, når man trykker på det menupunkt. Det lader til at denne funktion ikke er aktiveret i systemet.

Selvom China Easterne er et kinesisk flyselskab, så rummer underholdningssystemet en lang række film på engelsk

Mad og drikke er inkluderet i prisen hos China Eastern, og på denne natflyvning bliver der først serveret middagsmad efter afgang fra Shanghai, og så morgenmad umiddelbart inden landing i Amsterdam.

Al forplejning ombord er gratis. Drikkevarerne er det sædvanlige udvalg af cola, vand, juice, kinesisk Tsingtao øl og vin samt kaffe/thé. Middagsmaden er et valg mellem enten ‘nudler med oksekød’ eller ‘kylling med ris’, så maden har altså et umiskendeligt kinesisk præg.

Nudelretten med oksekød er ikke helt dårlig, men forretten er i den sære afdeling: Kartofler, rejer og en tomat. Det smager lidt kunstigt, og er ikke nogen helt rar servering. Så er det bedre med desserten, som er en lille skål med vandmelon, hvilket er fint.

Der er lidt knas med timingen omkring måltidet, for da de forreste rækker på økonomiklassen er færdige med maden, så dukker personalet pludselig op med brødkurven. Måske de havde glemt brødet i første ombæring, men det virkede i hvert fald tosset.

Middagsmaden på aftenflyet fra Shanghai til Amsterdam er enten disse nudler med oksekød eller kylling med ris. Forretten med kartofler, rejer og en tomat er dog sær.

Flyet er fyldt til sidste sæde, og efter maden blunder de fleste passagerer i nogle timer. Inden landing i Amsterdams Schiophol er der dog først lidt mere mad, og morgenbakken er faktisk bedre end middagen.

Valgmulighederne er enten en omelette eller nudler med oksekød. Selvom det sidste umiddelbart kunne lyde som nøjagtig den samme servering som til middagen, så er det nogle andre nudler. Til morgenmaden er de også flankeret af dampede grøntsager samt et par stykker dim sum.

Til den lune ret kommer også en en bolle, lidt frugt og et stykke kage. Samt naturligvis drikkevarer.

Morgenmad på flyet til Amsterdam er enten nudlerne herover eller en omelet

 

Kort herefter lander flyet i Amsterdam, og turen er slut. China Easterns slogan er “World-Class Hospitality with Eastern Charm”, og det er måske liiiiige at stramme den, for der findes flyselskaber, som leverer på et højere niveau og som gør det med endnu mere charme.

KONKLUSION ***

China Eastern er ikke nogen dårlig oplevelse, men det er heller ikke en rejse på højde med det bedste fra Asien eller Mellemøsten. Du kan roligt hoppe ombord, hvis det er enten er billigt eller de har de bedste flytider til din destination, men forvent ikke en oplevelse i nærheden af hverken Singapore Airlines eller Qatar Airways.

Det er et solidt produkt, som rammer tre til tre-en-halv ud af seks stjerner. Der er som sådan ikke noget galt – måske bortset fra det med brødet – og China Eastern opfylder fint alle minimumskrav til flyvning, men så heller ikke meget mere end det.

 

REJSEFAKTA

Flyselskab: China Eastern Airlines
Rute: Shanghai Pudong (PVG) – Amsterdam (AMS)
Afgang: MU771
Flytype: Airbus A330-200
Klasse: Economy Class
Flyvetid: 12 timer 9 minutter


Posted

in

,

by