RSS

Er flyselskabernes “luksusmåltider” pengene værd?

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Du skal ikke have fløjet mange gange, førend du levende kan forestille dig dette scenarie: Foran dig venter en lang flyvetur og som eneste adspredelse undervejs serverer personalet en foliebakke med lidt pasta. Helt udkogt og med en kedelig sauce. Som du skal indtage med plastbestik. Med armene helt tæt ind til kroppen, fordi du sidder på bageste række med en ordentlig kleppert som sidemand.

Forestil dig så, at du betaler 145 kroner for at skifte den almindelige flymad ud med et luksuspræget ‘a la carte måltid’. Lige pludselig bliver det igen en oplevelse at spise på flyet.

Tilbudet med a la carte måltider findes hos flere flyselskaber, bl.a. Lufthansa, SWISS, Austrian, KLM, Air France og andre flyselskaber. Nogle har det kun på de lange ruter, mens andre også tilbyder denne service på de korte flyvninger.

Men er det pengene værd?

Som udgangspunkt får du jo allerede et gratis måltid mad på de lange flyrejser med Lufthansa, Air France og KLM, så hvorfor betale ekstra?

Svaret på det spørgsmål kræver, at jeg får hevet pungen op af lommen og bestiller en omgang “Mediterranean Delights” til min tur med Lufthansa fra Frankfurt til Johannesburg.

Lufthansa tilbyder en række forskellige ‘a la carte’ måltider mod en merpris. Priserne starter ved kr. 145,-  (skærmprint fra Lufthansa.com)

Italiensk for fuld musik

Hvis man skal tro beskrivelsen på Lufthansas hjemmeside, så er det kun den italienske musik og en bastflaske med stearinlys, der mangler for at skabe en autentisk restaurantoplevelse fra støvlelandet.

Vi taler om en tre-retters menu, hvor jeg skal forkæles med en grøn salat med balsamico dressing til en start, så spaghetti med sauterede kongerejser og artiskokker i tomat-basilikum sauce og til dessert tiramisu. Altsammen til en pris af kr. 185,-.

I alt har Lufthansa syv forskellige “a la carte” måltider at vælge mellem. Priserne starter ved kr. 145,- og afhænger af måltidet, men du kan f.eks. bestille en oksefilet med peppersauce (“Classic Cuisine” til kr. 215,-), en rød karry med grøntsager (“Healthy Selection” til kr. 185,-) eller en japansk bentobox med sushi, misosuppe og edamame bønner.

Det lyder jo altsammen fristende, men igen: Når man allerede får et varmt måltid på flyet, hvorfor så betale ekstra for et af disse “a la carte måltider”? Jeg kan komme op med tre gode grunde til at smide 185,- kroner oveni flybilletten for mit italienske måltid.

  1. Det er en større portion og kvaliteten er bedre
  2. Foliebakken ryger ud til fordel for rigtigt porcelæn
  3. Der er noget at se frem til på en lang flyvetur

Hvordan er maden?

Måske jeg skulle starte med at beskrive det almindelige flymåltid, for så kan du se forskellen. Her er hvad du normalt ville få serveret om aftenen efter afgang fra Frankfurt med retning mod Johannesburg.

Aftensmåltidet er en bakke med salat, et brød med smør og valget mellem “oksegoulash” eller “Rigatoni i flødesauce” samt et stykke brownie til dessert.

Det er en helt klassisk bakke med flymad, som bliver stanget ud til alle Lufthansas passagerer på Economy Class og Premium Economy. Ikke prangende, men heller ikke skidt.

For mine 185 kroner fik jeg det måltid, som du kan se herunder… og når du kigger på det, så husk på, at bordet under bakken er nøjagtig samme størrelse som ovenfor!

A la carte måltidet er pænere præsenteret. Der er en større hovedret. Der er mere på bakken. Her er en lille æske med to stykker chokolade, salaten har fået et løft, brødet er bedre og porcelænet er pænere.

Lufthansa A la carte måltidet “Mediterranean Delights” (foto: Kenneth Karskov)

Der er godt bid i pastaretten, både i den forstand at spaghettien ikke var kogt helt ud, men også at retten var godt krydret, måske endda på nippet til at være stærk, hvilket jeg godt kan lide.

Og så er det værd at bemærke, at måltidet faktisk ligner fotoet på Lufthansa hjemmeside. Der er ikke snydt med billederne, og der er endda kommet to små stykker chokolade ekstra på bakken, så mine forventninger blev mere end indfriet.

Er det 185 kroner værd?

Flymad er en sær størrelse, hvor råvarerne er den mindste del af udgiften. Tilberedning i de særlige flykøkkener med ekstra sikkerhedsforanstaltninger gør det til en bekostelig affære at lave gourmetmad, som derefter skal pakkes ned, lastes på flyet, varmes i en lille ovn i 10 kilometers højde og så serveres.

Det er en ekstrem omkostningstung procedure, og man plejer at sige, at hvis man tager en ostemad, så vil det koste en krone ekstra bare at lægge en skive rød peber på toppen.

Ganger du den skive peberfrugt op med X millioner antal årlige passagerer, så kan du godt forestille dig, hvordan folkene i økonomiafdelingen får julelys i øjnene, i mens de sidder bøjet over deres Excel ark.

For at svare på spørgsmålet: Ja, det er pengene værd. For 185 kroner skifter du økonomiklasse måltidet ud, og får noget som med lidt god vilje ligner en servering fra Business Class.

Jeg kunne dog også have købt mig et hæderligt måltid andre steder for samme beløb – selv i lufthavnen – og jeg ville ikke smide fire gange 185 kroner, når hele familien skal afsted.

Kunne jeg finde på at gøre det næste gang, jeg er alene afsted? Tjoh, det kunne jeg måske godt. Jeg er ikke 100% overbevist og tænker, at det er noget som er sjovt at gøre en enkelt gang eller to ved særlige lejligheder.

Du kan i øvrigt kun opgradere aftenmåltidet på flyet. Så morgenmaden på turen er den samme for alle passagerer på Economy Class og Premium Economy.

Morgenmad inden landing på Lufthansa flyet til Johannesburg (foto: Kenneth Karskov)

Flere nyheder

Test: Austrians bedste kort er blevet en svaghed

Af Kenneth Karskov // Austrian Airlines er et af de små selskaber i den mægtige Lufthansa Group. Så lille at…

5-stjernet flyselskab fortolker smørrebrød og kyllingesteg

Af Kenneth Karskov // “Mormorkøkken med et nordisk touch” er overskriften på to nye retter som det fem-stjernede flyselskab Singapore Airlines…

Qsuite på København-ruten - se her hvilke afgange

Af Kenneth Karskov // Så kommer luftens ypperligste Business Class produkt endelig til København. Qatar Airways præsenterer de nye Qsuites på…

Test: Aldeles glimrende tur med Turkish Airlines

Af Per Heide, korrespondent for Flybranchen.dk Skribenten har tidligere arbejdet for British Airways, Emirates og Austrian Airlines, men aldrig for Turkish…

De rejsende er klimabekymrede, men vil ikke betale CO2-kompensation

Af Kenneth Karskov // Hold fast: 8 ud af 10 danskere mener, at flyvning udgør et miljøproblem. 40% siger tilmed, at…

Dødskamp slut: Flyselskab indstiller alle flyvninger

Af Kenneth Karskov // Det indiske flyselskab Jet Airways har indstillet alle flyvninger. Langsomt, men sikkert, er luften sivet ud af…