RSS

De rejsende er klimabekymrede, men vil ikke betale CO2-kompensation

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Hold fast: 8 ud af 10 danskere mener, at flyvning udgør et miljøproblem. 40% siger tilmed, at de får dårlig samvittighed, når booker en flybillet. Så hvor mange tror du, klimakompenserer deres flyrejser?

Svaret er: Nogle få procent.

Bæredygtighedsundersøgelsen er lavet af Ipsos for flyselskabet KLM, og den viser, at 78% aldrig har klimakompenseret deres flyrejser. Dette understøttes af flere flyselskaber, der beretter at kun ganske få procent af de rejsende rent faktisk betaler for klimakompensation.

Til gengæld viser tallene fra KLM’s årlige skandinaviske bæredygtighedsundersøgelse, at holdningen til flyvning er under forandring. Der er nu 11% flere danskere, der anser flyrejser som et miljøproblem, i forhold til 2017.

“Flybranchen kan og skal blive mere bæredygtig, men løsningen er ikke at rejse mindre, men at flyve bedre. Det grundlæggende problem er manglen på bæredygtigt flybrændstof og ikke selve flyrejsen,” siger Anita Wagner Feddersen, landechef for Air-France-KLM i Danmark.

“Vores udgangspunkt er, at det fossile brændstof inden for den nærmeste fremtid skal udfases og derfor investerer vi i at øge brugen af biobrændstof. Derfor har KLM, sammen med bl.a. Luleå Tekniske Universitet, Södra og Växjö kommune, indledt et ambitiøst projekt om Sveriges første rene biobrændstofproduktion beregnet til luftfartindustrien, hvilket også kan få betydning for det danske marked”, fortæller hun.

KLM er ikke den eneste aktør som er opmærksomme på klimaproblematikken ved flyvning. Rejsearrangøren Spies har meddelt, at alle rejseselskabets flyrejser vil blive klimakompenseret fra og med 29. april 2019.

Dermed tager rejsearrangøren fat i det helt store problem, som KLMs undersøgelse peger på: At bekymringen er stigende, men de rejsende er ikke villige til selv at betale for klimakompensation.

Nu gør Spies det så på vegne af deres gæster. Spies betaler klimakompensation for alle deres passagerer på alle flyrejser – både charter- og rutefly. Rejseselskabet gør det ved at investere i projekter gennem et partnerskab med Natural Capital Partners, der er en global aktør indenfor mindskning af CO2-udslip.

Flere nyheder

Test: Austrians bedste kort er blevet en svaghed

Af Kenneth Karskov // Austrian Airlines er et af de små selskaber i den mægtige Lufthansa Group. Så lille at…

5-stjernet flyselskab fortolker smørrebrød og kyllingesteg

Af Kenneth Karskov // “Mormorkøkken med et nordisk touch” er overskriften på to nye retter som det fem-stjernede flyselskab Singapore Airlines…

Qsuite på København-ruten - se her hvilke afgange

Af Kenneth Karskov // Så kommer luftens ypperligste Business Class produkt endelig til København. Qatar Airways præsenterer de nye Qsuites på…

Test: Aldeles glimrende tur med Turkish Airlines

Af Per Heide, korrespondent for Flybranchen.dk Skribenten har tidligere arbejdet for British Airways, Emirates og Austrian Airlines, men aldrig for Turkish…

De rejsende er klimabekymrede, men vil ikke betale CO2-kompensation

Af Kenneth Karskov // Hold fast: 8 ud af 10 danskere mener, at flyvning udgør et miljøproblem. 40% siger tilmed, at…

Dødskamp slut: Flyselskab indstiller alle flyvninger

Af Kenneth Karskov // Det indiske flyselskab Jet Airways har indstillet alle flyvninger. Langsomt, men sikkert, er luften sivet ud af…