RSS

Test: Aldeles glimrende tur med Turkish Airlines

  • Written by:

Af Per Heide, korrespondent for Flybranchen.dk


Skribenten har tidligere arbejdet for British Airways, Emirates og Austrian Airlines, men aldrig for Turkish Airlines. Han var inviteret som gæst af flyselskabet på turen fra København til Islamabad via Istanbul.


Turkish Airlines er muligvis et flyselskab, der står i skyggen af de mest kendte selskaber såsom Emirates og Lufthansa, men set ud fra et kvalitetsmæssigt synspunkt spiller selskabet lige op med selv de bedste.

På en tur fra København via Istanbul til Islamabad er der blot et par enkelte mislyde undervejs. Overordnet set er det en udpræget fornøjelse!

København-Istanbul

I København går turen fredag middag kl. 11.40 til Istanbul med flytypen Airbus 321, en rigtig arbejdshest, som mange andre flyselskaber også benytter sig af.

Inden ombordstigning tilbydes fysiske aviser til alle (også passagerer på Economy Class), og dette er en god detalje, da mange selskaber enten helt har droppet de fysiske aviser, eller også blot tilbyder dem som e-avis til download. Og det er nu engang rigtig afslappende at sidde med en fysisk avis og læse ombord på et fly.

Business Class sædet på Turkish Airlines Airbus A321 på ruten fra København til Istanbul (foto: Per Heide)

Airbus 321 er en narrowbody-flytype, så der er kun én enkelt midtergang i flyet, og på Business Class står sæderne to og to på hver side af midtergangen. Det er nogle brede og komfortable sorte lædersæder, og desuden ligger der et lille tæppe og en orange pude på hvert sæde.

En lille smart kontrolenhed til den personlige skærm er gemt i siden på armlænet, og skærmen er gemt under det ene armlæn og en foldbar bakke under det andet.

Vi er næsten klar til take-off, men inden da kører den obligatoriske sikkerhedsvideo, som dog hos Turkish her præsenteres af figurerne fra den nye ”Lego 2-film” – en sjov gimmick, som bevirker at man rent faktisk gerne vil se den underholdende lille film til ende.

Desuden tilbydes en forfriskende lille juice af enten appelsin, lime eller vandmelon samt en pose nødder, og så er vi ellers klar til start.
Vel oppe over skyerne begynder serveringen, og der er mange fristende sager på det udleverede menukort. Det østrigsk/tyrkiske firma DO & CO står for maden ombord på Turkish Airlines, og generelt er standarden meget høj.

Forret på turen til Istanbul er ‘mezes’ med bl.a. humus og bulgur (foto: Per Heide)

Forret og dessert er det samme for alle passagerer på Business Class, mens der er tre valgmuligheder til hovedretten: Fisk, kylling eller lam.

Med et udvalg af småretter – eller ”Mezes” som tyrkerne selv kalder dem – får man allerede en forsmag på det tyrkiske køkken ombord på flyet. Der er ost og hvid chokolademousse til dessert, og det hele skylles ned med den lokale pilsner Efes, som er yderst frisk i smagen.

Til hovedret vælger jeg lam med kartoffelmos, en yderst delikat ret. En stor rød peberfrugt gør retten visuelt indbydende, og et miks af kogte grønsager er elegant indpakket i tynde strimler af zucchini.

Og man behøver næsten ikke at nævne, at al servering naturligvis foregår på ægte porcelæn og med rigtigt bestik – og naturligvis med udlevering af to sæt bestik, nemlig et til forretten og et til hovedretten.

Der er tre forskellige valgmuligheder til hovedret: Fisk, kylling eller denne lammekotelet (foto: Per Heide)

Efter en god middag er det tid til en lille avec, og nu rulles drinksvognen ud i midtergangen sammen med diverse typer kaffe og te.

Sædet, jeg sidder i, er som før nævnt både komfortabelt og bredt, hvilket er en fordel i forhold til visse andre selskaber. Det har alligevel et par få svagheder.

Hvis jeg sammenligner det med andre selskabers stole på Business Class, så kan sædet kun lægges en lille smule tilbage – det betyder, at man desværre ikke kan komme ned og ligge i sovestilling.

Desuden foregår justeringen af sædet på ”gammeldaws” manér, dvs. ved at trykke på de relevante knapper, mens man fysisk læner sædet tilbage eller trækker fodskamlen ud – på andre selskaber kan justeringen af sædet ske automatisk ved at betjene de relevante knapper.

Retfærdigvis skal det nævnes, at Turkish Airlines på andre ruter har sæder der kan lægges helt ned og som også kan justeres elektrisk. Det gælder f.eks. på de lange ruter til Asien.

Turkish Airlines Business Class drinks
Personalet serverer “en lille en til kaffen” fra drinksvognen (foto: Per Heide)

Jeg fordriver den sidste time af fra København til Istanbul med at se en god film, og selskabets udvalg af film og musik er ganske fint, selvom udvalget dog virker en smule mindre end det, de allerbedste selskaber har at byde på. Desuden er skærmen ikke specielt stor, hvis man sammenligner den med de største skærme, jeg har oplevet på Business Class – men oplevelsen er alligevel fin, og de udleverede høretelefoner er af rigtig god kvalitet.

I Istanbul lufthavn

Vel ankommet på landjorden i Istanbul får vi i Business Class-kabinen lov at komme først af flyet, og det er en fin VIP-service, at alle passagerer på Business Class afhentes af egen lille minibus for transport ind til terminalen.

En separat bus til passagererne på Business Class i Istanbul lufthavn (foto: Per Heide)
Der er bløde sæder på Business Class bussen, som fragter passagererne ind til terminalen (foto: Per Heide)

Ankommet ind til terminalen fordriver jeg ventetiden frem til næste flyvning til Pakistan i den kæmpe lounge, som Turkish tilbyder rejsende på Business Class.

Det er en kæmpestor lounge med diverse barer, eksotiske madstationer, bl.a. kinesisk, thailandsk, italiensk og naturligvis tyrkisk. Deruodverkage, nødder, mulighed for brusebad og så videre. En fantastisk behagelig måde at fordrive ventetiden på.

BEMÆRK: Denne lounge-beskrivelse gælder den ”gamle” Havalimani lufthavn. Den nye Business Class lounge i Istanbuls nye lufthavn, der blev taget i brug den 6. april 2019, lader dog, efter de sneak-peeks, som Flybranchens udsendte har set, ikke den ”gamle” lounge noget efter).

Istanbul-Islamabad

Efter et par timer er klokken 15.30, og det er tid til at rejse videre mod Islamabad i Pakistan.

Flyet til Islamabad ved gaten i Istanbul lufthavn (foto: Per Heide)

Rejsen videre tager ca. 5,5 time mod blot 3 timer fra København til Istanbul, alligevel ligner produktet ombord meget oplevelsen på den korte flyvning til Istanbul, og det er egentlig ment som en kompliment, for det betyder, at produktet opleves som meget konsistent, fordi oplevelsen på det to flyvninger er ret ensartet.

I den følgende beskrivelse vil der derfor primært blive lagt vægt på de ting, hvor den længere flyvning til Islamabad adskiller sig fra ruten København-Istanbul.

For det første anvendes der på ruten videre en større flytype, nemlig Airbus 330, hvilket er en såkaldt widebody-model med to gange gennem flyet – en rar detalje, hvis man gerne vil gå en lille tur ombord og røre sine ben – og desuden får man bare en oplevelse af mere luft omkring sig og bogstavelig talt ”højere til loftet” i kabinen.

Business Class sædet på Business Class hos Turkish Airlines på Airbus A330 flyet fra Istanbul til Islamabad (foto: Per Heide)

Ellers ligner produktet meget det, der også leveres på strækningen fra København. Serviceoplægget – dvs. den mad og drikke, der serveres – er stort set det samme og sæde og skærm er også det samme som på den forudgående flyvning.

Der er lidt flere sæder i Business Class-kabinen på ruten videre, og disse står stadig placeret to og to på med i alt seks sæder pr. række, adskilt af de to midtergange.

En stor fordel på den større maskine videre fra Istanbul er gratis wi-fi ombord til rejsende på Business Class – det er ikke en super hurtig forbindelse, men god nok til at checke Facebook og e-mails.

Det er langtfra alle flyselskaber, som tilbyder gratis internet til de rejsende på den bedste klasse – en del tilbyder det, men kun mod ekstra betaling, så her scorer Turkish Airlines helt sikkert nogle ekstra point.

På den længere flyvning udleveres desuden en lille fin toilettaske fra Cerruti med småfornødenheder, bl.a. en sovebrille, ørepropper, læbepomade, et par varme sokker, en børste, et skohorn, en tandbørste, tandpasta og en fugtighedscreme.

På vejen videre til Pakistan er jeg ikke helt lige så heldig med min hovedret, som på turen til Istanbul; den valgte bøf med ris og broccoli er halvtør og en smule sej, og lidt dyppelse eller sauce havde klædt retten.

Forret og dessert er dog igen meget velsmagende og indbydende serveret.Kl. 1.30 dansk tid lander vi omsider i Islamabad efter en lang, men yderst behagelig og god flyvning til Islamabad.

Turkish Airlines Business Class Amenity Kit
Indholdet af de lille toilettaske på Business Class – det såkaldte “Amenity Kit” – hos Turkish Airlines (foto: Per Heide)

Konklusion: Gennemført og solid Business Class

For at opsummere oplevelsen, så leverer Turkish Airlines et aldeles glimrende produkt på Business Class, og det er næsten oppe at matche de allerbedste i branchen.

På alle fire strækninger var kabinepersonalet desuden opmærksomme og servicemindede, og det scorer altid point at blive tiltalt med sit efternavn, som det flere gange skete ombord.

Et par småting ved sædet samt underholdnings-systemet trækker en smule ned, men ellers kan produktet generelt anbefales meget varmt.

Turkish Airlines leverer et gennemført og solidt produkt på Business Class.

Flere nyheder

Test: Austrians bedste kort er blevet en svaghed

Af Kenneth Karskov // Austrian Airlines er et af de små selskaber i den mægtige Lufthansa Group. Så lille at…

5-stjernet flyselskab fortolker smørrebrød og kyllingesteg

Af Kenneth Karskov // “Mormorkøkken med et nordisk touch” er overskriften på to nye retter som det fem-stjernede flyselskab Singapore Airlines…

Qsuite på København-ruten - se her hvilke afgange

Af Kenneth Karskov // Så kommer luftens ypperligste Business Class produkt endelig til København. Qatar Airways præsenterer de nye Qsuites på…

Test: Aldeles glimrende tur med Turkish Airlines

Af Per Heide, korrespondent for Flybranchen.dk Skribenten har tidligere arbejdet for British Airways, Emirates og Austrian Airlines, men aldrig for Turkish…

De rejsende er klimabekymrede, men vil ikke betale CO2-kompensation

Af Kenneth Karskov // Hold fast: 8 ud af 10 danskere mener, at flyvning udgør et miljøproblem. 40% siger tilmed, at…

Dødskamp slut: Flyselskab indstiller alle flyvninger

Af Kenneth Karskov // Det indiske flyselskab Jet Airways har indstillet alle flyvninger. Langsomt, men sikkert, er luften sivet ud af…