Smørrebrød-med-laks

5-stjernet flyselskab fortolker smørrebrød og kyllingesteg

Af Kenneth Karskov

“Mormorkøkken med et nordisk touch” er overskriften på to nye retter som det fem-stjernede flyselskab Singapore Airlines og den danske Michelin-restaurant Kokkeriet vil servere for flypassagererne.

Det er de to sidste retter i en serie af fire, som har taget halvandet år at udvikle. De første retter kom på bordet på Singapore Airlines flyene ud af København i april måned, og nu følger de to sidste.

Denne gang snakker vi syltede agurker, rabarber og Fanø-laks som klare nordiske islæt til det klassiske smørrebrød samt den gode gammeldaws grydestegte kylling.

”I næsten halvandet år har vi samarbejdet med Singapore Airlines om at nytænke maden ombord og give gæsterne en unik og lokal smagsoplevelse,” fortæller Sammy Shafi, ejer af Kokkeriet. 

”Det har været en stor udfordring at skabe retter, der også i praksis kan beholde den høje kvalitet, når det personlige touch ikke er muligt. Det har været sværere, end vi troede, især tilpasning af temperaturer, tilsmagning og anretning har været udfordrende – men virkelig spændende,” fortæller Morten Krogholm, der er køkkenchef på Kokkeriet.

De to retter som vil blive serveret for Business Class passagererne hos SIngapore Airlines ruten fra København til Singapore (SQ351) er følgende:

  • En fortolkning af ’Smørrebrød med laks’, hvor der serveres: terrin på minigulerødder, laks fra Fanø, sprødt rugbrød med malt, syltede rå gulerødder, vinaigrette på friskmostet appelsin- og gulerodsjuice og gulerodsskud.
     
  • En moderne version af ’Kylling Danoise’, hvor der serveres: pocheret og ristet unghane, gelé på rabarber, en relish af syltede agurker, sprøde kartoffelchips, ristede minikartofler, sprød persille og en sauce på reduceret kyllingefond.

Hos Singapore Airlines ser man frem til at tilbyde passagererne de to nye “mormorretter”. Det er et udpræget dansk islæt på en rejse med et ellers meget internationalt udtryk.

”Tiden ombord er en vigtig del af rejsen, hvad end det er ferie eller forretning. Nye og unikke smagsoplevelser med et nordisk udgangspunkt er et supplement til vores prisvindende vinkort og eksklusive champagner,” forklarer Erwin Widjaja, General Manager for Singapore Airlines Nordics.

Singapore Airlines Kylling Danoise
Kylling Danoise i en ny nordisk fortolkning til passagererne hos Singapore Airlines (foto: Singapore Airlines Nordics)

Posted

in

by