Imanol Pérez, Air Europa VP Commercial Director

Spansk flyselskab: Vi tester markedet til København

Af Kenneth Karskov

Når det spanske flyselskab Air Europa i næste måned åbner ruten mellem København og Madrid, så er det til en start kun i en begrænset periode. Det kan dog meget vel blive til mere, siger en af flyselskabets chefer ved en præsentation i København.

Air Europa har annonceret, at de vil flyve København-Madrid i den travle sommersæson, så indtil videre har flyselskabet planlagt tre ugentlige afgange i perioden 15. juni til 14. september 2019.

“For os er det her en måde at teste markedet på. Vores mål er daglige afgange året rundt mellem København og Madrid, men i første omgang starter vi med at smide 10.000 sæder ind på ruten”, siger Imanol Pérez, Air Europas VP Commercial Director til Flybranchen.dk.

Air Europa transporterer årligt over 10 millioner passagerer og har et stort netværk af ruter fra Madrid til Latinamerika, og planen, at når selskabets Airbus A330 og Boeing 787 Dreamliner fly kommer ind fra de oversøiske destinationer, så kan de benytte tiden inden aftenafgangen over Atlanten til at flyve en rundtur til København.

“Så det er et Airbus A330 fly vi sender til København, og det betyder, at der ombord er mulighed for at gå på nettet og streame tv, serier og nyheder”, fortæller Imanol Pérez.

Det er således et long-haul produkt, som man får på en short-haul rute med Air Europa. Som passager betyder det ekstra komfort, for de store fly er indrettet til, at man skal sidde der i mange timer, så de er ofte mere behagelige end de typiske Airbus A320 eller Boeing 737, der plejer at fragte folk rundt i Europa.

Mens komforten er som på en oversøisk flyvning, så er serviceniveauet det til gengæld ikke.

“På de korte ruter har vi samme koncept, som mange af de store flyselskaber, hvor man skal betale for forplejning ombord. På de lange flyvninger til Latinamerika er maden dog gratis”, forklarer Air Europa-chefen.

Når flyet på Københavner-ruten er det samme, som den maske der netop er landet fra Latinamerika, så opstår der gode muligheder for at flyve forbindelse til Air Europas netværk i Syd- og Mellemamerika.

Afgangstiderne fra København passer perfekt med aftenafgangene over Atlanten, og på samme måde afgår flyet fra Madrid til København om formiddagen, så det passer med ankomsterne fra Latinamerika.

“Vi regner med at det spanske marked vil hjælpe os betydeligt på Københavner-ruten, men for danske rejsende er det også værd at bemærke, at forbindelsen til mange destinationer i Latinamerika bliver rigtig god til”, siger Imanol Pérez.

Air Europa har annonceret priser fra 726,- kroner for en returbillet mellem København og Madrid inklusive skatter og afgifter. Normalt annoncerer flyselskaberne med lave oneway-priser, men her skulle der være tale om en returbillet til den lave pris.

Et tjek på flyselskabets hjemmesider viser, at disse priser faktisk er tilgængelige. F.eks. udrejse d. 22. august med Air Europa UX1638 fra København til Madrid med afgang kl. 12:25 og ankomst i Madrid kl. 15:35. Det koster EUR 39,56 for en “Lite” billet med håndbagage.

Og returrejse fra Madrid med Air Europa UX1637 tirsdag d. 27. august. Her koster flybilletten EUR 36,51 for en “Lite” billet med håndbagage. Flyvetiden er tre timer og ti minutter.

Det giver en totalpris på EUR 76,07 for en returbillet med Air Europa. Bemærk at en kuffert, der skal checkes ind, koster ekstra, ligesom der også er gebyr sædereservation samt betaling for forplejning ombord på ruten København-Madrid.

Air Europas flåde betår af tolv Airbus 330, og det er et af disse fly, som vil blive brugt på Københavner-ruten. Oprindeligt var det annonceret, at Air Europa ville komme med en af deres 11 Boeing 787 Dreamliner fly, men det bliver ikke tilfældet.

Gennemsnitsalderen for Air Europa flåden – der også inkluderer 21 Boeing 737-800, 11 styks Embraer 195 and otte ATR propelfly – er under fire år. Det er således en meget ung flåde, som det spanske flyselskab råder over.


Posted

in

by