Austrian Airlines Business Class comfort

Rutetjek: Austrians stærkeste kort er blevet en svaghed

Af Kenneth Karskov

Austrian Airlines er et af de små selskaber i den mægtige Lufthansa Group. Så lille at man næsten kan overse dem.

Men det ville være synd, for hver gang jeg er fløjet med østrigerne, har det været en god oplevelse. Uanset om det var oppe foran gardinet eller på bageste række.

Det hører dog også med til historien, at det efterhånden er syv år siden jeg sidst har siddet på et Austrian fly. Så tiden er inde til at finde ud af, hvordan det østrigske flyselskab klarer sig anno 2019?

Check-in 47 timer før afgang

Jeg er på vej til Minsk i Hviderusland, og har brugt en bunke resterende bonuspoint på en Business Class billet med Austrian via Wien.

Hele 47 timer før afgang åbner online check-in (ja, 47 timer – ikke de normale 24 timer før), så jeg går ind og vælger plads. Her er rigeligt at vælge mellem, for indtil videre er jeg den eneste på Business Class. Så jeg vælger sæde 1A på begge flyvninger.

Online check-in åbner 47 timer før afgang hos Austrian Airlines (skærmprint fra austrian.com)

Austrian holder altid midtersædet frit på Business Class indenfor Europa. Det er fint på en Airbus A320 på turen fra København til Wien, hvor der er tre sæder i hver side af maskinen, men de gør det faktisk også på det lille Embraer 195 fly, der skal flyve mig fra Wien til Minsk.

Den er ellers indrettet med to sæder i hver side af maskine, så her er der pr. defintion ikke noget midtersæde, men så har man to sæder for sig selv på Business Class. Herligt med al den plads til at brede sig.

Som en ekstra service tilbyder Austrian Airlines online magasiner til deres passagerer. I gamle dage fik man en avis ombord på flyet, men den tid er forbi, så jeg kan i stedet downloade op til seks aviser eller magasiner på hjemmesiden eller gennem Austrians app.

Det gør jeg normalt aldrig, for jeg orker ikke at sidde og læse en stor PDF fil på telefonen. Men hvad pokker, lad mig give det et skud…

Her er ingen danske aviser eller magasiner, men jeg finder et par stykker på engelsk og tysk, som ser interessante ud. Jeg downloader “Flugrevue – Das Luft- und Raumfahrt- Magazin” og rejsemagasinet “DestinAsian”.

Jeg glemmer så alt om magasinerne igen. At jeg ikke får dem læst kan jeg næppe kan klandre flyselskabet for, men jeg må se i øjnene, at dette ikke er en service der rykker noget for mig personligt.

København – Wien (OS308)

Austrian Airlines rute OS308 til Wien har planmæssig afgang kl. 07:10 fra gate A15 i Københavns Lufthavn. Så jeg er ude i Kastrup ved seks-tiden mandag morgen.

Dette er et travlt tidspunkt i lufthavnen, og det er tydeligt, at mange starter arbejdsugen med at pendle rundt i verden. Den mest populære beklædningsgenstand er nystrøgede lyseblå skjorter, og folk er helt åbenlyst rejsevante.

Min Business Class billet giver adgang til “CPH Express”-køen ved sikkerhedskontrollen, og her er kun fire-fem foran mig, så jeg er hurtigt igennem. Næste stop er SAS Lounge for dagens første kaffe og et glas vand.

Men der er altså noget uhensigtsmæssigt ved Københavns Lufthavn her. Jeg ankommer med metroen i Terminal 3, skal igennem sikkerhedskontrollen i Terminal 2, for så at gå tilbage til Terminal 3 for at komme i SAS loungen, og så næsten hele vejen ned til Terminal 1 for at fange flyveren.

Oh well, der kommer lidt skridt på tælleren. Det giver mig dog ikke lang tid i loungen, så jeg tager en kaffe og regner jeg med at få lidt morgenmad på flyet.

Austrian Airlines A320 seating
Business Class sædet er det samme som i resten af flyet på turen fra København til Wien med Austrian Airlines (foto: Kenneth Karskov)

Indeni ligner Austrian Airlines maskinen alle de andre Airbus A320 fly med tre stole på hver side af midtergangen, og med de samme tynde sæder som hos de andre flyselskaber.

Østrigerne excellerede ellers i grønne kabiner med flerfarvede nakkestøtter i 00’erne. Kritikerne syntes godt nok, at det lignede en farvelade, og tilsyneladende har brokkeriet gjort indtryk på direktionsgangene i Wien, for et årti senere er Austrian hoppet i den stik modsatte grøft.

Vi taler forskellige nuancer af grå – til tider endda lysegråt mixet med mørkegråt – og så lige et par røde nakkestøtter til at bryde monotonien.

Den røde farve går igen hos personalet, som til gengæld ikke kan gemme sig i deres knaldrøde dragter. Vi taler rødt fra top til tå, ja, selv skoene er røde.

Flyet er smækfyldt denne morgen, så personalet skal igennem de sædvanlige formaninger omkring håndbagagen: “Kufferterne op i bagagehylden og håndtasker under stolen foran”.

Heldigvis er det ikke noget problem på Business Class. To stykker håndbagage er tilladt, og der er fint med plads i bagagehylden til både rygsækken og rullekufferten.

Københavns Lufthavn på en solbeskinnet mandag morgen (foto: Kenneth Karskov)
Det er en god dag at flyve på med en skøn udsigt over skibene i Øresund (foto: Kenneth Karskov)

Så klokken 07.16 løfter hjulene sig så endelig fra jorden, og Airbus A320 flyet forlader et solbeskinnet København, som er badet i et lækkert morgenlys. Mens skibene sejler igennem Øresund under os, tager personalet hul på de første forberedelser til dagens service.

Der hvor Austrian skiller sig ud fra mængden er på forplejningen. Det er maden ombord, som altid har været Austrians claim-to-fame.

Hemmeligheden hedder “DO & CO”. Et lille cateringfirma, der fra starten gjorde tingene anderledes end resten af flybranchen. Resultatet er lækker mad, som er flot præsenteret, og giver flyselskabet sin helt egen identitet.

Flere selskaber er begyndt at bruge “DO & CO”, men østrigerne var de første. Det er selvsamme cateringselskab, der har givet Turkish Airlines et godt ry hvad flymad angår, og senest er British Airways hoppet med på bølgen med “gourmet entertainment” fra dette cateringsselskab.

På den halvanden time lange flyvning til Wien denne morgen består min morgenbakke af en række småretter på trekantet porcelæn. En yoghurt med bær og frø, en lille skål med pålæg og ost samt et stykke banankage.

“Den er varm”, siger det kvindelige besætningsmedlem om banan-chokoladekagen. Jeg ville ønske, at hun også havde lunet rundstykkerne, for de er decideret tørre.

Austrian Airlines intra-Europa Business Class breakfast
Morgenmad på 07:10 afgangen fra København til Wien med Austrian Airlines på Business Class (foto: Kenneth Karskov)

Måltidet er “fint nok” uden at være prangende. Ikke at have nogen sidemand er rart, pladsen til bagagen er god og læg dertil CPH Express i Kastrup samt loungeadgang, så er der jo intet rigtigt at brokke sig over.

Resten er “first-world problems”, bevares, men det samme er prisen jo. Du vil ikke betale fuld pris for denne oplevelse, og selv en billig opgradering fra Economy Class til Business Class skal ikke koste meget, førend jeg synes, at det bliver svært at retfærdiggøre.

Austrian Airlines A320 at VIE
Austrian Airlines Airbus A320 på jorden i Wien lufthavn efter ankomst fra København (foto: Kenneth Karskov)

Turen fra København til Wien tager i alt 1 time og 35 minutter, og snart lægger OS308 an til landing i en regnfuld Wien lufthavn. Vi parkerer remote, som det hedder, og en bus fragter alle passagerer ind til terminalen.

Herfra kører en anden bus tager mig videre til Terminal D, hvorfra mit næste fly afgår.

Der er lige tid til en hurtig kop kaffe i loungen inden turen går videre til Minsk (foto: Kenneth Karskov)

En af de gode ting ved Wiens lufthavn er den korte transfertid. Du kan skifte fly på meget kort tid her, og det hele er virkelig effektivt. Det efterlader mig med lige præcis nok tid til en hurtigt kop kaffe i loungen, men heller ikke mere end det.

Jeg skynder mig igennem sikkerhedskontrollen for at komme ud til gate D70. Her holder en ny bus og venter for at tage mig tilbage til de fjernt parkerede fly.

OS 687 Boarding
Ombordstigning på OS 687 til Minsk (foto: Kenneth Karskov)
Austrian Airlines Embraer 195
Det er en af Austrians Embraer 195 fly, der klarer turen til Minsk i Hviderusland (foto: Kenneth Karskov)

Det er en Embraer E95, der skal stå for den to timer lange flyvning til den hviderussiske hovedstad Minsk. De første fire rækker er reserveret til Business Class og herefter hænger et lille gardin, hvorefter Economy Class starter.

Så fire rækker med Business Class og kun én passager: mig!

Embraer flyet er indrettet med grå sæder, røde nakkestøtter og to stole i hver side af maskinen (foto: Kenneth Karskov)

Det begynder at dufte af mad i kabinen og frem kommer et medlem af kabinepersonalet med en flot bakke i hånden. Det ser godt ud, når jeg lige at tænke, da hun så passerer mig og går ned mod Economy sektionen.

What? Nå, det var så Austrian ‘a la carte’ måltiderne, som hun kom gående med. De kommer altså på bordet, førend jeg får noget at spise, men jeg luner mig ved tanken om, at de nok tryller noget tilsvarende lækkert frem til mig.

Og min bakke kommer kort efter, men hov! Den ser jo egentlig mindre indbydende ud end det, som personalet lige er spadserer igennem kabinen med. Øv…

Austrian Airlines Business Class frokost
Frokost på Business Class på Austrian flyet til Minsk (foto: Kenneth Karskov)
Hovedretten er fars i sprød dej med kålsalat (foto: Kenneth Karskov)

På de trekantede tallerkener ligget et stykke farsbrød med sprød dej og kålsalat. Personalet kommer rundt med brødkurven, så jeg napper et rundstykke og et stykke tørt bondebrød.

Til dessert er der et stykke citron-merengue-kage, og jeg får en flaske Schlumberger mousserende vin til turen og en danskvand. Austrian serverer ikke Champagne, men derimod lokale østrigske bobler.

Austrian serverer ikke Champagne på Business Class, men derimod Schlumberger Sparkling Brut, som er en østrigsk mousserende vin (foto: Kenneth Karskov)

Lad os tage det gode først: Præsentationen af maden er fin. Farsbrød med kålsalat er ikke nogen nem ret at få til at se spændende ud, men det lykkes her.

Så er der alle skuffelserne, som ikke kun er de små portioner samt det tørre brød, men også det her med, at man sidder tilbage med følelsen af, at det ville have været mere overdådigt med en Economy Class billet og så et 15 Euro ‘a la carte’-måltid fremfor at bestille en Business Class billet.

Bare til sammenligning er herunder billedet af et af de ‘a la carte’ måltider, Austrian tilbyder for 15 Euro. Det behøver ikke være schnitzler, som dette billede viser, men kunne også være en omgang varm røræg til morgenmad (i stedet for min yoghurt og lune banankage), en tapasplatte, bentobox med sushi, Cæsar salat, et fad med humus, tabouleh og baba ganoush – eller hvad med en cremet kylling i paprikasauce?

For 15 EUR (ca. 112 danske kroner) kan passagerer med Austrian Airlines tilkøbe en “Gebackenes Hühnerschnitzel mit cremiger Gurken- und Erdäpfelsalat, DO & CO’s Mousse au Chocolat und ofenfrisches Brot” (foto: Austrian Airlines)

Det vigtigste er dog trods alt stadig selve transporten. Efter en time og 55 minutter lægger Embraer flyet an til landing i Hviderusland, og den transportmæssige side af sagen håndterer Austrian Airlines altså i fin stil. Det kører snorlige med kort transfertid og alle afgange, som letter til tiden.

Mit bedste råd efter at have fløjet med Austrian på Business er derfor: Hvis du kan leve med en sidemand (og måske allerede har lounge på dit guldkort), så køb en økonomiklassebillet og bestil et af måltiderne på Austrians hjemmeside. Ikke kun sparer du penge/point, du får også noget, som er vildere end det, jeg fik på Business Class.

“MIHCK – MINSK” står der med store bogstaver på lufthavnsbygningen i hovedstaden i Hviderusland (foto: Kenneth Karskov)

Posted

in

, ,

by