Finnair Airbus A330

Finnair vil flyve til Kinas nye giga-lufthavn

Af Kenneth Karskov

I Kinas hovedstad er håndværkerne ved at lægge sidste hånd på byens nye storlufthavn, der skal kunne rumme 100 millioner årlige passagerer: Beijing Daxing International Airport (PKX) eller på kinesisk: 北京大兴国际机场.

Den nye lufthavn skal stå færdig d. 15. juli 2019 og så følger den officielle åbning d. 30. september 2019.

I forvejen ligger verdens næsttravleste lufthavn i Beijing, og planen er, at den nye Beijing Daxing lufthavn (PKX) skal være et supplement til den nuværende Beijing Capital (PEK), som har over 100 mio. årlige passagerer.

Så fremover vil den kinesiske hovedstad altså have to storlufthavne, hvilket fortæller sin helt egen historie om, hvor hastigt flytrafikken til, fra og indenfor Kina vokser.

Til en start vil den nye Daxing (PKX) lufthavn få fire rullebaner, have plads til 80 fly ad gangen og kunne håndtere 72 millioner passagerer. Efterfølgende skal der bygges en ekstra terminal, anlægges yderligere tre baner og gøres plads til 100 millioner årlige rejsende. Det er således en lufthavn i giga-størrelse, som er ved at blive etableret i Kinas hovedstad.

Når Beijing Daxing (PKX) åbner til efteråret vil Finnair samtidig lancere tre ugentlige flyvninger til den nye lufthavn. Fra den 3. november 2019 vil finnerne flyve til Beijing Daxing mandag, onsdag og søndag med et Airbus A330 fly, og det kommer i tillæg til Finnairs daglige flyvninger til den eksisterende Beijing Capital (PEK) lufthavn.

”Den nye lufthavn bliver en central hub for internationale rejser til og fra Kina, og det vil vi gerne kunne tilbyde vores kunder. Derfor er vi taknemmelige for samarbejdet med myndighederne i begge lande og vores partnere om etableringen af de nye flyvninger”, siger Robert Lönnblad, der er General Manager Skandinavien for Finnair.

Finnair har alle dage haft et godt forhold til de kinesiske luftfartsmyndigheder, og selskabet var det første vestlige flyselskab med en rute mellem Europa og Beijing. Derfor virker det også naturligt, at Finnair udvider sin tilstedeværelse i Kina med en rute til den nye lufthavn.

“Daxing lufthavnen ligger godt for folk i den sydlige del af Beijing, og samtidig bliver det nemmere for folk fra de nærliggende provinser at kommer hertil, så vi er meget glade for dette setup med ruter til begge lufthavne”, siger han til Flybranchen.dk

Ruten til den nye lufthavn vil blive betjent af et af Finnairs ældre Airbus A330 fly, mens det er den splinternye A350, som flyver den daglige rute til den eksisterende Beijing Capital Airport (PEK).

“Det hænger sammen med rotationen af vores fly, og hvad vi har tilgængeligt. I Finnair har vi pt. 14 eksemplarer af Airbus A350, og de er alle i brug på forskellige ruter, men vi får fem A350’ere mere i nær fremtid, og så må vi se, hvor de bliver sat ind”, forklarer han og understreger, at Finnair har investeret mange penge i oplevelsen ombord, så passagererne får en god oplevelse uanset flytype.

Med den nye lufthavn i Beijing bliver det også for alvor vigtigt at holde styr på sine flykoder, for med to storlufthavne i den kinesiske hovedstad er der risiko for at komme til at tage fejl. Her er lufthavnskoderne, du skal have styr på, inden du booker.

  • BJS = fælleskode for alle Beijings lufthavne
  • PEK = Beijing Capital (den nuværende)
  • PKX = Beijing Daxing (den nye)
  • NAY = Beijing Nanyuan (lukker med åbningen af Beijing Daxing, og bruges i dag kun af China United Airlines)


Posted

in

by

Tags: