Malindo Air Boeing 737 at Langkawi Airport

Rutetjek: Malindo Air – Asiens ukendte Premium flyselskab

Af Kenneth Karskov

I Asien udspiller sig en lavpriskrig, der ikke lader Europa eller USA noget tilbage. To af de store spillere er Malaysias “Air Asia” og Indonesiens “Lion Air”, og den intense fejde mellem disse to giganter bliver kæmpet på flere fronter.

På bizar vis er netop denne lavpriskrig direkte årsag til, at der nu findes et flyselskab med navnet Malindo Air, som slet ikke er lavpris, men derimod full-service. Det lyder underligt, men forklaring følger.

Krigen mellem de to lavprisselskaber tog for alvor til i fart, da Malaysias Air Asia annoncerede, at de ville gå ind på det indonesiske marked – Lion Airs hjemmebane.

Så fik indoneserne travlt med at planlægge et modtræk. Malindo Air blev etableret for at spise markedsandele hos konkurrenten i Malaysia. Bare ikke som et lavprisselskab, men derimod som et flyselskab med alt inkluderet: Benplads, gratis forplejning og bagage.

Så vi taler om noget så sjældent som et full-service flyselskab skabt af en lavprisgigant. Og hvis du spekulerer over navnet, så ligger den lige til højrebenet.

MALaysia + INDOnesien = Malindo Air

MALaysia og INDOnesien = Malindo (foto: Kenneth Karskov)

Malindo Air flyver både indenrigsflyvninger samt til en lang række destinationer i Asien, men også lidt længere væk til bl.a. Australien, Indien og Kina.

Malindo Air afgang OD2201 går fra den malaysiske ferieø Langkawi (LGK) til hovedstaden i Malaysia, Kuala Lumpur (KUL). Det er en indenrigsflyvning på en lille times tid, men inden ombordstigning kan påbegyndes, så skal man lige igennem Langkawis lille lufthavn,

Og det er et hul – så er det sagt. Lufthavnen ligner en byggeplads udefra, men heldigvis er indtrykket lidt bedre indeni.

Afgangstavlen viser et væld af afgange med forskellige flyselskaber til hovedstaden Kuala Lumpur (men pas på når du booker, for Kuala Lumpur har to lufthavne – både den store KUL og den mindre Subang med lufthavnskoden “SZB”) samt ruter fra Langkawi til Singapore og Kina.

Ombordstigning på Malindo Air flyet i Langkawis lille lufthavn (foto: Kenneth Karskov)

Inden du får lov at komme hen til check-in skrankerne skal kufferten gennemlyses. Først herefter bliver du sluppet løs i check-in området, og der er ikke lang kø til Malindo afgangen OD2201 kl. 17:35.

Efter sikkerhedskontrollen er der ikke meget at tage sig til. Her ligger en kiosk med begrænset udvalgt samt en sørgelig undskyldning for en cafe. Tv-skærme hænger på væggen og viser sport og nogle rækker med bænke udgør venterummet. That’s it.

Afgangen bliver udsat i 10 minutter på grund af “late arrival of incoming aircraft”, men den nye afgangstid holder heller ikke. Et pludseligt opstået kraftigt uvejr tvinger kaptajnen til at udsætte afgangen yderligere, så først 18:30 er der luft under vingerne.

Personalet står i døren og byder velkommen ombord (foto: Kenneth Karskov)

Flyet er et af selskabets Boeing 737-800, som er indrettet med en separat Business Class med store brede lænestole i lyst læder og Economy Class med tre sæder i hver hver side.

Store brede Business Class sæder på Malindo Airs Boeing 737 (foto: Kenneth Karskov)

Økonomiklassen har brune lædersæder med røde sidestykker, god benplads samt skærm i alle sæderne. Kabinen ser elegant ud, og i alt er her plads til 162 passagerer.

På Economy Class er der faktisk generøse 32 tommer mellem sæderne, hvilket er et godt stykke over de 29-30 tommer, der er standard mange steder, særligt hos lavprisselskaberne.

Elegante Economy Class sæder med rødt sidestykke (foto: Kenneth Karskov)

Flyvetiden er sat til 1 time og 5 minutter, men i realiteten varer den præcis 52 minutter, så det er ikke lang tid, man sidder her på denne korte indenrigsrute.

Alligevel er her både serier, dokumentarer og sport på skærmen, men jeg kan dog ikke se nogen hovedtelefoner, så dem skal man nok selv medbringe på de korte ture. Ellers må man klare sig med underteksterne, hvilket fungerer fint for “A House of Its Time”, som er en fin lille dokumentar på 23 minutter om historiske huse i Asien.

Her er også et USB stik til at holde telefonen kørende undervejs, så du kan også sidde og spille eller høre musik på dit eget udstyr. Flyet har Boeings Sky Interior, som toner kabinen i forskellige farver. Det ser lækkert ud og gør kun indtrykket af kabinen endnu bedre.

Her kunne jeg sagtens sidde i nogle flere timer til nogle af selskabets mere eksotiske destinationer end denne korte indenrigsflyvning i Malaysia på en times tid.

Servicen er simpel på turen mellem ferieøen og hovedstaden. Personalet når lige kabinen rundt med drikkevarer – juice, vand eller cola – men på de længere ture er der lune snacks og på flyvninger over tre timer er der en bakke med varm mad. Og husk, at dette er et full-service selskab, så forplejningen er gratis.

Det er faktisk svært IKKE at være en smule misundelig over det høje niveau, som Malindo Air lægger for dagen. Primært hvad angår indretningen af kabinen, men for den sags skyld også service-niveauet. Prøv lige at finde et tilsvarende højt niveau på en flyvning indenfor Europa med god benplads, små skærme og gratis forplejning. Det er er der ikke mange flyselskaber herfra som kan matche.

***opdatering***
Fra d. 15. oktober 2019 vil Malindo Air ikke længere servere gratis måltider på Economy Class. Det vil dog være muligt at købe måltider ombord eller forudbestille dem på flyselskabets hjemmeside.