Norwegian Boeing 787 Dreamliner (foto: Simon Wright)

Rutetjek: Med Norwegian til USA

Flyselskab: Norwegian
Rute: København – Los Angeles
Klasse: Economy Class
Flytype: Boeing 787-8 Dreamliner

Norwegian er blevet et rigtigt stort flyselskab på ruterne til USA. New York er en stor-sællert, men også på en række andre ruter over Atlanten har det norske lavprisselskab markeret sig stærkt, og for nogle destinationers vedkommende er nordmændene endda ene om at beflyve ruten.

Når det kommer til Los Angeles er der stor konkurrence mellem selskaberne. Hvis du er frisk på et stop på turen, så er der mange både gode og billige muligheder, men vil du flyve direkte til LAX, så er der kun Norwegian.

Bestilling: Dette ‘hack’ bør du kende

To til fire gange om ugen – afhængig af sæsonen – flyver Norwegian non-stop fra København til Los Angeles. Ofte reklamerer selskabet med billetpriser fra omkring 1200,- for en one-way billet uden mad eller bagage.

De fleste har dog brug for at medbringe en kuffert til den amerikanske vestkyst, og gør dette sig også gældende for dig, så er der et lille hack, som du bør kende.

Hvis du booker din Norwegian billet via et rejsebureau – både et traditionelt og online bureau – så vil de som ofte booke flybilletterne via rejsebranchens reservationssystemer (kaldet GDS). Som udgangspunkt giver dette en lidt dyrere pris, MEN til gengæld er der altid 2 x 20 kg indchecket bagage, gratis sædevalg samt mad og drikke inkluderet.

Hvis du skal tilkøbe alle disse ting på Norwegians hjemmeside, så ender den samlede pris ofte højere end hos rejsebureauerne. Det er i hvert fald værd lige at undersøge, inden du taster dit kreditkortnummer ind.

Så denne billet ender med at koste kr. 4.000,- stykket for en returrejse fra København til Los Angeles (LAX). Med alt inkluderet og på en direkte flyvning – ikke dårligt!

Dårlig start på flyveturen

Turen starter til gengæld skidt. Afgang er sat til kl. 12:25, men allerede fra morgenstunden er der besked om en forsinkelse på Norwegians hjemmeside. DY7091 til Los Angeles afgår nu kl. 16.00 – mere end tre timer forsinket.

Herefter bliver forløbet mere kaotisk. Norwegians chat kender intet til forsinkelsen, et par SMS’er fra flyselskab bekræfter den oprindelige afgangstid og et øjeblik senere viser hjemmesiden heller ikke nogen forsinkelse.

Det virker underligt, men det skal snart vise sig, hvad der er sket.

Bageste række på Norwegian flyet til Los Angeles

Siddepladserne er reserveret i god tid. Pladserne er i vinduesrække nogenlunde midtvejs i flyet, men der er noget galt. Pludselig sidder vi i midterrækken på allerbageste række, lige op ad toiletterne og flyets lille køkken. Det giver noget larm, men endnu værre: Her er ingen udsigt!

Flyets personale fortæller, at der har været en ændring i sidste øjeblik, så denne afgang bliver fløjet med en Boeing 787-8 Dreamliner i stedet for den større 787-9, og derfor har de været nødt til at rykke rundt på nogle af passagererne.

Det forklarer også de underlige udmeldinger om afgangstidspunktet, der kom tidligere på dagen. Hmmm, det er jo hvad der kan ske, men godt nok irriterende. For det første fordi der var betalt for de her sæder, og for det andet fordi vinduespladsen var blevet valgt på grund af udsigten over både Grønland, Canada og USA. Det er trods alt en 11-timers flyvning i fuldt dagslys.

Derudover er der ingen plads til bagage over de bagerste sæder i midten. Pladsen er inddraget til crew rest area, og det er svært at finde plads til bagage over de andre sæder i kabinen, så håndbagagen skal ligger 5-6 rækker fremme.

Godkendt benplads

Flyet er LN-LNA, ”Sonja Henie”, der blev leveret i 2013 til Norwegian. Denne afgang til Los Angeles er godt fyldt, og jeg tæller ikke mere end 5-6 tomme sæder ud af de 290, som der er plads til. Det er tydeligt, at disse maskiner bliver brugt flittigt, for sliddet begynder at kunne ses i kabinen.

Bestilling og betaling af drikkevarer foregår på den lille skærm ved sædet

Størstedelen af personalet kommer fra Norwegians JFK-base. De fleste er amerikanere, men her er også en spanier ombord, en med udpræget britisk accent og en tredje, der taler flydende tysk, men overordnet set er de flinke, uden at være overdrevent generøse med smilene.

På økonomiklassen sidder vi i en 3-3-3 konfiguration. Benpladsen er fin, sæderne kan lægges OK tilbage, og alle passagerer har egen skærm. Og netop skærmen er interessant, for heri ligger nøglen til interaktion med flypersonalet.

Det lille TV rummer ikke blot film, musik og underholdning, det er også her du bestiller drikkevarer. Så snart hjulene har løftet sig fra asfalten i København, åbner baren ombord for bestillinger på skærmene – og det er altså smart. Du sidder ved din plads og scroller i gennem menuen på skærmen, og når du finder noget du kan lide, klikker du på det, og så kører du kreditkorten i gennem den indbyggede kortlæser i bunden af skærmen.

Kort efter står der en steward/esse ved din plads med det bestilte. Ge-ni-alt.

Alt afregnes i dollars, prisniveauet er 3 USD for en vand, 4 for en cola, 5 for en øl, 6,50 for en stærk øl. Det eneste skandinaviske på menukortet er umiddelbart en specialøl fra Svalbard.

Norwegian har special-øl fra Svalbard ombord, men det er også eneste skandinaviske islæt

Resten af menuen består primært af de gængse internationale brands som Coca Cola, Heineken etc. Du kan også købe lune sandwiches, men der er intet ”rigtigt” måltid at bestille ombord – det skal gøres hjemmefra.

“Chicken or beef?”

Efter en times tid begynder serveringen for de passagerer, der har bestilt mad hjemmefra. Menuen hedder ”Nice and Tasty”, og består af en varm ret til frokost samt en sandwich en time før landing.

Til den varme ret hører også en lille salat samt et par småkager. Hertil får du to gratis drikkevarer efter eget valg (inkl. alkoholiske drikke), ligesom du får kaffe og te (hvilket ellers koster cool cash).

Du kan vælge mellem ”beef or chicken”, og varianten med oksekødet rummer to lunser i en neutral, hvid sovs, der er flankeret af kedelige, udkogte grøntsager. Hertil en salat med en skive skinke ovenpå.

Lad os være ærlige: Det er ikke noget mindeværdigt måltid, og det er heller ikke stort. Det er måske ikke meget værre end andre selskabers måltider, men forskellen er, at her betaler du ekstra for denne lille luksus.

For 250 kroner kan du bestille varm mad på Norwegian. Det er dette måltid.

Har du tilvalgt det via Norwegians hjemmeside, så koster det 250 kr. (ja, 250 danske kroner, per person per vej!). Det er en voldsom overpris for noget, som de andre selskaber serverer ganske gratis.

Underholdning ombord

Ovenpå det noget skuffende måltid var det tid til et kig på underholdningen. På skærmen kan du vælge forskellige film, serier og spil, og der er noget for både børn og voksne, ligesom der også er en masse ”Flight info” med rutekort, udsyn fra cockpittet osv.

Udvalget er set større hos andre selskaber, og for en flyvning på 11 timer er der ikke meget at vælge i mellem. Mange passagererne ser dog ud til at være ligeglade, for de sidder med deres egne tablets, mobiler og laptops.

Hvis du midt i en film ønsker at bestille noget på skærmen kan du bare pause den et kort øjeblik og bestille, det fungerer fint. Og alt skal betales ombord, for intet er gratis, udover postevand.

Du skal også huske at medbringe høretelefoner, for her ligger ikke et sæt i stolelommen, som du gratis må låne, som hos de fleste andre selskaber.

Der foregår ikke meget i kabinen de sidste par timer; mange sidder og blunder, da det er ved at være sen aften dansk tid. Stille og roligt nærmer flyet sig Los Angeles, og ca. 45 minutter før planmæssig ankomst rammer hjulene en af de sydlige baner i LAX.

Men det er eftermiddag og dermed rush-hour for internationale ankomster til LAX, så vi sidder i kø på asfalten i over en time (!) inden vi endelig kommer til en gate. Det er ikke noget Norwegian kan bebrejdes, og fly fra bl.a. Lufthansa og Air New Zealand sidder i kø med os i lige så lang tid.

Men det er typisk LAX, og det samme kan sige om paskontrollen, hvor køen er uendelig lang, og det tager som minimum en time at komme ud til kufferterne på den anden side af “Immigration”.

Samlet vurdering: Middelmådigt – men skønt at flyve direkte

Generelt var oplevelsen ombord på Norwegian flyet til USA middelmådig. Fly, sæde, benplads og skærm var fint, muligheden for bestilling af drikkevarer på skærmen var decideret smart, men forplejningen var under middel.

Du skal vælge Norwegian hvis du foretrækker at flyve non-stop og prisen er god. Men det skal ikke være for oplevelsen ombord, for det var den for middelmådig til.


Posted

in

, , ,

by