Rutetjek: Belavia til Hviderusland

Flyselskab: Belavia
Rute: Amsterdam – Minsk (B2 0868)
Flyvetid: 2 timer og 30 minutter
Flytype: Boeing 737-500

Belavia er det nationale flyselskab i et af Europas mindst besøgte rejselande; Hviderusland. Det er også heraf navnet kommer, for Hviderusland hedder “Belarus” på engelsk.

Selskabet har ikke nogen stor flåde, mange af destinationerne ligger i de tidligere Sovjetrepublikker, og det er stort set kun på rejser til Minsk, at du vil komme i kontakt med dette relativt sjældne flyselskab.

Belavia Economy Class Boeing 737
Livet bag gardinet: Economy Class kabinen på Belavia flyet til Minsk

Turen fra Amsterdam Schiphol til hovedstaden i Hviderusland er beregnet til at vare 2½ time. Et lille bolche bliver omdelt inden afgang, og det sender tankerne i retning af flyvningens gamle dage, hvor den slags var helt normalt. Så kan man sutte lidt på det, og dermed lave synkebevægelser for at hjælpe ørerne med at udligne trykket under starten.

Flyet er langt fra fyldt, så boarding går hurtigt. Det hele sker på en fin og ordentlig måde, og dernæst leverer personalet en række lange taler over højttalerne, men den engelske udgave af sikkerhedsinstruktionerne er hurtig og meget svær at forstå.

Heldigvis har Belavia kun vestlige fly i flåden, og da dette er en Boeing 737-500, så der er ikke de store overraskelser i sikkerhedsanvisningerne. Ellers ligger det obligatoriske kort med sikkerhedinstruktionerne naturligvis i stolelommen sammen med inflight magasinet.

Inflight magasin og safety card Belavia
Inflight magasin og sikkerhedsinstruktioner på Belavia flyet til Minsk i Hviderusland

Komforten på flyet minder også lidt om gamle dage. Der er installeret store tykke lædersæder på denne Boeing 737, og de er ganske enkelt bedre polstret og behageligere at sidde i end de ultratynde sæder, som er standard i dag.

Men komforten kommer med en pris, for det betyder, at benpladsen er trang. Forklaringen er, at de tykke sæder som udgangspunkt står med samme afstand som hos andre flyselskaber, men de gammeldags sæder af benpladsen, for de fylder mere i kabinen. Der mangler ganske enkelt de ekstra centimeter som et sæde med en tynd ryg giver.

Det er store, tykke lædersæder ombord på Belavia flyet
Belavia benplads leg room
…til gengæld er benpladsen trang!

Belavia er også et flyselskab af den gamle skole, når det kommer til forplejning ombord. Så selv på en flyvning indenfor Europa på 2½ time, så er der gratis mad, hvilket efterhånden et særsyn indenfor Europa.

Alle passagerer på Economy Class får udleveret en blå madkasse, som gemmer på en salat med strimlede gulerødder og koldt kød, et rundstykke med et par kerner samt en chokoladekage med et ekstremt sødt, hvidt skumfyld. Dertil vand, kaffe eller te.

Belavia Economy Class box
Så er der serveret! Belavia serverer stadig gratis mad på flyet
Forplejning på Belavia flyet til Minsk
Frokosten er en salat, en bolle og en chokoladekage samt lidt at drikke

Det bliver ved en enkelt omgang drikkevarer på turen, og som det nok fremgår af billederne, er Belavia ikke et selskab i verdenseliten. Frokosten er ikke overdådig, benpladsen er trang og billetprisen til Minsk er sjældent lav.

Men Belavia gør det, som de er sat i verden for, nemlig at flyve folk til og fra Minsk uden så mange dikkedarer. Det smager lidt af gamle dage ombord og indtrykket emmer af en atmosfære fra det tidligere Sovjetunion – bare uden de gamle fly fra dengang. Og det er vel næsten det vigtigste.

Belavia route map
Rutekortet for Belavia fra inflight magasinet

Posted

in

, ,

by