Azerbaijan Airlines - også kaldet Azal - Airbus A319

Rutetjek: Ombord på eksotiske Azerbaijan Airlines

Af Per Heide, gæsteanmelder på Flybranchen.dk

Er der noget, som for alvor kan få en flynørds hjerte til at banke hurtigt, så er det muligheden for en tur med en af luftens sjældne fugle. Den slags fly eller flyselskaber, der ikke normalt ses på de hjemlige breddegrader.

Intet ondt om Lufthansa, British Airways eller Norwegian, men prikken over i´et som fly- og rejseentusiast er en tur med de mere ukendte og eksotiske selskaber. Vil oplevelsen mon svare til det man er vant til i luften – eller er det mærkbart anderledes hos de små, sjældne selskaber?

Aserbajdsjans nationale flyselskab hedder “Azerbaijan Airlines” – ofte bare omtalt som “Azal”. Jeg fangede dem på en nylig rundrejse i Østeuropa, og turen gik fra Istanbul i Tyrkiet til Baku i Aserbajdsjan. En flyvetur på to timer og tyve minutter.

Jeg anede absolut intet om Azerbaijan Airlines på forhånd. Tilsyneladen er selskabet relativt ungt, og blev først grundlagt efter murens fald i 1992. Det opstod på resterne af det regionale Aeroflot-selskab, som havde fløjet til og fra Aserbajdsjan under Sovjettiden.

Azerbaijan Airlines er et mindre flyselskab med 20 maskiner i flyflåden, og flyver primært til destinationer i Østeuropa og Mellemøsten, foruden et par enkelte oversøiske såsom New York.

Boardingkort til turen fra Istanbul til Baku med Azerbaijan Airlines (foto:Per Heide)

Check-in med Azerbaijan Airlines

Check-in var kun muligt via skranken, men der var heldigvis ingen kø, da jeg kom ud i lufthanen. Personalet bad om at se mit visum – der er visumpligt for EU-borgere til Aserbajdsjan, men dette klares nemt på nettet på forhånd – og med det på plads var check-in hurtigt overstået.

Jeg får stukket mit blåfarvede boardingkort i hånden, og kan så gå videre igennem lufthavnen. Alle billetter med Azerbaijan Airlines er i øvrigt inklusive 23 kilo bagage, så der er ikke noget lavprisselskab over dette flyselskab. Du skal ikke betale ekstra for kufferten, hvilket mange rejsende til og fra Aserbajdsjan sikkert vil sætte pris på.

Azerbaijan Airlines har indsat en Airbus 319 på ruten mellem Istanbul og Baku. Ombord er der plads til 122 passagerer, heraf 8 på business class, og kabinen fremstår pæn og neutral.

En bekvem stol betrukket med stof sørger for en god komfort ombord på Azerbaijan Airlines flyet til Baku (foto: Per Heide)

Benpladsen er langt over gennemsnittet på Azal flyet (foto: Per Heide)

Gulvtæppet er en nuance mellem sort og grå, mens sæderne er i mørkeblåt stof med en hvid nakkeserviet. Jeg noterer, at sæderne er beklædt med stof og ikke (kunst-)læder, som mange andre selskaber ellers bruger. Jeg sidder godt og blødt i det brede stofsæde, og her er faktisk rigtig fint med benplads.

Der er ingen personlig underholdningsskærm til hvert sæde, og heller ikke noget USB-stik, så man kan ikke lade sin telefon eller tablet op under flyturen.

Der er dog lidt at kigge på alligevel. Skærmene i loftet kører reklamevideoer for Aserbajdsjan, og da vi kommer i luften starter en spillefilm, som kabinepersonalet omdeler gratis høretelefoner til.

Det er helt old school, men omvendt; I en tid hvor der ellers skal betales ekstra for alle mulige tillæg er det rart med et flyselskab, hvor det meste er inkluderet i billetprisen, og hvor serviceniveauet er højt.

Maden er glimrende – og gratis

Det venlige kabinepersonale deler malerhæfter ud til børn inden take-off, og reklamebolsjer til alle os andre. Da vi er kommet i luften kommer de rundt med en varm stofserviet, så man lige kan tørre hænderne, inden de ruller serveringsvognen frem.

Og det er glimrende forplejning, der tilbydes ombord på Azerbaijan Airlines. Der er frit valg mellem to varme retter, og i dag står det mellem enten kylling eller oksekød.

Ved måltidet udleveres en bakke med lun hovedret, salat, ost og kage (foto: Per Heide)
Alt er blåt ombord – bestik, serveringsbakken, emballage og papkrus (foto: Per Heide)

Hovedretten er kød, kartofler og løg i tomatsauce, og derudover rummer bakken en en lille tomatsalat, en skive rug- og hvedebrød, en ost samt et stykke tørkage.

Der er ingen øl på drinkskortet, og heller ingen stærk alkohol, så jeg hopper på et glas hvidvin. Den er gratis, men også er lunken, så jeg må køle vinen ned med et par isterninger.

Efter middagen kommer vognen rundt med kaffe og te, og desuden udleveres en lille pose med hasselnødder.

Kabinepersonalet er klædt i mørke jakkesæt og fremstår både venlige og smilende (foto: Per Heide)

En halv time efter kaffeserveringen starter indflyvningen til hovedstaden i Aserbajdsjan, Baku. Turen med det nationale flyselskab Azerbaijan Airlines var et både eksotisk og positivt bekendtskab. Min indre globetrotter er tilfreds med at kunne tjekke et usædvanligt flyselskab som dette af ”i bogen”.

Samlet set leverer Azerbaijan Airlines fin valuta for pengene. Sædekomfort og servering ombord var de største styrker, mens den manglende underholdningsskærm og fraværet af ladestik var mindre minusser ved en rigtig god oplevelse.


Posted

in

, ,

by