RSS

Mellemøstlig flychef: Vi skaber en national identitet

  • Written by:
Af Kenneth Karskov

Sig “mellemøstligt flyselskab” og de fleste vil straks tænke på Qatar Airways eller Emirates, to af verdens førende flyselskaber.

Billedet af Mellemøsten flybranche er dog langt mere nuanceret, og Københavns Lufthavn får jævnlig besøg af andre selskaber fra denne region, som har helt andre tilgange til luftfart end de to store.

De satser ikke på overdådig luksus, gigantiske markedsandele og vanvittige flyindkøb. For de mindre kendte flyselskaber fra Mellemøsten kan succeskriterier være nogle helt andre, og det gælder for eksempel Royal Jordanian Airways.

“Royal Jordanian er per definition et niche flyselskab”, siger Stefan Pichler, den tyske CEO hos Royal Jordanian, da Flybranchen.dk møder ham. “Vi skal tjene penge, vi skal have et bæredygtigt cashflow og vi vil stå på egne ben. Vores hjemmemarked er Levanten (Jordan, Israel, Syrien, Libanon og Palæstina.) og vi skal være dominerende i denne del af verden”.

Royal Jordanian blev pludselig interessant for danske rejsende, da selskabet i sommeren 2018 åbnede en rute mellem København og Amman, hovedstaden i Jordan. Ruten gav nemlig ikke kun mulighed for at flyve direkte til Jordan, men også for at connecte til Royal Jordanians netværk af 45 destinationer verden over.

Stikpille til konkurrenterne

Selvom Royal Jordanian chefen betoner, at det er hans nærområde, der har hans store fokus, så vil rejsende fra Danmark også opleve, at Royal Jordanian er i konkurrence med regionens andre flyselskaber. For når flybilletten skal bestilles, er der mange at vælge mellem, og det gælder især til de destination i Mellemøsten, der ikke har direkte flyforbindelse fra Danmark.

“Vi går ikke efter markedsandele, men efter profit. Det er overkapaciteten, der dræber profitten. Vi er et aktieselskab på børsen i Amman, og vi er tvunget til at fremvise stærke operationelle resulater. “, siger Stefan Pichler og tilføjer: “Det kan da godt være svært, når man kæmper mod statsstøttede flyselskaber som Qatar Airways, Turkish Airlines og Etihad”.

Udover derved at sende en stikpille til konkurrenterne, så er Royal Jordanian chefen dog også godt klar over, at han selv sidder med et flyselskab, der skal rettes op på.

“Vi har to omkostningstunge komponenter i vores forretning, og det er flylease og brændstof. Så selvom Royal Jordanian har alt for mange ansatte med 4.000 medarbejdere til blot 26 fly, så er deres lønninger under gennemsnittet. Jeg kan ikke bare gå ud og fyre et par tusinde medarbejdere, så min opgave er at få dem til at arbejde mere og øge produktiviteten”, forklarer Royal Jordanian chefen.

Det skal ske gennem flere passagerer på flyene, for så kan samme medarbejderstab omsætte for mere. Traditionelt har Royal Jordanian fløjet rundt med alt for mange tomme sæder.

“Vi skal have løftet vores load faktor. Historisk set har Royal Jordanian haft en udnyttelsesgrad på flyet omkring 60-62%, og det har vi nu løftet til 73,8% sidste år. Samtidig har vi hævet priserne med 5.1% sidste år, og det er en god kombination, når det gælder profit. Det kompenserer endda for stigningen i brændstofpriserne på 28% sidste år”, forklarer Stefan Pichler.

Royal Jordanian har base i Queen Alia International Airport (QAIA) i hovedstaden Amman (foto: Kenneth Karskov)

Tjener penge København-ruten

Da Royal Jordanian åbnede ruten mellem København og Amman i sommeren 2018 var det en slags “velkommen tilbage”. Selskabet havde fløjet på ruten fra 1971 til 1990, men efter en pause på 28 vendte de retur til Danmark.

“Vi er meget glade for ruten til København. Det er interessant at se, at denne rute rammer et meget blandet markedsegment. Vi har både turister, forretningsfolk, familier, religiøse rejsende og en god bid transfertrafik på flyet. Ofte booker de ret sent, hvilket overraskede os, men vigtigst af alt, så tjener vi penge på ruten”, siger Stefan Pichler.

Det var dog lidt en streg i regningen, at Royal Jordanian blev overhalet indenom på Københavner-ruten. Få dage før Royal Jordanian annoncerede deres tilbagevenden til Danmark, kom Norwegian dem i forkøbet med nyheden om, at det norske lavprisselskab ville starte en rute mellem København og Amman.

Og ikke bare ville Norwegian flyve til Amman, de ville også flyve direkte til Jordans største feriemål, Aqaba, i den sydlige del af landet. Så fra, at ingen selskaber fløj direkte fra Københavns Lufthavn til Amman, var der i løbet af få dage pludselig to selskaber til at kæmpe om passagererne.

“Københavner-ruten er profitabel på trods af konkurrencen fra Norwegian. Lige for øjeblikket har vi ikke planer om flere afgange, og jeg bekymrer mig ikke om at klemme dem ud af markedet. Vi flyver to gange ugentligt for tiden, og det planlægger vi at øge til tre ugentlige afgange hen over sommeren,” fortæller han.

Norwegian er efterfølgende stoppet med Aqaba-flyvningerne, og har vinterlukket Amman-ruten. Så for tiden er Royal Jordanian ene om at flyve ruten mellem hovedstæderne i Danmark og Jordan.

Et symbol på Jordan

Ombord på Royal Jordanian flyet vil passagererne opleve et produkt, der er sit eget. Det jordanske flyselskab kan ikke hamle op med Qatar Airways eller Emirates, når det kommer til komfort, service eller underholdning. Det kan til gengæld noget andet.

“Royal Jordanian har ikke et standardiseret produkt, som man oplever hos de store mellemøstlige flyselskaber. For mens de har travlt med at skabe globale brands, så repræsenterer vi Jordan,” mener Stefan Pichler.

“Når du har et nationalt flyselskab som Royal Jordanian, så er du også medskaber af en national identitet. Du vil opleve at få arabisk kaffe og se personalet i traditionelle jordanske klædedragter hos os. Vi flyver til og fra Jordan, og bliver dermed også et billede på Jordan”, siger han.

Det stemmer godt overens med oplevelsen på en flyvning med Royal Jordanian tidligere på året. Her kunne man “mærke, smage og føle, at man er på vej til et særligt sted” med en hovedret bestående af lokal fisk med arabiske krydderier, jordanske vine i glasset og arabisk kaffe inden afgang.

Læs anmeldelsen af Royal Jordanian Crown Class på turen fra Amman til København her: Rutejek: Masser af karakter hos Royal Jordanian).

Arabisk kaffe inden afgang på Royal Jordanian RJ115 til København (foto: Kenneth Karskov)